preloader

مقایسه کافئین چای با قهوه


مقایسه کافئین چای با قهوه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10584 اشتراک گذاری :

محبوبیت کافئین به عنوان یک محرک طبیعی بی نظیراست.
کافئین در بیش از 60 گونه گیاهی یافت می شود و افراد در سراسر جهان از مصرف آن لذت می برند بخصوص با مصرف قهوه، شکلات و چای
میزان کافئین موجود در یک نوشیدنی بسته به مواد تشکیل دهنده و نحوه تهیه نوشیدنی متفاوت است.
در حالی که کافئین بی خطر محسوب می شود، نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دارممکن است نگرانی هایی را ایجاد کند.
در این مقاله به مقایسه محتویات کافئین انواع چای و قهوه می پردازیم و به بررسی انواع  نوشیدنی ها می پردازیم.


چرا کافئین یک نگرانی است؟

تخمین زده می شود 80٪ از جمعیت جهان روزانه از یک محصول کافئین دار استفاده می کنند.
وزارت كشاورزی آمریكا (USDA) و مركز ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) میزان مصرف كافئین ایمن را تا 400 میلی گرم در روز، 200 میلی گرم در هر دوز یا 1.4 میلی گرم در هر پوند (3 میلی گرم در كیلوگرم) وزن بدن تعریف می كنند .
به دلیل اثرات تحریک کننده آن، کافئین با مزایای سلامتی مانند هوشیاری بالا، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش روحیه و افزایش سوخت و ساز بدن در ارتباط است.
اما با  گفته آنان ، مصرف مقادیر زیاد مانند دوزهای بیشتراز 500 میلی گرم ممکن است نگرانی هایی را ایجاد کند.
در دوزهای بالا، کافئین با اضطراب، بی قراری و مشکلات خواب همراه است. بعلاوه، برخی مطالعات حاکی از آن است که نوشیدن آن به طور مرتب ، حتی به میزان متوسط ​​، می تواند باعث سردردهای مزمن و میگرن شود.
علاوه بر این  به نظر می رسد، کافئین اعتیاد آوراست و ممکن است برخی از افراد مستعد را وابسته کند.

 

میزان کافئین از نظر نوع و نوشیدنی متفاوت است

مقدار کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به منشا، نوع و طرز تهیه نوشیدنی می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد.
برگ های چای حاوی 3.5٪ کافئین هستند، در حالی که این میزان در دانه های قهوه دارای 2/1 .2  2/2٪ است. 

با این حال، در فرآیند تولید قهوه از آب داغ تراستفاده می شود، که بیشتر کافئین را از دانه استخراج می کند. به طور معمول، بیشتر از دانه های چای برای نوشیدنی از دانه های قهوه نیز استفاده می کنید.
بنابراین ، 1 فنجان (237 میلی لیتر) قهوه دم کرده به طور کلی نسبت به یک فنجان چای کافئین بیشتری دارد.


انواع چای
چای سیاه ، سبز و سفید از برگهای همان گیاه Camellia sinensis تهیه می شود. آنچه آنها را از هم جدا می کند زمان برداشت و میزان اکسیداسیون برگ ها است.
برگهای چای سیاه اکسیده می شوند، در حالی که برگهای چای سفید و سبز اینطور نیستند. این به چای سیاه طعمی برجسته و جسورانه و تیز می بخشد و کافئین موجود در برگها با آب گرم بیرون می آید.
یک فنجان متوسط ​​(237 میلی لیتر) چای سیاه 47 میلی گرم کافئین دارد اما می تواند حاوی 90 میلی گرم باشد. برای مقایسه، چایهای سبز حاوی 20-45 میلی گرم هستند، در حالی که چایهای سفید 6-60 میلی گرم در هر فنجان (237 میلی لیتر)
چای سبز ماتچا یکی دیگر از چای های حاوی کافئین است. این ماده معمولاً به صورت پودری تهیه می شود و در هر وعده نصف قاشق چای خوری (1 گرم) 35 میلی گرم کافئین بسته بندی می شود.
به طورمشابه ، yerba mate، یک چای که به طور سنتی در آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد و با شاخه ها و برگهای گیاه Iag paraguariensis تهیه می شود، معمولاً حاوی 85 میلی گرم کافئین در هر فنجان (237 میلی لیتر) است.
توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه چای های گیاهی به عنوان کافئین آزاد به بازار عرضه می شوند، اما یک لیوان از این مواد هنوز هم ممکن است تا 12 میلی گرم کافئین به شما بدهد. گفته می شود این مقدار ناچیز محسوب می شود.


تهیه چای
روش آماده سازی تا حد زیادی بر میزان کافئین چای تأثیر می گذارد. چای هایی که به مدت طولانی تر و در آب گرم ترتهیه  می شوند ، تمایل به تولید یک فنجان قوی تر کافئین دارند.
به عنوان مثال ، یک لیوان Tazo Earl Grey حاوی 40 میلی گرم کافئین پس از 1 دقیقه ماندن در 6 اونس (177 میلی لیتر) آب گرم شده در دمای 194-203 درجه فارنهایت (90-95 درجه سانتیگراد) است. این مقدار بعد از 3 دقیقه به 59 میلی گرم افزایش می یابد.
برای مقایسه، چای سبزاستاش بعد از 1 دقیقه ماندن تحت همان شرایط 16 میلی گرم کافئین دارد. بعد از 3 دقیقه، بیش از 36 برابر و 36 میلی گرم می شود.


انواع قهوه
یک فنجان قهوه به طور متوسط ​​8 اونس (237 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین است.
این عقیده رایج است که قهوه ساخته شده از دانه تیره خام  بو داده، کافئین بیشتری نسبت به قهوه حاصل از دانه بو داده سبک و روشن دارد. با این حال، از آنجا که کافئین زیاد تحت تأثیر طعم نیست، ممکن است چنین نباشد.

گفته می شود، از آنجا که قهوه های بوداده تیره نسبت به انواع بوداده روشن متراکم تر هستند، ممکن است هنگام دم کردن این نوع از قهوه ها  میزان بیشتری برداشته و دم کنید در نتیجه در هر فنجان کافئین بیشتری به همراه داشته باشید.
اسپرسو منبع غلیظ تر کافئین است.
به عنوان مثال یک اسپرسو سینگل حدود 58 میلی گرم کافئین در هر اونس (30 میلی لیتر) دارد. بیشتر نوشیدنی های قهوه مانند لاته و کاپوچینو با یک شات اسپرسو ساخته می شوند که حاوی 116 میلی گرم کافئین است.
در بین نوشیدنی های کافئینی، اسپرسو بیشترین کافئین را با 3/16 میلی گرم در هر 16 اونس (473 میلی لیتر) دارد، در حالی که قهوه فرانسه به طور معمول کمتر از 3 میلی گرم در هر فنجان 8 اونس (237 میلی لیتر) را فراهم می کند. چای های بدون کافئین بین این دو نوع قهوه قرار می گیرد.


تهیه قهوه
آب داغ کافئین بیشتری از برگهای چای بیرون می آورد و همین ماده را  هم برای قهوه انجام میدهد . قهوه به طور معمول از چای با دمای ایده آل 195-205 درجه فارنهایت (90-96 درجه سانتیگراد) گرمتر است.
شما همچنین می توانید با خیساندن قهوه در آب سرد و صاف کردن آن به مدت 8 تا 24 ساعت، قهوه دم کرده را سرد کنید. از آنجا که شما با استفاده از این روش 1.5 برابر قهوه بیشتر در مقایسه با دم کرده معمولی آن با آب گرم مصرف می کنید، ممکن است منجر به یک فنجان کافئین دار شود.


کدام یک را باید بنوشید؟
کافئین به سرعت عمل می کند معمولاً طی 20 دقیقه تا 1 ساعت پس از مصرف.
اگر به اثرات کافئین حساس هستید، به چای هایی که کافئین کمتری دارند مانند چای های سفید یا گیاهی استفاده کنید. همچنین میتوان  برای مدت زمان کوتاهتری، مانند 1 دقیقه به جای 3 دقیقه، چای های با کافئین بالا را دم کرد.
تمایل به چای، قهوه و اسپرسو بدون کافئین نیز راه خوبی برای لذت بردن از این نوشیدنی ها بدون کافئین زیاد است.
در عوض، اگر طرفدار نوشیدنی های کافئین دار هستید ممکن است از اسپرسو، قهوه سرد و چای هایی با محتوای کافئین بالاتراز جمله انواع سبز و سیاه لذت ببرید.
برای ماندن در مقادیر ایمن روزانه بیش از 400 میلی گرم یا 200 میلی گرم کافئین ننوشید. این میزان  روزانه در حدود بیش از سه تا پنج فنجان 8 اونسی (237 میلی لیتر) قهوه به طور منظم یا هشت فنجان 1 اونسی (30 میلی لیتر) اسپرسو تبدیل می شود.
کسانی که بیماری قلبی دارند، مستعد ابتلا به میگرن هستند و داروهای خاصی مصرف می کنند، باید مصرف کافئین خود را محدود کنند.
زنانی که باردار هستند و یا شیر می دهند نیز باید بیش از 200 میلی گرم در روز کافئین مصرف نکنند. این  میزان در حدود یک فنجان قهوه 12 اونس (355 میلی لیتر) یا حداکثر چهار لیوان 8 اونسی (237 میلی لیتر) چای سیاه دم بلند است.
نحوه تهیه چای و قهوه بر محتوای کافئین آنها تأثیر می گذارد.
در حالی که چای سیاه، اسپرسو و قهوه بیشترین کافئین را روی میز شما قرار می دهند ، چای سبز نیز مقدار متوسطی را در خود جای می دهد. محتوای چای های سفید بسیار متفاوت است، در حالی که چای های گیاهی عملاً عاری از کافئین نیستند.
اگر می خواهید مصرف کافئین را کم کنید، سعی کنید چای خود را برای مدت زمان کمتری دم کنید و نسخه های بدون کافئین نوشیدنی های قهوه و اسپرسو را انتخاب کنید.
با این حال، اگر از اثرات کافئین لذت می برید ، مراقب باشید که بیش از 400 میلی گرم در روز مصرف نکنید.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید