preloader

تعریق بیش از حد چیست و چگونه درمان می شود؟


تعریق بیش از حد چیست و چگونه درمان می شود؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14096 اشتراک گذاری :

تعریق بیش از حد چیست؟

تعریق بیش از حد یک بیماریست که تقریبا حدود یک میلیون نفر را در کشور بریتانیا تحت تاثیر قرار داده است.

اگر چه این بیماری یک مشکل جدی و خطرناک محسوب نمی شود اما می تواند باعث ایجاد ناراحتی و یا احساس شرم در افراد مبتلا شود.

تعریق بیش از حد در مردان و زنان به یک اندازه شایع است.

اگرچه تعریف دقیق و روشنی برای تعریق بیش از حد وجود ندارد اما می توان این بیماری را اینگونه تعریف کرد: تعریق، به اندازه ای که در فعالیت های زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند "تعریق بیش از حد" گفته می شود.

تعریق بیش از حد سه نوع مختلف دارد:

  • تعریق بیش از حد کلی: این حالت کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت معمولا از عوارض برخی دارو های خاص مانند دارو های ضد افسردگی ناشی می شود. بسیاری از مشکلات دیگر نیز از جمله نارسایی قلبی و تنفسی، عفونت، لنفوم و سرطان، پرکاری تیروئید، پارکینسون، یائسگی و هیپوگلیسمی نیز می توانند باعث این نوع از تعریق بیش از حد شوند. ترک مصرف مواد مخدر و الکل نیز به علت ایجاد اضطراب می توانند باعث بروز این حالت شوند.
  • تعریق بیش از حد اولیه: این حالت شایع بوده و زیر بغل، کف دست ها، کف پاها و پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع از تعریق بیش از حد می تواند در هر سنی بروز کند اما معمولا در سنین کودکی و نوجوانی شروع می شود.
  • تعریق بیش از حد متمرکز: این نوع از تعریق بیش از حد تنها بخش خاصی از بدن را تحت تاثیر قرار داده و کمتر شایع است. معمولا این حالت به علت شرایط خاصی مانند بیماری های عروق مغزی، نوروپاتی دیابتی، تومور ها و آسیب های نخاعی، پدیده رینود (Raynaud’s phenomenon) و آرتریت روماتوئید بروز می کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر تعریق بیش از حد باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره شما شده است، به پزشک مراجعه کنید. اگر تعریق بیش از حد و غیر قابل توضیح شما در شب ها شروع شود می تواند نشانه ی مشکلات جدی تری مانند لنفوم باشد، لذا در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است پزشک شما برای رد برخی موارد مشکوک برای شما آزمایش خون، رادیوگرافی قفسه سینه یا سایر آزمایش های مختلف را تجویز کند.

 

درمان تعریق بیش از حد چگونه است؟

درمان تا حد زیادی به علت عارضه بستگی دارد. در بیشتر موارد با درمان بیماری زمینه ای، مشکل تعریق بیش از حد نیز بهبود می یابد.

برای افراد مبتلا به تعریق بیش از حد اولیه چند راه حل وجود دارد که ممکن است در درمان مشکل آنها و یا کاهش عوارض ناشی از تعریق بیش از حد موثر واقع شود:

  • کفش و لباس های خود را به صورت متناوب عوض کنید و از پوشیدن چکمه های سنگین و کفش های ورزشی (اسپورت) خودداری کنید.
  • جوراب خود را دو بار و کفش خود را روزانه تعویض کنید. این کار به کفش و جوراب شما زمان کافی برای خشک شدن را می دهد.
  • لباس های گشاد بپوشید و سعی کنید لباس هایی را انتخاب کنید که کمترین مقدار مواد مصنوعی مانند نایلون را داشته باشند.
  • از ضد عرق های توصیه شده توسط پزشکتان استفاده کنید.

 

چه روش های درمانی دیگری برای عرق بیش از حد وجود دارد؟

معمولا پزشکان درمان را از درمان های غیر تهاجمی تر مانند ضد عرق های قوی شروع می کنند.

این محصولات را باید قبل از خواب در زیر بغل، کف دست و پا و صورت (بدون تماس به چشم ها) استفاده کرده و صبح باید شسته شوند.

این عمل در ابتدا باید هر روز انجام شود. به مرور و با بهتر شدن میزان تعریق، تعداد دفعات استفاده به یک یا دو بار در هفته کاهش یافته و به مرور به طور کامل حذف می شود (و تنها در صورت لزوم دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.)

اگر این روش کارساز نباشد، ممکن است پزشک شما را به متخصص ارجاع دهد. روش های درمانی پیشرفته تر می توانند شامل تزریق بوتاکس یا یونتوفورزیس (Iontophoresis) باشند.

اگر چنانچه این روش ها نیز موثر واقع نشوند ممکن است پزشک متخصص مجبور به انجام عمل جراحی شود. البته عمل جراحی به علت عوارض احتمالی که دارد به عنوان آخرین روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید