preloader

آیا برای آنفولانزای فصلی آماده اید؟


آیا برای آنفولانزای فصلی آماده اید؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11753 اشتراک گذاری :
 
 
مراقبت  از خود و اطرافیان خود برای جلوگیری از بیماری های واگیردار از گذشته  ها وجود داشته است.
متاسفانه هر سال با پیش رو داشتن فصل سرما، ما شاهد شیوع بیماری آنفولانزا هستیم؛ میزان ابتلا به این بیماری در اواسط زمستان به اوج خود می رسد و با نزدیک شدن به بهار رو به کاهش می رود
با شروع فصل سرما این بیماری ممکن است اپیدمی(همه گیر) شود. به طور کلی، آنفولانزا را به عنوان  یک  بیماری واگیردار فصلی که در آن بسیاری از بیماران همزمان مبتلا می شوند می شناسند  
اما آنچه که ما می شناسیم دقیقا همان آنفولانزا است؟ بسیاری از مردم عفونت معده و روده (آنفلوآنزای معده) را با آنفولانزا اشتباه می گیرند .درست است که آنفولانزا نیز یک بیماری تنفسی بوده که با علایم سیستمیک همراه است  و برکل بدن همزمان تاثیر می گذارد. ویروس آنفولانزا توسط قطرات آلوده گسترش می یابد، این قطرات می تواند از طریق هوا منتقل شود. مثلا از طریق سرفه و عطسه که می تواند به اندازه 1 تا 2 متر این ویروس را در هوا گسترش دهد. آنفولانزا همچنین می تواند از طریق قطرات کوچک هنگام حرف زدن از دهان یا دستان فرد بیمار به دیگری منتقل شود. این ویروس پس از آن در دستگاه  تنفسی جای می گیرد و باعث عفونت میگردد.
 
علائم به طور ناگهانی شروع شده و معمولا در عرض چند روز کاملا بروز می کند  این علائم شامل تب، گلودرد، سردرد شدید و درد کلی بدن است. در بیشترین موارد آنفولانزا از پنج تا هفت روزطول می کشد و به طور کلی، بهبود خود به خود حاصل می شود با این حال، می تواند عواقب تهدید کننده حیاتی را در بر داشته باشد ممکن است در اثر گسترش عفونت بیشتر در دستگاه تنفسی باعث ذات الریه شود و یا با نفوذ در جریان خون باعث عفونت خونی گردد. حتی ممکن است آنفولانزای فصلی منجر به مرگ گردد، متاسفانه مرگ در اثر آنفولانزا سالیانه صد ها بار رخ می دهد
هر کسی می تواند مبتلا به  ویروس آنفولانزا شده و به شدت بیمار گردد ، عوارضی مانند ذات الریه به احتمال زیاد برای جمعیت های آسیب پذیر رخ می دهد. افراد خیلی مسن و نوزادان ، مانند افراد بالای 65 سال و زیر 6 ماه، با ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می شوند و عوارض تهدید کننده حیاتی خواهند داشت.علاوه بر این، زنان باردار و کسانی که بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، آسم و نقص در سیستم ایمنی دارند در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا و بستری شدن در بیمارستان می باشند.
با این حال، هیچ کس کاملا عاری از شانس ابتلا به بیماری آنفولانزا نیست؛ افراد سالم در هر سنی نیز ممکن است با شیوع  این بیماری مجبور به بستری شدن در بیمارستان شوند.
 
مدت زیادی است، که همگان بهترین راه در برابر حمله را یک دفاع بزرگ می شناسند و آنفولانزا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین درمان برای آنفلوانزا پیشگیری از آن است و بهترین تاکتیک پیشگیرانه این است که واکسن بزنید. هر سال، ویروس آنفولانزا تغییراتی می کند و کمی با سال گذشته متفاوت می شود.
 
دانشمندان همواره ویروس را در طول زمان و در سراسر جهان مطالعه کرده تا بتوانند وقوع آن راپیش بینی کنند و گونه های آن را در فصل های  آینده بشناسند. به طور کلی این واکسن 3-4 نوع آنفولانزا و به احتمال زیاد آنفولانزای نوع A و B را تا فصل بعدی پوشش می دهد. چگونگی پیش بینی ها تعیین خواهد کرد که چقدر واکسن آنفولانزا در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر خواهد بود. واکسیناسیون شاید درمان کاملی نباشد، اما به نظر شمابه اندازه کافی خوب نیست؟
پاسخ بله است. واکسیناسیون چندین مزیت  دارد حتی اگر این واکسن کاملا باعث جلوگیری از این بیماری نشود، می تواند اثرات آن را کاهش دهد. با این کار بیماری کمتر جدی شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می کند.همچنین با این کار کمتر ممکن است این بیماری منجر به مرگ شود حتی اگر ویروس در بدن باقی بماند. واکسن احتمالا هنوز هم عفونت را کاهش خواهد داد و از سرایت آن جلوگیری خواهد کرد با وجود واکسن در بدن از زمان واکسینایسون تا شروع ایمنی حدود دو هفته طول می کشد شروع ایمنی واکسن در محل، به سرعت در حال تاثیر  است.
 
معایب واکسیناسیون واقعا کم است. با توجه به ماهیت ویروس که همواره در حال تغییر است، تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای هر فصل مورد نیاز می باشد، و ایمنی طولانی مدت امکان پذیر نیست. در هر شات واکسن آنفولانزا، هیچ ویروسی زندگی نمیکند ، به این معنی که شما از این طریق به آنفولانزا مبتلا نمی شوید. در حالی که ممکن است برخی از عوارض جانبی آن مانند درد یا قرمزی در محل تزریق ، درد عضلانی خفیف و یا تب با درجه پایین، وجود داشته باشد که ملایم و کوتاه است.
 

 

 
یک نوع واکسن از طریق، اسپری در بینی وجود دارد که عنوان به واکسن آنفولانزا ضعیف شناخته شده است،که حاوی مقدار بسیار کمی از ویروس رقیق شده بوده و به طور عمده در کودکان بدون علائم سرماخوردگی شدید کاربرد دارد. تعیین این که کدام نوع واکسن برای فرد بهتر است باید بر اساس مطالعه ی مورد به موردی و گزارش مراقبت کننده صورت گیرد.
 
اما تمام حافظت در برابر بیماری همیشه با واکسیناسیون امکان پذیر نیست مثلا درسالمندان، با وجود انجام واکسیناسیون و یا در نوزادان زیر 6 ماه که نمی توانند واکسن را دریافت کنند ،ممکن است ایمنی قوی ای حاصل نشود. در این جمعیت، همراه با افرادی که سیستم ایمنی بدن شان به خوبی کار نمیکند، واکسیناسیون جواب نمی دهد در چنین افرادی ما باید مراقب باشیم که اطرافیان شان ناقل ویروس آنفولانزا نباشند و به این ترتیب از خطر ابتلا بکاهیم.
با انجام این کار، که به عنوان cocooning(پیشگیری از بروز حادثه)شناخته شده است می توانید احتمال بالای ابتلا را کاهش داده و از بروز عوارض شدید بیماری آنفولانزا، از جمله مرگ جلوگیری کنید.
 
علاوه بر واکسیناسیون، چند ترفند برای دور ماندن از آنفولانزای فصلی وجود دارد .از جمله:

دستان خود را بشویید. این کار از سرایت قطرات از فردی به فرد دیگرجلوگیری می کند.
 
هنگام سرفه کردن دهان خود را بپوشانید و سعی کنید برای در امان ماندن ، حداقل چند متر دور از افراد بیمار بمانید، این کارسبب کاهش انتقال می شود.

ماندن در خانه و بیرون نرفتن برای کار یا مدرسه زمانی که بیمار هستید برای کمک به کاهش انتقال به اطرافیان بسیار مهم است، از آنجا که ما نمی دانیم ویروس از کجا آمده و مقصد بعدی آن کجاست، ممکن است  به فردی در حال شیمی درمانی منتقل شود و یا عواقب ویرانگر آن گریبانگیر  پدربزرگ یا مادر بزرگ مسن و یا کودکان شود.

به دکتر مراجعه کنید. اگر شما به شدت بیمار هستید، باید آنتی بیوتیک بخورید تا آنفولانزا درمان شود. این داروها معمولا زمانی موثرترند که در اوایل بیماری مصرف  شوند در اینصورت می توانند از علائم، مدت زمان وعفونت بکاهند.
 
به بیماری های عفونی، همه ما باید برای سلامت خود و برای جمعیت های آسیب پذیر در جوامع مان مسیولیت پذیر  باشیم افراد می توانند این تعهد را برای آنفلوآنزا با واکسینه شدن هر ساله خود و با تشویق نظام مراقبت های بهداشتی برای دستیابی به نرخ واکسیناسیون بالای 90 درصد در میان کارکنان وکارمندان  مستعد ابتلا به بیماری که در بیمارستان ها مشغول کار هستند ، انجام دهند . محافظت از آنفلوانزا را برای خود، خانواده و همسایه خود بکار بندید. بیایید اجازه ندهیم بیماری های همه گیر مانند گذشته دوباره تکرار شوند.
منبع: U.S.News
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید