preloader

تشخیص و درمان مسمومیت های غذایی


تشخیص و درمان مسمومیت های غذایی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16156 اشتراک گذاری :

از کجا باید بدانیم که به مسمومیت غذایی دچار شده ایم؟

در بیشتر موارد مسمومیت های غذایی خفیف می باشند که حداکثر یک تا سه روز طول خواهند کشید. از آنجایی که بسیاری از افراد برای مسمومیت های غذایی به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمی کنند، مسمومیت غذایی آنها تشخیص داده نمی شود.

اگر چه علائم مسمومیت غذایی ممکن است شک برانگیز باشند اما با آزمایش مدفوع، خون و یا استفراغ می توان این شک را برطرف کرد.

مسمومیت های غذایی و یا شیمیایی می توانند اغلب از روی علائمی که بیمار توضیح می دهد و همچنین از روی آزمایش کردن واکنش های طبیعی بدن نسبت به سم یا ماده شیمیایی تشخیص داده شوند.

درمان مسمومیت غذایی چگونه است؟

استفراغ و اسهال واکنش هایی هستند که بدن برای دفع سموم از خود نشان می دهد لذا سعی نکنید با استفاده از داروهای بدون نسخه آنها را کنترل کنید مگر اینکه به پزشک مراجعه کرده باشید و پزشک این توصیه را به شما کرده باشد. هنگامی که توانستید مایعات را در معده خود نگه دارید، مصرف مایعات را شروع کنید. اگر هنوز اسهال هستید و می خواهید رژیم غذایی طبیعی خود را آغاز کنید، از مصرف کردن غذاهای چرب، کافئین و شیرینی اجتناب کنید. ممکن است برخی از افراد بعد از یک اسهال، با مشکل هضم محصولات لبنی مواجه شوند.

اسهال و استفراغِ مکرر می تواند بخشی از آب بدن را دفع کند. کم آبی بدن، علل خصوص در کودکان و افراد مسن می تواند خطرناک باشد، به همین دلیل مایعات دفع شده باید به صورت کامل و هر چه سریعتر جایگزین شوند. اگر بدن شما قادر به نگهداری مایعات نیست به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنید. ممکن است پزشک در چنین شرایطی مایعات داخل وریدی را برای شما تجویز کند.

داروهایی برای مسمومیت غذایی

اگر علائم شما شدید و یا مزمن باشند، ممکن است پزشک برای تحت کنترل در آوردن شدت اسهال و یا استفراغ، برای شما دارو تجویز کند. در چنین شرایطی نوزادان، کودکان، افراد مسن، مبتلایان به دیابت و سایر بیماری های مزمن باید برای بررسی میزان آب از دست داده بدن و سایر عوارض بالقوه مسمومیت از نزدیک تحت نظر باشند. ممکن است برای برخی مسمومیت های غذایی آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

اگر شما مشکوک به ابتلا به بوتولیسم ( botulism-مسمومیت غذایی حاد ) باشید، باید هر چه سریعتر در بیمارستان بستری شوید. اگرچه بوتولیسم می تواند به نارسایی تنفسی و حتی مرگ منجر شود، اما اگر درمان به موقع و سریع انجام شود شانس بهبود بیماری تا حد زیادی بالا می رود.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید