preloader

درد سیاتیک چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان سیاتیک


درد سیاتیک چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان سیاتیک
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 81658 اشتراک گذاری :

سیاتیک چیست؟

سیاتیک عبارت است از درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی ناشی از تحریک ریشه عصب هایی که به سیاتیک منتهی می شوند. عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمری آغاز و تا انتهای پا امتداد می یابد. این عصب از نخاع شروع شده، از طریق باسن پایین می آید و سپس شاخه های آن در پشت ساق پا، مچ پا و پایین پا گسترش پیدا می کنند.

 

علل درد سیاتیک چه چیزهایی هستند؟

شایع ترین علت سیاتیک بر آمدگی یا بیرون زدگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) است که در ستون فقرات بر روی ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد آورده و منجر به درد سیاتیک می شود.

درد سیاتیک اغلب می تواند نشانه ای از سایر اختلالات و مشکلات باشد. برخی از این مشکلات و اختلالات که بر ستون فقرات تاثیر می گذارند عبارتند از:

  • تنگی کانال نخاعی
  • استخوان اسپرز ناشی از ورم مفاصل (رشد غیر طبیعی زائده ای استخوانی در امتداد مفاصل)
  • ایجاد فشار بر روی ریشه عصب به علت آسیب دیدگی ها

در مواردی نادر، سیاتیک می تواند به دلایلی که منشا آنها ارتباطی با ستون فقرات ندارد به وجود بیاید، مانند تومور ها یا بارداری.

 

علائم سیاتیک چه چیزهایی هستند؟

علائم درد سیاتیک عبارتند از:

  • دردی که از پشت یا باسن شروع شده و به سمت پایین و در پاها حرکت می کند و حتی ممکن است تا مچ و کف پا نیز برسد.
  • ممکن است سیاتیک منجر به ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پا نیز شود.

نشستن و ایستادن برای مدت طولانی و انجام حرکاتی که باعث خم شدن بیش از حد ستون فقرات شوند می توانند علائم سیاتیک را بدتر کنند.

قدم زدن، دراز کشیدن و حرکات ورزشی مانند شنا رفتن (دراز بکشید و در حالی که پنجه پاها بر روی زمین قرار دارند، به کمک دستهایتان، وزن بدنتان را بالا بکشید.) می توانند علائم سیاتیک را بهبود ببخشند.

 

تشخیص سیاتیک چگونه است؟

پزشک در مورد سوابق پزشکیتان از شما سوالاتی پرسیده و سپس شما را معاینه می کند. در برخی موارد برای کمک به تشخیص بهتر درد سیاتیک از روش های تصویر برداری مانند رادیولوژی یا MRI استفاده می شود.

 

درمان سیاتیک چگونه است؟

در بسیاری از موارد، درد سیاتیک بعد از مدتی به صورت خود به خود بهبود می یابد. درمان درد سیاتیک معمولا شامل دارو ها و حرکات ورزشی برای تسکین درد می باشد.

نکات زیر به منظور کاهش درد سیاتیک به شما کمک می کند:

  • از نشستن پرهیز کنید (مگر اینکه از ایستادن راحت تر باشد.)
  • به صورت متناوب دراز بکشید و یا پیاده روی های کوتاه مدت داشته باشید. اگر در هنگام پیاده روی احساس درد نمی کنید، سعی کنید پیاده روی های خود را طولانی تر کنید.
  • دارو های مسکنی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید.
  • هر دو یا 3 ساعت به مدت 15 تا 20 دقیقه از پد های حرارتی استفاده کنید. شما می توانید از ورقه های حرارتی یک بار مصرف نیز به مدت 8 ساعت استفاده کنید. دوش آب گرم نیز ممکن است مفید باشد. البته هنوز شواهد اثبات شده ای مبنی بر تاثیر گرما یا سرما بر درمان درد سیاتیک وجود ندارد، اما بهتر است شما آنها را امتحان کنید و در صورتی که به تسکین درد سیاتیک شما کمک کرد، از آن ها استفاده کنید.

درمان های تکمیلی برای درد سیاتیک بستگی به علت ایجاد کننده ی آن دارد. اگر علائم شما بهبود نیافتند، ممکن است پزشک برای شما فیزیوتراپی، داروهای تزریقی مانند استروئید ها، داروهای قوی تر و یا حتی عمل جراحی تجویز کند.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید