preloader

آیا عینک آفتابی از چشمانمان در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند؟


آیا عینک آفتابی از چشمانمان در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10437 اشتراک گذاری :

تنها از روی قیمت یک عینک آفتابی مشخص نمی شود که می تواند به اندازه کافی از چشمان شما محافظت کند یا خیر. موارد دیگری وجود دارد که هنگام خرید باید به دنبال آنها باشید.
نور خورشید می تواند به چندین روش از جمله ایجاد ملانوم چشمی و آب مروارید به چشم شما آسیب برساند.
شاید شما  از عینک آفتابی ارزان قیمتی که از فروشگاه تهیه می کنید راضی باشید اما گاهی مجبور می شوید چند برابر قیمت عینک هزینه درمان آسیب های ناشی از استفاده از آن را بپردازید آنها می توانند برای سلامتی چشم شما هزینه ساز باشند
در واقع، با گرم شدن تابستان و طولانی تر شدن روز، پزشکان و متخصصین چشم هشدار می دهند که تمام عینک های آفتابی نمی توانند از چشمان شما در برابر نور مضر ماوراء بنفش (UV) محافظت کنند.
بزرگترین خطر عینک آفتابی های ضعیف این است که شیشه های رنگی آن نتوانند اشعه ماوراء بنفش را مسدود کنند. شیشه ها ی رنگی باعث می شود که دانش آموزان دچار افتادگی چشم  شوند، زیرا بدون اینکه مانع اشعه ماوراء بنفش شود، محیط چشم را تاریکتر کرده در نتیجه. اشعه ماوراء بنفش بیشتری به چشم می رسد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به طور مداوم می تواند عواقب تجمعی و عمیقی داشته باشد.
آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، ملانوم چشمی و سرطان پلک ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در چشم ایجاد شود.
حتی آفتاب سوختگی، مانند موردی که روی پوست خود تجربه می کنید، ممکن است در چشم (فوتوکراتیت) اتفاق بیفتد
"هرچه چشم بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش باشد، خطر ابتلا به این بیماری ها بیشتر است."
عدم محافظت اطراف چشم شما نیز در برابر اشعه ماوراء بنفش ممکن است باعث سرطان پوست شود.
پرتوهای اشعه ماوراء بنفش نه تنها باعث ایجاد تابش خیره کننده می شوند، بلکه به سلامت چشم و ناحیه ظریف پوستی که چشم شما را احاطه می کند آسیب می رساند .نشان داده شده است که 5 تا 10 درصد از کل سرطان های پوست در ناحیه چشم رخ می دهد، بنابراین انتخاب یک عینک مناسب با حافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مهم است.


عینک آفتابی چه کاری باید انجام دهد

به دنبال عینک آفتابی باشید که روی برچسب آن قابلیت مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش درج شده باشد. فقط باید لنزهایی بخرید که حداقل 99 تا 100 درصد محافظت در برابر اشعه  UVA و UVB داشته باشند. حتی بهتر است به دنبال طیف رنگ هایی باشید که 75 تا 90 درصد از نور مرئی را مسدود می کنند.
شما همچنین باید به دنبال طیف هایی باشید که دارای ویژگی ضدعفونی در قسمت پشت لنزها هستند.
حداکثر 50 درصد از اشعه ماوراء بنفش که به چشم می رسند، ناشی از بازتاب سطح پشت عینک  است.
عینک های کوچک، که اخیرا  بسیاری از افراد مشهور از آن استفاده می کنند، ممکن است شیک باشند، اما در عمل فاجعه کار می کنند.
آنها پوشش لازم برای محافظت از چشم و پوست شما را ارائه نمی دهند.
آنچه باید به جای آن جستجو کنید قاب هایی هستند که به خوبی صورت شما را می پوشانند و تا حد ممکن پوست لطیف اطراف چشم تان را پوشش می دهند.
عینک هایی که بسته بندی شده و در معابر به فروش می رسند از شیشه های نازک تهیه شده اند و به محافظت چشم شما در برابر اشعه مضر آفتاب کمکی نمی کنند شایان ذکر است که کنار آب یا سایر سطوح انعکاس پذیر، شما در معرض پرتوهای خورشید از بالا و و انعکاس آن ها  از پایین هستید پس داشتن عینک مناسب برای محافظت در برابر زاویه های مختلف نور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


عینک آفتابی به اندازه ضد آفتاب مهم است

به عینک آفتابی مانند ضد آفتاب برای چشم ها فکر کنید به عبارت دیگر، بدون آنها خانه را ترک نکنید.
"استفاده از  عینک آفتابی هنگام تابش مستقیم نور خورشید به اندازه زدن کرم روزانه با  SPF بالا مهم است"

 یک عینک ساز معروف معتقد است سلامتی چشم اولویت اصلی برای وی می باشد او می گوید: من با آسیب هایی که اشعه ماوراء بنفش می تواند به سلامت فرد وارد کند  آشنا هستم و  سابقه شخصی دارم. مادرم با سرطان پوست مقابله کرده است که این امر به دلیل عدم محافظت در برابر آفتاب بوده است. او تحت عمل جراحی بازسازی دردناک قرار گرفت و خوشبختانه یک فرد زنده مانده است.
یک محافظ سوم، یعنی یک کلاه پهن، می تواند به پوشاندن هر پوست که عینک آفتابی و ضد آفتاب آنرا پوشانده در برابر  اشعه ماوراء بنفش کمک  کند.

 

بسیاری از عینک های آفتابی ارزان قیمت که در فروشگاه ها، داروخانه ها و پمپ بنزین ها وجود دارد، مطابق با استانداردهای خاصی که متخصصان چشم برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش پیشنهاد می کنند، تأیید نشده اند.
در واقع، بیشتر این عینک ها فقط با پلاستیک رنگ شده ساخته شده اند. در حالی که رنگ ممکن است به شما احساس امنیت دهد اما در واقع از چشم شما محافظت نمی کند.
با این حال، یک جفت عینک آفتابی با کیفیت حتما لازم نیست خیلی هم گران تهیه و یک سرمایه گذاری پرهزینه باشد.
به دنبال مهمترین شماره روی عینک باشید یعنی عددی که نشان می دهد آن عینک چقدر UV را مسدود می کنند. سپس یک فریم را پیدا کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند پوست اطراف چشمتان را هم بپوشاند و از آن مراقبت کند بدون اینکه آنقدر بزرگ باشد که به چهره شما ننشیند و فضای اضافی آن اجازه دهد تا بیش از حد نور جذب شود.
هر چه عینک عوامل محافظ بیشتری داشته باشد مثل قطبش، لنزهای پلی کربنات، قابهای تیتانیومی ممکن است هزینه شما بالاتر رود.
اما بخاطر داشته باشید که بسیاری از افراد روزانه عینک آفتابی خود را استفاده می کنند، بنابراین اگر مزایای محافظت از چشم ها خوب باشد، جای مناسی سرمایه گذاری کرده اید.


حرف آخر
فروشگاه ها، کلینیک ها و مارک های معتبر می خواهند شما بدانید که عینک های مدل قدیمی چقدر عالی تر هستند. آنها عامل محافظت در برابر آفتاب و بسیاری از مزایای محافظ دیگر را در عینک های جدیدشان نیز ارتقا می بخشند. برخی حتی به شما کمک می کنند تا عینک مناسب چهره خود را پیدا کنید.
اگر فرد عینک آفتابی را از یک منبع معتبر خریداری می کند، می تواند اطمینان داشته باشد که کیفیت مطابق با استانداردهای لازم است، زیرا این فروشندگان از آزمایشگاه ها و تولید کننده هایی که دستورالعمل های دقیق را دنبال می کنند، خریداری می کنند. با این حال، اگر فردی دارای یک جفت عینک آفتابی باشد که از آن مطمئن نیست، می تواند همیشه آنها را به مطب چشم پزشکی یا اپتومتری محلی خود ببرد تا بتواند کیفیت محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش آن را تأیید کند.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید