preloader

بیماری لوپوس چیست (قسمت سوم)


بیماری لوپوس چیست (قسمت سوم)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 32760 اشتراک گذاری :

قسمت اول بیماری لوپوس چیست

قسمت دوم بیماری لوپوس چیست

در قسمت دوم راجع به عوامل خطر و عوارض بیماری لوپوس و همچنین مراجعه به پزشک متخصص صحبت کردیم.

مطلب زیر ادامه ی بخش دوم لوپوس چیست می باشد.

چه انتظاری از پزشکمان داشته باشیم؟

به احتمال زیاد پزشک شما تعدادی سوال از شما خواهد پرسید. آماده کردن جواب برای این سوالات می تواند به شما کمک کند که به جای فکر کردن به این سوالات، زمان بیشتری را برای پرسیدن سوالات مورد نظرتان داشته باشید. ممکن است پزشک سوالات زیر را بپرسد:

  • آیا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث گسترش راش های پوستی شما می شود؟
  • آیا بر اثر سرما انگشتان شما کم رنگ و بی حس و دچار مشکل می‌شود؟
  • آیا مشکل حافظه و یا تمرکز را در خود مشاهده کرده اید؟
  • علائم شما، تا چه حد باعث ایجاد محدودیت در عملکرد شما در مدرسه، محل کار و یا در روابط شخصی شده است؟
  • آیا شما بیماری خاص دیگری دارید؟
  • آیا شما باردار هستید و یا برنامه ای برای بارداری دارید؟

آزمایش و تشخیص

تشخیص بیماری لوپوس بسیار مشکل است زیرا که علائم و نشانه های آن در افراد مختلف متفاوت است. علائم بیماری لوپوس می توانند در طول زمان بسیار متفاوت بوده و با بسیاری از سایر بیماری های دیگر همپوشانی داشته باشند. با هیچ آزمایشی، به تنهایی نمی توان بیماری لوپوس را تشخیص داد. بیماری لوپوس را با کنار هم گذاشتن آزمایش خون و ادرار، علائم و نشانه ها، و معاینات فیزیکی می توان تشخیص داد.

آزمایش های آزمایشگاهی

آزمایشهای خون و ادرار ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • شمارش کامل خون. در این آزمایش تعداد سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و پلاکت ها و همچنین میزان هموگلوبین خون (پروتئینی در سلول های قرمز خون) اندازه گیری می شوند. جواب این آزمایش ها ممکن است کم خونی و یا کم بودن تعداد سلول های سفید و پلاکت های بدن را نشان دهد که این اتفاق در بیماری لوپوس رخ می دهد.
  • سرعت ته نشینی گلبول قرمز. این آزمایش میزان گلبول های قرمزی که در مدت یک ساعت در یک لوله ی آزمایش ته نشین می شوند را اندازه گیری می کند. اگر این اتفاق سریعتر از حالت معمول رخ دهد می تواند نشانه ی یک بیماری سیستماتیک مانند لوپوس باشد. سرعت ته نشین شدن برای بیماری های خاص مشخص نیست. این نرخ می تواند در بیماری هایی مانند لوپوس، بیماری های التهابی دیگر، سرطان و یا عفونت ها بالا باشد.
  • ارزیابی کلیه و کبد. آزمایش خون می تواند میزان عملکرد کلیه ها و کبد را نشان دهد. همچنین، لوپوس می تواند این اعضا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • آزمایش ادرار. انجام آزمایش ادرار ممکن است افزایش سطح پروتئین یا سلول های قرمز خون را در ادرار نشان دهد که اگر بیماری لوپوس، کلیه های شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، ممکن است این حالت اتفاق بیافتد.
  • آزمایش آنتی بادی های ضد هسته ای (ANA). مثبت بودن جواب این آزمایش از نظر وجود این آنتی بادی ها (تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن) می تواند تحریک سیستم ایمنی بدن را نشان دهد. بسیاری از افرادی که به لوپوس مبتلا هستند جواب آزمایش ANA آنها مثبت است اما بسیاری از افرادی که ANA مثبت دارند، به بیماری لوپوس مبتلا نیستند(این قضیه دو طرفه نمی باشد). اگر جواب آزمایش ANA شما مثبت باشد، ممکن است پزشکتان آزمایش های آنتی بادی خاصی را برای شما تجویز کند.

آزمایش های تصویر برداری

اگر پزشک شما به این نکته که ممکن است بیماری لوپوس قلب و شش های شما را تحت تاثیر قرار داده باشد مشکوک شود، آزمایش های زیر را تجویز می کند:

  • عکس رادیوگرافی از قفسه ی سینه. تصویر رادیوگرافی شما اگر شامل سایه هایی غیر طبیعی باشد می تواند نشانه ی وجود مایع و یا التهاب در ریه ها باشد.
  • اکوکاردیوگرافی. این تست با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از قلب در حال تپیدن را به ما نشان می دهد. همچنین می تواند مشکلات مربوط به دریچه ها و سایر بخش های قلب را نیز نشان دهد.
  • بافت برداری. لوپوس می تواند به گونه های مختلفی به کلیه ها آسیب برساند و بنا به نوع آسیب وارد شده به کلیه، روش های درمان می توانند متفاوت باشند. در برخی موارد برای پیدا کردن بهترین راه درمانی ممکن برای کلیه ها، تکه ی کوچکی از بافت کلیه برداشته و مورد آزمایش قرار می گیرد. می توان به وسیله ی یک سوزن و یا از طریق یک شکاف کوچک، به بافت مورد نظر دست یافت.

سبک زندگی و درمان های خانگی

اگر به بیماری لوپوس دچار شده اید، اقدامات زیر می توانند برای مراقبت بیشتر از بدن شما مفید باشند. این اقدامات ساده می توانند از شعله ور شدن لوپوس جلوگیری کرده و چنانچه این اتفاق افتاد و لوپوس وارد مرحله ی شعله وری شد، شما می توانید با همین اقدامات ساده با علائم و نشانه های آن بهتر کنار بیایید. این اقدامات عبارتند از:

  • به اندازه ی کافی استراحت داشته باشید. افراد مبتلا به بیماری لوپوس معمولا احساس خستگی مداوم را تجربه می کنند که این خستگی با خستگی نرمال متفاوت است و لزوما با استراحت رفع نمی شود. از همین رو، تشخیص اینکه شما چه زمانی به استراحت نیاز دارید سخت می شود. در طول شب خواب کافی داشته و اگر نیاز بود در طول روز نیز یک چرت و یا یک زمان استراحت داشته باشید.
  • نسبت به آفتاب هوشیارانه عمل کنید. از آنجا که اشعه ی ماوراء بنفش موجود در نور خورشید می تواند منجر به شعله ور شدن لوپوس شما شود، در هر بار بیرون رفتن از منزل، از لباس های محافظ مانند کلاه های لبه دار، پیراهن های آستین بلند، شلوار های بلند و همچنین از کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) حداقل 55 استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش می تواند لوپوس شعله ور شده ی شما را بهبود ببخشیده، خطر حمله ی قلبی را کاهش داده، به مقابله با افسردگی کمک کرده و سلامت عمومی بدن شما را ارتقا بخشد.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد و می تواند عوارض لوپوس در قلب و رگ های خونی را بدتر کند.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم که بر پایه ی میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار استوار باشد. گاهی اوقات ممکن است شما محدودیت هایی در رژیم غذاییتان داشته باشید، به خصوص اگر شما فشار خون بالا، صدمات کلیوی و یا مشکلات دستگاه گوارش داشته باشید.

مقابله و پشتیبانی

اگر شما به بیماری لوپوس مبتلا هستید به احتمال زیاد به علت شرایطی که از ترس سرخوردگی شدید ناشی می شود، طیف وسیعی از احساس های ناخوشایند را تجربه خواهید کرد. زندگی کردن با بیماری لوپوس باعث ایجاد چالش هایی می شود که این چالش ها خطر ابتلا به بیماری افسردگی و مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب، استرس و اعتماد به نفس پایین را افزایش می دهند. برای مقابله با بیماری لوپوس موارد زیر را انجام دهید:

  • تا جایی که می توانید در مورد بیماری لوپوس مطالعه کنید. تمام سوالاتی که در مورد لوپوس دارید را بنویسید و در ملاقات با پزشکتان از ایشان بپرسید. از پزشک و یا پرستارتان بخواهید که منابع معتبر در این زمینه را به شما معرفی کند. هر چقدر اطلاعات شما در مورد بیماری لوپوس بیشتر باشد، در انتخاب این قضیه که می خواهید درمان شوید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • حمایت های دوستان و افراد خانواده تان را جلب کنید. در مورد لوپوس با آنها صحبت کرده و در مورد راه هایی که در مرحله ی شعله ور شدن می تواند به شما کمک کند به آنها توضیح بدهید. لوپوس می تواند برای کسانی که شما را دوست دارند نا امید کننده و خسته کننده باشد، زیرا که آنها اغلب نمی توانند بیماری شما را ببینند و شما نیز ممکن است مریض به نظر نرسید. آنها نمی توانند بگویند که امروز شما خوب بوده اید و یا بد بوده اید، مگر اینکه خودتان به آنها بگویید، از این رو در مورد اینکه چه احساسی دارید و آیا خوب هستید و یا بد، با آنها بدون هیچ مشکلی صحبت کنید تا آنها نیز بدانند که چه انتظاری از شما باید داشته باشند.
  • زمانی را به خودتان اختصاص بدهید. با اختصاص دادن زمانی برای خودتان، به مقابله با استرس بروید. از این زمان برای مطالعه، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی و یا نوشتن استفاده کنید. فعالیت هایی را که به شما آرامش و انرژی مجدد می دهند پیدا کرده و در این زمان انجام دهید.
  • با سایر افراد مبتلا به لوپوس در ارتباط باشید. با این افراد صحبت کنید. می توانید با افراد مبتلا به لوپوس از طریق انجمن ها ی فعال آنلاین و غیر آنلاین در این زمینه ارتباط داشته باشید. این افراد می توانند حمایت های منحصر به فردی را به شما ارائه بدهند، زیرا که آنها نیز با همان موانع و سرخوردگی هایی که شما با آن مواجه هستید، مواجه هستند.                  
منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید