preloader

رابطه جنسی دهانی و ابتلا به سرطان دهان و گلو


رابطه جنسی دهانی و ابتلا به سرطان دهان و گلو
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 53858 اشتراک گذاری :

در حدود 200 گونه مختلف ویروس HPV وجود دارند. برخی از آنها زمانی که به پوست حمله می کنند باعث بروز زگیل تناسلی می شوند. برخی دیگر نیز موجب سایر بیماری های مقاربتی می شوند. HPV شایعترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده به حساب می آید.

 HPV منتقل شده از طریق تماس جنسی، اغلب به آن اندازه که بتواند باعث بروز علائم شود فعال نمی شود. اما زمانی که این

ویروس فعال می شود تمایل دارد که به غشاهای مخاطی مانند پوشش مخاطی واژن، دهانه رحم، مقعد، دهان، زبان و گلو حمله کند. عفونت HPV می تواند موجب بروز زگیل در داخل و یا اطراف این بافت ها شود.

اکثر افرادی که از لحاظ جنسی در معرض ویروس HPV قرار دارند هرگز با علائم و یا مشکلات خاصی مواجه نمی شوند و بسیاری از عفونت های HPV بعد از دو سال به صورت خود به خود از بین می روند. اما در برخی موارد عفونت باقی می ماند و می تواند مشکلات طولانی مدتی را به وجود بیاورد. این مشکلات شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی در مردان، سرطان مقعد و سرطان پشت گلو یا اوروفارنکس (oropharyngeal cancer) در هر دو جنس مرد و زن می شوند.

علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان دهان

در گذشته سرطان اوروفارنکس بیشتر به مصرف سیگار و یا الکل مربوط می شد اما امروزه سرطان های اوروفارنکس ناشی از سیگار و الکل در حال کاهش و سرطان های اوروفارنکس ناشی از HPV به طور قابل ملاحظه ای در حال افزایش است. برخی کارشناسان پیشبینی کرده اند که تا سال 2020 سرطان دهان و گلو ناشی از HPV از سرطان دهانه رحم شایع تر می شود.

بیماری های زبان

پیشگیری و درمان

روابط جنسی دهانی (حتی بوسیدن های حین معاشقه) می تواند HPV را از فردی به فردی دیگر منتقل کند. احتمال ابتلا به HPV در دهان و گلو با تعداد شرکای جنسی رابطه مستقیم دارد.

بسته به سن شما چند راه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت HPV در دهان وجود دارد.

جوانان و نو جوانان، چه پسر و چه دختر می توانند در مقابل HPV واکسینه شوند. مراکز کنترل بیماری توصیه می کنند که زنان جوان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم حتما خودشان را واکسینه کنند. این مرکز به دو دلیل مردان را نیز برای واکسینه شدن ترغیب می کند که یکی از آنها پیشگیری از انتقال این ویروس به زنان و دیگری پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان های مربوط به این بیماری میباشد. این واکسن ها می توانند محافظ خوبی در مقابل ابتلا به ویروس HPV باشند.

واکسیناسیون به افرادِ بالای 20 سال و همچنین میلیونها نفری که در حال حاضر مبتلا به این ویروس هستند کمکی نمی کند. استفاده از کاندوم می تواند از گسترش این ویروس در آلت تناسلی، مقعد و رابطه جنسی دهانی (رابطه جنسی دهانی برای آلت مردان) جلوگیری کند. برای جلوگیری از انتقال ویروس در رابطه جنسی دهانی برای آلت زنانه نیز می توان یک تکه نازک لاتکس مخصوص استفاده کرد.

برفک دهان چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان برفک دهان

اگر شما به ویروس HPV مبتلا شده اید، تشخیص زودهنگام سرطان دهان و گلو می تواند در درمان آن تاثیر چشم گیری داشته باشد. در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود زخمی در دهان و یا روی زبان که بهبود نمی یابد.
  • احساس درد مداوم هنگام بلع و یا وجود زخم در گلو
  • وجود یک توده در گردن که بهبود نمی یابد.

علائم و درمان انواع عفونت HPV در مردان

ویروس HPV و انواع آن

چگونه می توانم بدانم HPV دارم؟

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید