preloader

علل، علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم


علل، علائم، تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 47075 اشتراک گذاری :

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده در دهانه رحم رشد کنند. دهانه رحم، قسمت پایینی رحم است که به داخل واژن باز می شود. اگر سرطان دهانه رحم به موقع تشخیص داده شود، معمولا قابل درمان است. این سرطان معمولا در مراحل اولیه خود و از طریق تست پاپ اسمیر قابل تشخیص است.

علل سرطان دهانه رحم چه چیزهایی هستند؟

در اکثر موارد، سرطان دهانه رحم توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آید. شما می توانید از طریق تماس جنسی محافظت نشده با کسی که ناقل ویروس است، به ویروس HPV آلوده شوید. انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد. تمام انواع ویروس های HPV منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم نمی شوند. برخی از آنها می توانند موجب بروز زگیل تناسلی شوند و برخی دیگر ممکن است که باعث ایجاد هیچ علائمی نشوند.

شما می توانید بدون آنکه خودتان از آن مطلع باشید، چندین سال به این ویروس آلوده باشید. این ویروس می تواند برای چند سال در بدن شما باقی بماند و در نهایت منجر به بروز سرطان دهانه رحم شود. همین قضیه باعث شده است که انجام تست پاپ اسمیر به صورت منظم اهمیت ویژه ای پیدا کند. تست پاپ اسمیر می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم را قبل از آنکه این تغییرات به سرطان بیانجامد تشخیص دهد. اگر شما برای درمان این تغییرات اقدام کنید، ممکن است بتوانید از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کنید.

علائم سرطان دهانه رحم چه چیزهایی هستند؟

سلول های غیر طبیعی دهانه رحم به ندرت باعث بروز علائم خاصی می شوند. اما ممکن است با رشد این سلول ها، شما با علائمی مواجه شوید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی غیر طبیعی از واژن و یا تغییر غیر قابل توضیح در سیکل قاعدگی
  • خونریزی از واژن زمانی که چیزی با دهانه رحم شما تماس پیدا می کند، مثلا در هنگام دخول در جریان رابطه جنسی
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژن که با خون آغشته شده است.

تشخیص سرطان رحم چگونه است؟

به عنوان بخشی ضروری از معاینه لگنی، شما باید به صورت منظم تست پاپ اسمیر نیز انجام بدهید. در جریان تست پاپ اسمیر، پزشک یک نمونه کوچک از سلول های سطحی دهانه رحم شما برمیدارد و برای آزمایش و بررسی تغییرات سلولی آنها را مورد آزمایش قرار می دهد. اگر تست پاپ اسمیر شما علائمی از تغییرات غیر طبیعی سلولی را نشان داد، ممکن است پزشک برای شما آزمایش های تکمیلی تجویز کند. این آزمایش ها به منظور تشخیص سلول های پیش سرطانی و یا سلول های سرطانی در دهانه رحم انجام می شوند.

اگر شما علائمی از سرطان دهانه رحم (مانند خونریزی در هنگام رابطه جنسی) داشته باشید، ممکن است پزشک برای شما تست پاپ اسمیر و یا نمونه برداری از بافت (بیوپسی) را برای تشخیص سلول های سرطانی تجویز کند.

درمان سرطان دهانه رحم چگونه است؟

درمان سرطان دهانه رحم در هر مرحله ای که باشد شامل موارد زیر است:

  • عمل جراحی، مانند عمل برداشتن رحم و یا برداشتن غدد لنفاوی با یا بدون برداشتن هر دو تخمدان و لوله های فالوپ
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی

بسته به اینکه سرطان تا چه اندازه رشد کرده باشد ممکن است شما تحت یک یا چند روش درمانی قرار بگیرید. همچنین ممکن است شما مجبور به دریافت ترکیبی از چند روش درمانی شوید. اگر شما تحت عمل جراحی برداشتن رحم قرار بگیرید دیگر قادر به بچه دار شدن نخواهید بود. البته این عمل جراحی همیشه الزامی نیست، به ویژه اگر سرطان دهانه رحم زود تشخیص داده شود.

اغلب کسانی که متوجه می شوند به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند دچار احساس ترس، غم و یا عصبانیت می شوند. صحبت کردن با سایر افرادی که به این بیماری مبتلا بوده اند و آنهایی که درمان شده اند می تواند احساس بهتری در شما به وجود بیاورد. در مورد گروه های حمایتی و یا ان جی او های موجود در شهرتان از پزشک سوال کنید. همچنین می توانید از طریق اینترنت نیز این افراد را پیدا کنید و با آنها صحبت کنید.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم چگونه است؟

تست پاپ اسمیر بهترین راه برای پیدا کردن تغییرات سلولی در دهانه رحم که می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم شوند، است. معمولا انجام آزمایش پاپ اسمیر به صورت منظم می تواند سلول های غیر طبیعی را قبل از سرطانی شدن تشخیص بدهد. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما حاکی از وجود سلول های غیر طبیعی بود، حتما پیگیر ادامه مراحل درمانی شوید و با پزشکتان مشورت کنید. این کار می تواند به پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم کمک کند.

اگر سن شما کمتر از 26 سال است می توانید واکسن HPV دریافت کنید، که این واکسن می تواند شما را در مقابل ابتلا به هر دو نوع HPV که می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند محافظت کند.

ویروسی که باعث بروز سرطان دهانه رحم می شود از طریق تماس جنسی منتقل می شود. بهترین راه برای مقابله با انتقال و ابتلا به این ویروس داشتن رابطه جنسی امن و حفظ نکات بهداشتی و ایمنی در هنگام برقراری رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم و پایبندی به اصول خانواده و عرف جامعه از جمله بهترین کارهایی است که تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم دارد.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید