preloader

هشدار جدی | بررسی تمامی خطا های دستگاه اتوکلاو در دنت لند | همین الان این خطا هارو رفع کنید


هشدار جدی | بررسی تمامی خطا های دستگاه اتوکلاو در دنت لند | همین الان این خطا هارو رفع کنید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10177 اشتراک گذاری :

دستگاه اتوکلاو یک سیستم کاملا پیشرفته بوده که شناخت دقیق آن‌ می تواند به عیب یابی آن کمک زیادی کند. این دستگاه دارای ساختاری منحصر به فرد بوده و طراحی کاملا بروز دارد به طوری که در زمان بروز مشکل به راحتی عیب یابی و تعمیر می شود. اتوکلاو یک دستگاه استریل ساز است که برای استریل سازی از حرارت بالا به همراه بخار و فشار استفاده می کند. به کمک این سیستم می تواند مواد و لوازم و البسه را به راحتی ضد عفونی کرد. زمانی که سیستم دچار مشکل می شود دستگاه عیب یاب دارد و با توجه به کدی که روی دستگاه به نمایش در می آید شما می توانید مشکل را پیدا کنید و در جهت رفع آن اقدام نمایید.

تعمیر این دستگاه کار ساده ای بوده و بیشتر توسط خود اپراتور انجام می شود چون تمام کد خطاها درون دفترچه راهنما ذکر شده است. با توجه به کارکرد دستگاه دور عیب یابی آن نیز متفاوت خواهد اما به طور متداول پس از 3 الی 6 ماه عیب یابی می گردد تا از خرابی احتمالی جلوگیری شود. از خطاهای احتمالی دستگاه می توان به به خطای عدم کارکرد صحیح قطعات الکترونیکی، آسیب دیدگی پروب دما، خطا در اندازه گیری گیج فشاری اشاره کرد که دانستن دمای حقیقی در اتوکلاو را مشکل می سازد و شما برای رفع خطا و مشکل باید به کالیبراسیون دستگاه توجه کنید. بیشتر خطاها در امر استریلیزاسیون است که مانع از استریل سازی صحیح می شود و عملکرد دستگاه را به طور کلی مختل می سازد.

خطاهای دستگاه به صورت معلوم و نامعلوم هستند که نمونه های معلوم به راحتی عیب یابی می شوند و تا حدی می توان آنها را جبران نمود. اما خطاهای نامعلوم چون عیب یابی آنها سخت است نمی توان آنها را جبران کرد. خطاهای مربوط به عملکرد و نشتی و ... همه در صفحه نمایش ال سی دی دستگاه قابل نمایش هستند تا کار تعمیر سریع تر انجام شود. زمانی که دستگاه خطای کالیبراسیون می دهد مشکل اصلی تعمیر ارتفاع و استفاده زیاد از دستگاه است که با رفع آن خطا هم برطرف می گردد. کالیبره کردن دستگاه آن هم به صورت دستی و اتوماتیک می تواند به رفع هر چه سریع تر خطا کمک زیادی کند. خطاها روی نمایشگر مشاهده می شوند و از کار کردن دستگاه جلوگیری می کنند‌.

برای خرید بروزترین دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی با تخفیفات ویژه کلیک کنید

رایج ترین مشکلات اتوکلاو چیست ؟

اتوکلاو دستگاهی کاملا پیشرفته بوده که در صنایع مختلف خصوصا پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در زمان استفاده با مشکلات رایجی همراه بوده که در زیر به صورت مجزا به آنها اشاره می کنیم:

  • اولین مشکل متوقف شدن چرخه استريليزاسيون آن هم  بدون دليل است که عیب یابی آن کار دشواری بوده و نیاز به مهارت خاصی دارد. در زمان بروز این مشکل دستگاه به طور کامل متوقف شده و هیچ عملکردی ندارد. متخصص با مشاهده خطا بر روی صفحه نمایشگر می تواند به راحتی سیستم را عیب یابی و مشکل را برطرف سازد.
  • مشکل دیگری که در زمان استفاده دستگاه را تهدید می کند اندیکاتور بیولوژی مثبت است. اندیکاتور برای عملکرد این دستگاه مناسب نیست و کیفیت کار را کاهش می دهد. این مشکل با جایگزین کردن سیستم دیگر برطرف می شود.
  • زمانی که فشار بخار کاهش پیدا می کند دستگاه دچار مشکل می شود چون عملکرد اصلی دستگاه با فشار و حرارت زیاد است‌ و در غیر این صورت نمی تواند استریل سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
  • مشکل دیگر فشار بخار زیاد است که این حرارت بیش از حد می تواند باعث خرابی قطعات شود و عملکرد دستگاه را هم در کمترین زمان مختل سازد.
  • مرطوب ماندن وسایل استریل شده خود مشکلات زیادی را به همراه دارد و این رطوبت باقی مانده می تواند باعث پوسیدگی و زنگ زدگی اجزای دیگر شود.
  • نشتی بخار از درب دستگاه یک مشکل شایع بوده که باعث هدر رفت حجم بالایی از انرژی می شود. بدین ترتیب کار استریل سازی با کیفیت بالا انجام نمی شود.
  • مهمترین مشکل باز نشدن در پایان سیکل است که در این صورت شما نمی توانید مواد استریل شده را از داخل دستگاه خارج سازید.
  • خلاء اولیه در این سیستم اهمیت زیادی دارد و زمانی که میزان خلاء به نقطه تنظیم نمی رسد مشکلات زیادی را به همراه دارد.
  • از دیگر مشکلات این دستگاه می توان به قفل نشدن درب اتوکلاو اشاره کرد که در این صورت نمی توان آن را روشن و کار را ادامه داد. نمایشگر تا وقتی درب قفل نباشد پیغام خطا را نشان می دهد.
  • درست کار کردن نشانگر در این چرخه اهمیت زیادی دارد و وقتی نشانگر چرخه استریلیزاسیون  را کامل نشان نمی دهد یعنی مشکل بزرگی در این چرخه بوجود آمده است که باید در کمترین زمان و با مهارت بالا برطرف گردد.

دنت لند ارائه دهنده جدیدترین و بروزترین تجهیزات دندانپزشکی در ایران

رفع مشکلات و خطا های اتوکلاو دندانپزشکی

در بالا به تمام مشکلات و خطاهای دستگاه اتوکلاو اشاره کردیم و شما با رفع این مشکلات می توانید سیستم را مجدد راه اندازی کرده و در صنعت از آن استفاده کنید. عیب یابی مداوم می تواند از بروز مشکلات بزرگ پیشگیری کرده و هزینه تعمیر را تا حد زیادی کاهش دهد. برای عیب یابی و رفع مشکلات بالا راه حل های مختلفی ارائه می شود:

  • زمانی که چرخه استريليزاسيون متوقف می شود علت آن بیشتر کافی نبودن فشار زیاد هوا و آب و بخار است و یا ابزارهای کنترل و تنظیم به طور کلی فعال نشده است و برای رفع مشکل شما باید سیستم های تنظیم را به خوبی کنترل کنید و علاوه بر این فشارهای تامین کننده هوا و بخار و آب را هم بررسی نمایید.
  • وقتی فشار بخار پایین باشد علت آن بیشتر خرابی واشر در است و یا اینکه بخار داخلي در اجزای خود اتوکلاو نشت مي کند. راه حل این است که شما واشر را تعمیر و یا تعویض کنید. بررسی دریچه های الکتریکی و غیره می تواند راه حل خوبی برای رفع مشکل باشد.
  • زیاد شدن فشار بخار هم یک مشکل رایج است که مهمترین علت آن کالیبره نبودن اتوکلاو است و بارگذاری بیش از حد صورت گرفته که برای رفع این مشکل بهترین راه حل کالیبره کردن دستگاه و کم کردن اقلام درون آن است.
  • زمانی که وسایل استریل خارج شده از دستگاه هنوز مرطوب هستند علت آن معیوب بودن دریچه بخار است و یا آب مسدود شده و عدم تراز بودن اتوکلاو است. برای رفع این مشکل باید ابتدا دریچه بخار را کنترل و تمیز کنید. تعویض دریچه و کنترل سیستم آب گذر هم می تواند راه حل خوبی برای رفع مشکل باشد. در برخی مواقع تراز کردن دستگاه هم می تواند مشکل را برطرف سازد.
  • قفل نشدن درب دستگاه خود یک مشکل بزرگ است که مهمترین علت آن خارج شدن قفل از تنظیم است و یا جسمی بین درب مانده و کابل ها شل شده اند. شما می توانید با بیرون آوردن جسم اضافی و با تنطیم کابل و قفل به راحتی مشکل را برطرف سازید.
  • نشتی بخار از در بیشتر به علت خراب بودن واشر و یا افت فشار پشت واشر بوده که با روانکاری واشر می توان سیستم را مجدد راه اندازی کرد.
  • باز نشدن درب بیشتر به علت محقق نشدن شرایط دمایی، تخلیه نشدن بخار پشت واشر و معیوب شدن حرکت دهنده جک درب است که شما با تنطیم گیج فشار و دما می توانید مشکل را برطرف سازید. خرید جدیدترین تجهیزات استریل دندانپزشکی با قیمت عالی
منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید