preloader

علل، علائم، تشخیص و درمان سنگ کلیه


علل، علائم، تشخیص و درمان سنگ کلیه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 19820 اشتراک گذاری :

سنگ کلیه چیست؟

علت اصلی اکثر سنگ کلیه ها هنوز مشخص نیست اما می تواند با غلظت بالای کلسیم در ادرار و یا گاها در خون مرتبط باشد. همچنین سنگ کلیه می تواند به علت کم شدن آب بدن، عفونت، انسداد در سیستم ادراری و اختلالات مختلف کلیه به وجود بیاید.

بلور های نمک که به صورت طبیعی در ادرار وجود دارند با هم جمع شده و به اندازه های بزرگتری در می آیند (اندازه ی آنها در موارد مختلف متفاوت است.) برخی از آنها بسیار کوچک هستند و تنها به اندازه ی یک عدد شن می باشند و برخی دیگر از آنها به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند تمام لگنچه کلیه را پر کنند.

سنگ کلیه به طور معمول در مردان سالم در سنین 30 تا 50 سال بروز می کند. نسبت مردان مبتلا به سنگ کلیه به زنان 4 به یک است.

بیمارانی که سابقه سنگ کلیه داشته باشند احتمال ابتلای مجدد آنها به سنگ کلیه بیشتر است. همچنین در برخی موارد سنگ کلیه به صورت ارثی و خانوادگی بروز می کند.

علائم سنگ کلیه چه چیزهایی هستند؟

  • ممکن است سنگ کلیه موجب بروز درد های شدید و ناگهانی شود. اگر سنگ کلیه وارد حالب (مجرایی که کلیه را به مثانه مرتبط می کند) شود ممکن است در یک نقطه گیر کند. در این حالت درد به صورت متمرکز و در قسمت پشت بدن بروز می کند اما ممکن است به سمت معده و یا کشاله ران کشیده شود. ممکن است دردی مشابه به همین نوع درد به علت خونریزی و یا عفونت سیستم ادراری نیز به وجود بیاید.
  • حمله سنگ کلیه بسیار دردناک بوده و می تواند باعث به وجود آمدن ناراحتی بسیار زیادی برای بیمار شود. درد اغلب با تهوع و استفراغ همراه است.
  • سنگ کلیه ممکن است باعث به وجود آمدن خراش در پوشش داخلی لگنچه کلیه و یا حالب شود. در چنین حالتی ممکن است با وجود خون در ادرار مواجه شوید. وجود خون در ادرار همیشه با چشم غیر مسلح دیده نمی شود و تشخیص دقیق آن نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی دارد.
  • عفونت های مکرر در سیستم ادراری می تواند نشانه ای از سنگ کلیه باشد.

اگر با حمله سنگ کلیه مواجه شدیم چه باید بکنیم؟

اگر شما با یک حمله سنگ کلیه مواجه شدید می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. اگر این مسکن ها موثر نبودند باید برای کاهش درد به مراکز پزشکی مراجعه کنید تا اقدامات پزشکی لازم بر روی شما انجام شود.

اگر شما تا به حال سنگ کلیه نداشته اید، انجام بررسی ها و آزمایش های بیشتر برای پیدا کردن مشکلات دیگری که می توانند باعث بروز علائمی مشابه شوند الزامی می باشد.

سنگ های کوچک تر از 5 میلی متر به احتمال زیاد به صورت خود به خودی از طریق حالب دفع می شوند.

هنگامی که سنگ کلیه به مثانه می رسد معمولا بدون هیچ گونه مشکلی دفع می شود. در بسیاری از موارد حتی شما از دفع شدن خود به خودی سنگ نیز مطلع نمی شوید.

سنگ های بزرگ تر ممکن است به صورت خود به خودی دفع نشوند و ممکن است برای از بین بردن آنها مجبور به انجام عمل جراحی شوید.

در برخی موارد ممکن است پزشک بخواهد سنگ دفع شده از طریق ادرار را ببیند. دسترسی به این سنگ ها معمولا دشوار است اما می توان برای به دست آوردن آنها در هنگام ادرار از وسایلی استفاده کرد که مانند صافی عمل کرده و سنگ ها را به دام می اندازند.

آیا لازم است که به بیمارستان مراجعه کنید؟

اگر سنگ کلیه به اندازه ای بزرگ باشد که به صورت خود به خودی دفع نشود و یا اینکه درد ادامه داشته باشد و تسکین پیدا نکند باید حتما به بیمارستان مراجعه کنید.

برای تشخیص سنگ کلیه از روش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس و یا سنوگرافی و یا CT scan استفاده می شود.

CT scan برای نشان دادن مکان دقیق سنگ و اندازه ی آن بهتر عمل می کند. این اطلاعات می توانند بسیار مفید باشند زیرا که به پزشک کمک می کنند که در مورد زمان و چگونگی از بین بردن سنگ بهتر تصمیم بگیرد. اگر سنگ کوچک باشد ممکن است به حال خود رها شود تا به صورت خود به خودی دفع شود.

روش های مدرن بسیار زیادی برای از بین بردن سنگ کلیه وجود دارد که در آنها از طریق مجرای ادراری یک لوله ی کوچک وارد بدن شده و سنگ کلیه از بین می رود.

گاهی اوقات برای سنگ های بزرگتر یک برش کوچک بر روی بدن ایجاد می کنند و از طریق این برش سنگ را از بین می برند. امروزه استفاده از عمل های جراحی باز برای از بین بردن سنگ کلیه بسیار نادر است.

روش درمانی سنگ شکن چیست؟

در روش درمانی سنگ شکنی از امواج مخصوصی برای شکستن سنگ کلیه استفاده می شود. این روش در بیمارستان و توسط تجهیزات ویژه ای انجام می شود و امروزه شاهد استفاده هر چه بیشتر از این روش هستیم.

توسط این دستگاه سنگ در داخل بدن تکه تکه می شود و این تکه های کوچکتر می توانند از طریق ادرار از بدن خارج شوند.

اگر سنگ کلیه بزرگتر از 1 سانتی متر باشد ممکن است بیش از یک جلسه استفاده از سنگ شکن مورد نیاز باشد.

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید