preloader

۶ نشانه که نباید نادیده گرفته شوند


۶ نشانه که نباید نادیده گرفته شوند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11334 اشتراک گذاری :

بیشتر دردها علائمی جدی نیستند، اما برخی از آن ها حتماَ باید بررسی شوند. اگر هر یک از این موارد را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید:

 

۱-ضعف در دست و پاها

اگر در بازوها یا پاهایتان احساس ضعف یا بی حسی می کنید، می تواند نشانه سکته مغزی باشد، به خصوص اگر در یک طرف بدن قرار داشته باشد.

همچنین اگر نمیتوانید تعادل خود را حفظ کنید، سرگیجه دارید یا هنگام راه رفتن دچار آن می شوید ممکن است نشان از سکته مغزی باشد.

در صورتی که ناگهان نمیتوانید به خوبی ببینید و یا سردرد شدید، احساس گیجی یا مشکل در تکلم یا تشخیص دارید به سرعت  از پزشک کمک بخواهید.

پزشکان معتقدند تشخیص زودهنگام، اغلب شرایط بیمار را برگشت پذیر می سازد.

اگر در عرض۴ تا ۵ ساعت از اولین علائم، یک داروی رقیق کننده خون مصرف کنید، می توانید خطر ابتلا به سکته مغزی را در مدت کوتاهی از بین ببرید.

 

۲ - درد قفسه سینه

پزشکان معتقدند هر گونه درد قفسه سینه، به ویژه اگر همراه با عرق کردن، فشار در قفسه سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع باشد باید توسط یک پزشک متخصص ارزیابی شود.

درد قفسه سینه یا فشار آن می تواند نشانه ای از بیماری قلبی یا حمله قلبی باشد، به ویژه اگر در هنگام کار یا فعالیت هستید. درد قفسه سینه ممکن است به معنی مشکلات دیگری نیز باشد که مربوط به قلب شماست. برای مثال ممکن است یک وضعیت جدی دیگر مانند لخته شدن خون در ریه شما وجود داشته باشد .

اگر قفسه سینه شما ضعیف یا سنگین است و بیش از چند دقیقه  طول می کشد که بعد از فعالیت به وضعیت طبیعی بازگردد باید فورا از یک متخصص کمک بگیرید .

 

3- درد در قسمت عقب و پایین پا

این دردمی تواند یک نشانه از لخته شدن خون در پای شما باشد. این اتفاق ، ترومبوز ورید عمقی یا DVT نامیده می شود که می تواند پس از اینکه برای مدت طولانی نشسته اید، مثل سفر و نشستن طولانی در وسیله نقلیه و هواپیما ، یا بیمار هستید و مدت زیادی در رختخواب بوده اید، اتفاق بیفتد.

اگر این اتفاق به دلیل لخته شدن خون باشد، ممکن است احساس درد بیشتری هنگام ایستادن یا راه رفتن داشته باشید. شما همچنین ممکن است متوجه تورم شوید، در این حالت، پای دردناک، معمولا قرمز و کمی متورم  و بزرگتر از پای دیگر است.


طبیعی است که بعد از ورزش حساسیت داشته باشید. اما اگر قرمزی و گرمایی را احساس می کنید که در آن تورم و درد نیز وجود دارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین  شما برای بررسی  نشانه های آنچهHoman  نامیده می شود باید به این علائم دقت کنید،  زمانیکه  انگشتان پایتان را به طرف بالا می کشید احساس درد می کنید و یا این که یک لخته خون در یک پایتان مشاهده می کنید که گرم، قرمز و متورم است؛ ابتلا به لخته شدن خون و عدم درمان آن، چون جریان خون شما را مسدود می کند، می تواند به عوارض جدی منجر شود.

 

4- خون در ادرار

چندین دلیل می تواند سبب شود تا شما در ادرار  خود خون ببینید.

اگر در ادرار شما خون باشد و همراه آن احساس درد زیادی در پهلو یا کمرتان داشته باشید، ممکن است به دلیل وجود سنگ کلیه باشد؛ سنگ کلیه کریستالی کوچک از مواد معدنی و نمک است که در کلیه شما شکل می گیرد و از طریق لوله ای که ادرار شما را حمل می کند حرکت می کند.

پزشک شما ممکن است برایتان رادیوگرافی یا سونوگرافی تجویز کند تا بتواند سنگ ها را ببینید. برای این کار از  عکسبرداری توسط اشعه ایکس با تابش در دوزهای پایین استفاده می شود تا تصاویری از ساختارها در داخل بدن شما را نشان دهد. سونوگرافی باعث می شود تصاویر با امواج صوتی دیده شود.

بسیاری از سنگ های کلیه در نهایت از بدن شما خارج می شوند اما این اتفاق می تواند بسیار دردناک باشد؛ گاهی اوقات نیز ممکن است نیاز باشد تا سنگ کلیه توسط پزشک و با جراحی برداشته شود.

 اگر شما در ادرار خود خون دیده اید و احساس بالا رفتن ضربان قلب دارید، مکرراً ادرار می کنید یا وقتی که ادرار می کنید احساس سوزش دارید، ممکن است عفونت مثانه یا عفونت کلیوی را تجربه کنید. حتماً با پزشک خود ملاقات داشته باشید، به خصوص اگر تب دارید.

اگر خون می بینید اما احساس درد نمی کنید، ممکن است نشانه ای از سرطان کلیه یا مثانه باشد، بنابراین باز هم به دکتر مراجعه کنید.

 

5- خس خس کردن هنگام تنفس

مشکلات تنفسی باید بلافاصله درمان شوند. اگر در هنگام نفس کشیدن دچار صدای خس خس یا سوت زدن می شوید به پزشک خود مراجعه کنید.

بدون رسیدگی فوری، مشکلات تنفسی می تواند به زودی کار دستتان دهد و اگر سریعا مورد بررسی و درمان قرار نگیرد، می تواند فاجعه بار باشد.

ممکن است این گرفتگی از آسم، بیماری ریه، آلرژی شدید یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث آن شده و چگونه باید درمان شود. اگر شما آسم آلرژیک دارید، یک متخصص آلرژی یا ریه (متخصص ریه) می تواند برنامه ای برای مدیریت و کاهش آلودگی ها ایجاد کند.

خس خس سینه همچنین می تواند توسط یک سینه پهلو یا برونشیت ایجاد شود. آیا زمانی که سرفه می کنید مخاطی زرد یا سبزمی بینید؟ آیا تب و لرز دارید؟ اگر چنین است، ممکن است برونشیتی داشته اید که به پنومونی(التهاب ریه) تبدیل شده است.


6- داشتن افکار خودکشی

اگر احساس نا امیدی یا بی انگیزگی می کنید یا فکر می کنید دلیلی برای زندگی ندارید، حتماًکمک بگیرید. صحبت کردن با افراد حرفه ای در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا از یک بحران نجات یابید.

به یک کلینیک مشاوره یا روانشناسی بروید در آنجا یک پزشک یا متخصص بهداشت روان با شما صحبت خواهد کرد، و به شما کمک می کند تا بتوانید بدون خطر از این بحران رهایی یابید.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید