preloader

این 5 عادت می توانند شما را از ابتلا به بیماری های قلبی نجات دهد


این 5 عادت می توانند شما را از ابتلا به بیماری های قلبی نجات دهد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12924 اشتراک گذاری :

با توجه به تحقیقات، 5 عادت بد عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی هستند. این 5 عادت عبارتند از سیگار کشیدن، نداشتن فعالیت بدنی، اضافه وزن، تغذیه غیر سالم و مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی.

این عوامل چه به تنهایی باشند و چه با هم وجود داشته باشند، بر روی متابولیسم بدن و چگونگی فعالیت های سلول ها و بافت ها تاثیر می گذارند و به همین دلیل می توانند باعث افزایش مواردی مانند فشار خون، کلسترول خون و قند خون شوند. نتیجه نهایی این 5 عادت خطرناک می تواند شامل مشکلات جدی ای مانند سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی قلبی باشد. آسیب های ناشی از این 5 عامل تنها به قلب و عروق ختم نمی شوند و بر کلیه ها، سیستم اسکلتی و مغز نیز تاثیر منفی می گذارند.

پس بهترین انتخاب برای داشتن سلامت و طول عمر بیشتر چه چیزهایی هستند؟ قبل از هر چیز بهتر است به یافته های جدید و وسوسه برانگیز محققان نگاهی بیاندازیم. زنان غیر سیگاری با وزن سالم که به طور منظم ورزش می کنند و رژیم غذایی سالمی دارند و مصرف مشروبات بیش از حد ندارند تا 83 درصد کمتر در معرض ابتلا به حمله قلبی قرار دارند و احتمال مرگ آنها به علت بیماری های قلبی بسیار پایین تر است. این مطالعه در مردان نیز انجام شد و تقریبا نتایج مشابهی به دست آمد. در این مطالعه نشان داده شد که بیش از دو سوم حوادث قلبی و عروقی را می توان به سیگار کشیدن، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی نسبت داد.

 

5 عادتی که باید تغییر داد

برای داشتن قلبی سالم تر این 5 مورد را به یاد داشته باشید و در زندگی به یک عادت تبدیل کنید. با رعایت این 5 نکته زندگی بهتر و احساسی رضایت بخش تر از زندگی خواهید داشت. به یاد داشته باشید که برای شروع این عادت ها و یا ترک عادت های بد هرگز دیر نیست.

1. از مصرف دخانیات دوری کنید. دخانیات از هر نوعی برای قلب و همچنین ریه ها بسیار مضر هستند. اگر سیگار می کشید، ترک سیگار بهترین هدیه ایست که می توانید به خودتان بدهید. دود سیگار نیز سمی است لذا از قرار گرفتن در محیط هایی که دود سیگار وجود دارد اجتناب کنید.

2. فعال باشید. ورزش و فعالیت های بدنی یکی از معجزاتیست که از شما در مقابل بیماری های قلبی و بسیاری بیماری های مزمن دیگر محافظت می کند. هر مقداری از فعالیت های ورزشی بهتر از هیچ مقدار فعالیت بدنیست اما بهتر است هر روز حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

3. وزن سالم و طبیعی داشته باشید. وزن خود را به ویژه در اطراف شکم کم کنید. اضافه وزن، به ویژه در این ناحیه، می تواند به قلب فشار بیاورد و حتی به دیابت منجر شود. اگر شما اضافه وزن دارید کاهش تنها 5 تا 10 درصد از این وزن می تواند تاثیر قابل قبولی در فشار خون و قند خون شما داشته باشد.

4. رژیم غذایی سالم داشته باشید. سبزیحات، میوه ها، غلات کامل، چربی های اشباع نشده و پروتئین های خوب (لوبیا، آجیل، ماهی و مرغ) را به رژیم غذاییتان اضافه کنید و میزان غذاهای فرآوری شده، نمک، کربوهیدرات های سفید (مانند نان سفید، برنج و سیب زمینی)، گوشت قرمز، نوشابه و سایر نوشیدنی هایی شیرینی که با شکر شیرین شده اند را به حداقل برسانید.

5. از مصرف مشروبات الکلی (با توجه به عرف و قوانین جامعه) اجتناب کنید.

 

تغییر را شروع کنیم

اگر در حال حاضر یک یا چند عادت از عادات بد بالا را دارید، بهتر است از همین الان دست به کار شوید. در ادامه به یک استراتژی ساده و منطقی برای ترک هر چه راحت تر این عادت های بد خواهیم پرداخت:

  • اهدافتان را مشخص کنید. موفقیت یک هدف در گرو دست یافتنی و منطقی بودن آن است. اهدافتان را واضح و روشن مشخص کنید. به عنوان مثال "من امروز 2 وعده غلات کامل مصرف می کنم" بسیار بهتر است از اینکه بگوئید "من امروز رژیم غذایی سالمی خواهم داشت"
  • میزان پیشرفتتان را اندازه بگیرید. به خاطر سپردن تمام تغییرات و اعداد و ارقام و برنامه ها می تواند مشکل باشد. پس بهتر است تمام این موارد را یادداشت کنید تا بتوانید میزان پیشرفت خود را بهتر و راحتتر ببینید. امروزه برنامه های کامپیوتری و اپلیکیشن های موبایل نیز می توانند برای اندازه گیری و ثبت میزان پیشرفت برنامه هایتان به شما کمک کنند.
  • به خودتان انگیزه بدهید. این انگیزه هر چقدر شخصی تر باشد بهتر است. یک نمونه ساده از یک انگیزه شخصی می تواند پوشیدن لباس های دوران نامزدیتان باشد.
  • از دیگران کمک بگیرید. شروع یک برنامه می تواند راحت باشد اما ادامه دادن آن می تواند به کمک دیگران (مانند تشویق و اظهار نظر) نیاز داشته باشد. شما می توانید از اعضای خانواده، دوستان، پزشک و یا حتی یک دوست آنلاین کمک بگیرید.

اصلا لزومی ندارد که تغییر در تمام عادت های بدتان را با هم و به یکباره انجام دهید. تغییرات کوچک در هر کدام از این عادت های مضر می تواند تاثیرات بزرگی بر روی زندگی شما بگذارد. پس اهدافتان را به صورت اهداف کوچکتر تقسیم کنید و بعد از رسیدن به هر کدام از آنها به سراغ هدف بزرگتری بروید.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید