preloader

هپاتیت C انتقال، علائم و درمان


هپاتیت C انتقال، علائم و درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12940 اشتراک گذاری :

 


هپاتیت C (HCV)چیست ؟

هپاتیت C (HCV) ویروسی است که باعث التهاب کبد می شود . این عضو از خانواده ویروس ها که شامل هپاتیت A و هپاتیت B  هستند متفاوت رفتار می کنند و دارای حالت های مختلف انتقال اند . هپاتیت C می تواند آسیب جدی به کبد زده و سبب نارسایی کبدی، سرطان کبد و حتی مرگ شود.


هپاتیت Cچگونه شایع شد ؟

حدود 3.2 میلیون نفر در ایالات متحده در حال حاضر با عفونت مزمن هپاتیت C زندگی می کنند. این ویروس در افراد متعلق به نسلی که نماینده 75 درصد از افراد بالغ اند  شایع است. هپاتیت C بالاترین  نرخ را در  سالهای 1970 تا 1980 میلادی  دارد بسیاری از افراد متعلق به این نسل به احتمال زیاد آلوده به ویروس شدند. بسیاری از افرادی که به هپاتیت C مبتلا هستند ممکن است از آن بی اطلاع باشند چون ویروس ممکن است علائم  را حتی تا یک دهه پس از عفونت نشان ندهد.

 

چگونه هپاتیت C منتقل می شود؟

هپاتیت C یک بیماری منتقله از راه خون است، به این معنی که از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود. معمولا ویروس از طریق یک زخم باز بر روی پوست وارد بدن می شود رایج ترین روش در انتقال هپاتیت C از طریق تزریق مواد مخدر است. به اشتراک گذاری سوزن آلوده با فرد مبتلا می تواند ویروس را منتقل کند رعایت بهداشت ممکن است  از انتقال ویروس جلوگیری کند.. به ندرت، نوزادان متولد شده از مادران آلوده به ویروس هپاتیت-C  هستند همچنین این ویروس می تواند از طریق داشتن رابطه جنسی با فرد آلوده و یا به اشتراک گذاری وسایل شخصی  به عنوان مثال، یک تیغ صورت تراشی یا مسواک  با کسی که به این ویروس مبتلاست،منتقل شود  اما این موارد نادر هست.

 

علائم و نشانه های هپاتیت C چیست؟

حدود 70٪ تا 80٪ از افراد مبتلا به عفونت هپاتیت C هیچ علامتی ندارند، به خصوص در مراحل اولیه. در این افراد، علائم ممکن است سال بعد یا حتی در دهه بعد هنگامی که آسیب کبدی رخ می دهد  توسعه یابد. دیگر علائم بین 2 هفته تا 6 ماه پس از عفونت مشاهده می شود  متوسط زمان بارز شدن علائم 6 تا 7 هفته پس از گرفتن این ویروس است. کسانی که به تازگی مبتلا به هپاتیت C شده اند ممکن است تجربه خفیف تا شدید تب، خستگی، درد شکم، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، درد مفاصل، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، و زردی پوست پیدا کنند. فردی که عفونت هپاتیت C  دارد وقتی هنوز هیچ گونه علائمی هم  بروز نکرده می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

 

عفونت مزمن و حاد هپاتیت:

عفونت حاد هپاتیت C علائمی است که در 6 ماه اول ورود ویروس به بدن ظاهر می شود. حدود 20٪ تا 30٪ از کسانی که تجربه هپاتیت C را داشتند دچار نوع حاد آن شده اند  بعد از این، بدن یا ویروس را از خود بیرون می کند یا در ادامه با توسعه آن عفونت مزمن می شود  عفونت مزمن هپاتیت C به عفونت طولانی مدت اشاره دارد. اکثر افرادی که به عفونت هپاتیت C حاد (75٪ تا 85٪) مبتلا می شوند در ادامه به  فرم مزمن بیماری مبتلا خواهند شد.


چگونه هپاتیت C تشخیص داده میشود؟

عفونت هپاتیت C   با چند آزمایش خون تشخیص داده میشود. آزمایش شامل چک کردن آنتی بادی هایی (ذرات ایمنی) است که مبارزه با این ویروس را بر عهده دارند بالا بودن آنتی بادی ها به اینمعنیست است که ویروس وجود دارد، اما آزمون قادر به نشان دادن اینکه آیا عفونت فعلی است یا در گذشته بوده نیست . یکی دیگر از آزمایشات خون ارزیابی حضور مواد ژنتیکی (آزمون RNA  HCV ) هپاتیت است. نتایج حاصل از این تست می تواند به پزشکان در تعیین اینکه آیا عفونت هپاتیت C در حال حاضر وجود دارد یا در گذشته بوده کمک کند آزمایش خون اضافی را می توان برای تعیین میزان ویروس در بدن استفاده کرد که به عنوان آزمایش تیتر شناخته شده.

 

عوارض احتمالی هپاتیتC

عفونت مزمن هپاتیت C یک بیماری طولانی مدت با عوارض بالقوه جدی است . حدود 75٪ تا 85٪ از کسانی که مبتلا به عفونت حاد هپاتیت C هستند بیماری آن ها به مزمن تبدیل می شود بیش از دو سوم از کسانی که در گروه بیماری های مزمن قرار می گیرند  دو سوم  آن ها دچار بیماری کبد خواهند شد و یا کبد زخم می شود  که در  سن 20 تا 30 سال بیشتر است  برعملکرد کبد اثر گذاشته و موجب  می شود آنزیم های کبدی خون بالا رود  تا 5 درصد از افراد مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت C از سرطان کبد می میرند. عفونت مزمن هپاتیت C شایع ترین دلیل برای پیوند کبد در ایالات متحده است.

 

پیوند کبد

برخی از افراد مبتلا به عفونت هپاتیت C پیشرفته و آسیب جدی به کبد تحت عمل پیوند کبد قرار می گیرند  اما این بدان عفونت از بین ببرند. بیماران دارای عفونت فعال در زمان پیوند خواهد هپاتیت C در کبد جدید توسعه دهد. گاهی اوقات عود عفونت، حتی زمانی که بیماران روی درمان ضد ویروسی هستند. کسانی که پاسخ پایدار (SVR) به دست آورد - به معنی بدون ویروس قابل تشخیص در خون 6 ماه بعد از درمان - در معرض خطر بسیار کم در حال توسعه عفونت هپاتیت C در کبد است.
هپاتیت C قابل درمان است؟
در حدود 15٪ تا 25٪ افراد مبتلا  به عفونت هپاتیت C خود به خود خوب می شوند  دانشمندان هنوز در حال تلاش برای تعیین اینکه چرا  برخی از مردم مبتلا به عفونت هپاتیت C  شده و علائم را نشان می دهند ولی برخی دیگر نه. هیچ درمانی برای عفونت فعال یا مزمن هپاتیت C وجود ندارد ، اما پاسخ پایدار (SVR) وجود دارد  به این معنا که  دیگر هیچ ویروس قابل تشخیصی در خون 6 ماه بعد از درمان وجود ندارد. عفونت هپاتیت C به ندرت در کسانی که SVR  می گیرند دست یافته اند.

 

آیا واکسنی برای هپاتیت C وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C تحقیقات در حال انجام است به منظور توسعه یک واکسن علیه ویروس وجود دارد. واکسن هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد.


می توانید هپاتیت C قابل پیشگیری است؟

هپاتیت C یک عفونت منتقله از راه خون است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت،جلوگیری از به اشتراک گذاری وسایل شخصی (مسواک و تیغ ریش تراشی) با دیگران ضروری است  مواد مخدر تزریقی استفاده نکنید. اگر شما از مواد دارویی تزریقی استفاده  می شود، هرگز از سوزن و تجهیزات دیگران استفاده نکنید خالکوبی و سوراخ کردن بدن می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی. کارکنان بیمارستان ها باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از فرو رفتن سوزن به بدن و دیگر مواد که در تماس با خون هستند را به درستی را رعایت کنند با دکتر در مورد عوامل خطر خود  مشورت کنید  برای هپاتیت استانداردهای غربالگری توصیه می شود که باید انجام گردد.

منبع: emedicinehealth
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید