preloader

رازهای شگفت انگیز در مورد فواید چرت زدن


رازهای شگفت انگیز در مورد فواید چرت زدن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14981 اشتراک گذاری :

آیا در طول روز نیاز به شارژ مجدد دارید؟ آیا شما برای رفع خستگی از کافئین استفاده می کنید؟ بهتر است بدانید که چرت زدن (خواب کوتاه در طول روز) قدرت حافظه، مهارت های شناختی خلاقیت و میزان انرژی شما را افزایش می دهد.

کنستانس کوبیلارز وایلد (Constance Kobylarz Wilde) مدیر بازاریابی و وبلاگ نویس 58 ساله اهل کالیفرنیاست که معتقد است با استفاده از چرت زدن کوتاه و مخصوصا بعد از نهار، دوباره شارژ می شود. او هر روز ساعت 6 بیدار می شود و اگر مسائل پیش بینی نشده رخ ندهند هر شب ساعت 10:30 به رختخواب می رود.

خانم وایلد برای مبارزه با خستگی و داشتن انرژی کافی برای انجام کارهای خانه و محیط کار، هر روز به صورت منظم چرتی کوتاه خواهد زد. او از آلارم ساعتش برای بیدار شدن و عقب نیوفتادن کارهایش استفاده می کند.

این تنها نمونه ای بود از میلیون ها نفر افرادی که در طول روز با استفاده از یک چرت کوتاه انرژی خود را برای انجام کار هایشان حفظ و تقویت می کنند.

دکتر سارا مدنیک کارشناس خواب و نویسنده کتاب "چرت زدن = تغییر زندگی شما" معتقدند که: "چرت زدن در طول روز می تواند راهی باشد برای جبران کمبود های خواب در طول شب. شما می توانید مزایای باورنکردنی را تنها با روزانه 15 تا 20 دقیقه چرت زدن به دست بیاورید. یک خواب کوتاه روزانه می تواند سیستم شما را مجدد تنظیم کند، هوشیاری شما را افزایش دهد و عملکرد بدن شما را بهبود ببخشد. این موارد مواد لازم برای دفع خواب آلودگی و افزایش میزان انرژی شما می باشند."

مدت زمان و نوع خواب شما می تواند به مغز کمک کند تا توانایی های خود را افزایش دهد. تنها 20 دقیقه چرت زدن می تواند به هوشیاری و قدرت یادگیری مغز شما در مورد مهارت هایی مانند تایپ کردن و یا نواختن پیانو کمک کند.

و اما یک سوال: اگر چرت زدن ما بیش از 20 دقیقه طول بکشد چه اتفاقی می افتد؟ تحقیقات نشان داده است که چرت زدن های طولانی تر می تواند قدرت حافظه و خلاقیت را افزایش دهد. چرت زدن به اندازه 30 تا 60 دقیقه می تواند به مهارت های تصمیم گیری و به یاد آوری مانند به خاطر سپردن واژگان و یا به یاد آوردن نشانی ها کمک کند. وارد شدن به مرحله REM خواب که معمولا بعد از 60 تا 90 دقیقه اتفاق می افتد نقش کلیدی ای در ایجاد ارتباط های جدید در مغز و تقویت توانایی حل خلاقانه مشکلات بازی می کند.

چرت زدن بهتر است یا قهوه؟

آیا یک چرت کوتاه بهتر است یا یک فنجان قهوه؟ دکتر سارا مدنیک می گویند که:"کافئین می تواند عملکرد حافظه را کاهش دهد. شاید با یک فنجان قهوه احساس بهتری داشته باشید اما احتمال بروز اشتباه از طرف شما نیز بیشتر خواهد شد."

خانم وایلد می گویند که:"اگر یک روز نتوانم چرت بزنم، بقیه روز را دچار بد اخلاقی و عدم تمرکز می شوم. برای من که چرت زدن بهتر است و باعث بازگرداندن سطح انرژی به میزانی مناسب می شود."

نکاتی برای چرت زدن

تحقیقات نشان داده است که چرت زدن به صورت منظم می تواند باعث کاهش استرس و حتی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود. برای داشتن یک خواب کوتاه خوب و مفید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • سازگار باشید.
  • یک برنامه منظم داشته باشید.
  • زمان خواب کوتاه خود را در وسط روز، مثلا ساعت 1 تا 3، تعیین کنید.
  • سریع باشید و برای به خواب رفتن و بیدار شدن زمان را تلف نکنید.
  • آلارم تلفن همراهتان را برای 30 دقیقه و یا کمتر تنظیم کنید تا خواب نمانید و دچار بی حالی نشوید.
  • در یک اتاق تاریک بخوابید و یا از ماسک های چشمی مخصوص استفاده کنید. تاریک بودن به شما کمک می کند تا زودتر به خواب بروید.
  • محل خوابتان را گرم نگه دارید. می توانید برای این کار از یک پتو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که دمای بدن در حین خواب مقداری پایین می آید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید