preloader

آیا بین خواب بهتر و کاهش وزن ارتباطی وجود دارد؟


آیا بین خواب بهتر و کاهش وزن ارتباطی وجود دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12597 اشتراک گذاری :

دوستان عزیز سلام

ضمن تشکر از همراهی شما، در این بخش از مطالب تندرستی می خواهیم به ارتباط بین خواب مناسب و کاهش وزن بپردازیم.

آیا کمبود خواب می تواند منجر به افزایش وزن شود؟

خودتان به این قضیه فکر کنید، اگر در محل کارتان احساس خستگی داشته باشید حتما وسوسه خواهید شد که یک یا چند فنجان قهوه مصرف کنید و احتمالا برای به دست آوردن سریع مقداری انرژی به سمت شیرینی ها خواهید رفت. احتمالا به خاطر خستگی از ورزش کردن نیز صرف نظر کرده و برای جلوگیری از اتلاف وقت در مسیر خانه در یک فست فود یا رستوران شام خواهید خرید و بعد از خوردن شام بلافاصله خود را به تختخوابتان خواهید رساند. در این حالت فقط به خاطر کمبود خوابی که داشته اید چندین صدمه دیگر نیز به بدنتان وارد کرده اید.

این قضیه در واقع یک دور باطل است و همین کمبود خواب در نهایت می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.

هنگامی که شما کمبود خواب دارید و با کمبود انرژی مواجه می شوید، طبیعیست که به سمت چیپس ها و یا سایر تنقلات آماده و خطرناک روی بیاورید. پس بهتر است با خواب آلودگی مبارزه کنید. این کار به شما کمک می کند که از اضافه وزن ناشی از مواد خوراکی مضر و همچنین ورزش نکردن به علت خستگی و خواب آلودگی در امان باشید.

کمبود خواب مانند کمبود موجودی حساب بانکی است که می تواند منجر به مسدود شدن کل حساب بانکی شما بشود. کمبود خواب نیز می تواند منجر به وارد آمدن صدماتی به کل بدن شود.

نداشتن خواب کافی معمولا رایج است و حتی برخی از افراد با افتخار در مورد آن صحبت می کنند. کسانی که با افتخار در مورد این قضیه صحبت می کنند و ادعا می کنند که شب دیر وقت خوابیده اند و صبح زود بیدار شده اند باید بدانند ممکن است این کار برای آنها هزینه های سنگینی را به بار بیاورد.

رابطه بین خواب و کاهش وزن

شاید ادعاهایی مبنی بر رابطه بین خواب و کاهش وزن در مجلات و کتاب های رژیم لاغری رایج باشد. شاید حتی شنیده باشید که برخی از این مقالات رژیم های خوابی را پیشنهاد می کنند که در طی آن شما می توانید در حالی که خوابیده اید وزن کم کنید.

بیان این قضیه به این صورت که "خواب می تواند باعث کاهش وزن شما شود" درست نیست. در واقع باید گفت که نداشتن خواب کافی و با کیفیت باعث ایجاد اختلال در متابولیسم بدن می شود.

هر فردی به طور متوسط باید 7.5 ساعت خواب شبانه و با کیفیت داشته باشد. اگر شما در حال حاضر از این 7.5 ساعت خواب شبانه برخوردار هستید، دیگر خواب اضافه نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کند. اما اگر میزان خواب شما مثلا 5 ساعت است و به تدریج این مقدار را به 7.5 ساعت برسانید، به احتمال زیاد به کاهش وزن نیز دست خواهید یافت.

کمبود خواب می تواند بر روی هورمون های شبانه تاثیر بگذارد. دو هورمونی که در این فرآیند نقش اساسی دارند عبارتند از گرلین و لپتین. گرلین هورمونی است که به شما دستور می دهد که به سراغ خوراکی ها بروید و هنگامی که شما کمبود خواب دارید مقدار بیشتری از این هورمون ترشح می شود. لپتین هورمونی است که شما را از خوردن خوراکی ها منع می کند و هنگامی که شما کمبود خواب دارید مقدار کمتری از این هورمون ترشح می شود.

گرلین بیشتر به اضافه لپتین کمتر برابر است با افزایش وزن.

اگر شما کمبود خواب داشته باشید علاوه بر اینکه میزان کالری دریافتی شما به علت افزایش خورد و خوراک شما بیشتر از حد معمول می شود، میزان سوخت ساز بدن شما و در نتیجه سوزانده شدن کالری کمتر شده و در نتیجه منجر به چاقی شما می شود.

خواب، راه حلی برای کاهش وزن

حال با دانستن این قضیه، در مورد کمبود خواب چه کاری می توان کرد؟

کارهای زیادی می توان انجام داد. در مرحله اول باید میزان خواب و همچنین کیفیت خواب خود را حساب کنید. مثلا برخی از مادرها که به نوزادشان شیر می دهند ممکن است مجبور شوند در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوند. حتی ممکن است برخی افراد 7.5 ساعت خواب مورد نیاز را داشته باشند اما به علت مواردی مانند کمر درد یا بیماری و یا اختلال خواب، خواب با کیفیتی نداشته باشند. نداشتن خواب با کیفیت نیز می تواند همان تاثیرات کمبود خواب را داشته باشد.

بهداشت خواب به معنی بهبود کمیت و کیفیت خواب است.

برای شروع بهتر است از مصرف هر گونه کافئین را در بعد از ظهر اجتناب کنید زیرا که می تواند منجر به سبک شدن خواب شما و در نتیجه پایین آمدن کیفیت خوابتان شود. توصیه شده است که از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد کافئین مصرف نکنید. ورزش همواره به بالا بردن کیفیت خواب کمک می کند. زمان مناسب ورزش کردن برای هر فردی متفاوت است. البته مهمتر از زمان ورزش، خود ورزش کردن است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فقط به یاد داشته باشید که دقیقا قبل از رفتن به رختخواب ورزش نکنید. البته برخی از افراد هستند که بهتر است قبل از خواب ورزش کنند. می توانید هر دو را امتحان کنید و ببینید که در کدام حالت خواب بهتر و با کیفیت تری را تجربه خواهید کرد.

مواظب مواد غذایی که قبل از خواب مصرف می کنید باشید. مثلا پیتزا و ماء الشعیر نمی توانند گزینه های خوبی برای قبل از خواب باشند. از خوردن وعده های سنگین غذایی قبل از خواب نیز اجتناب کنید. یک شام سبک و یا یک میان وعده سالم می توانند گزینه های خوبی برای قبل از خواب شما باشند. وعده های غذایی سنگین قبل از خواب باعث افزایش احتمال بروز سوزش معده می شوند که همین امر می تواند منجر به کاهش کیفیت خواب شما شود.

اما اگر هم مدت زمان خواب ما کافی باشد و هم خواب با کیفیتی داشته باشیم اما با این وجود در روز بعد خواب آلوده باشیم چه؟ به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک بر روی شما ارزیابی ها و مطالعات ویژه ای را انجام دهد و مشکل احتمالی را ریشه یابی و کشف کند. با کمک پزشکتان می توانید یک برنامه درمانی تنظیم کنید که بتواند هم به خواب آلودگی شما کمک کند و هم احتمالا به لاغر شدن شما.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید