preloader

بیماری فشار خون بالا


بیماری فشار خون بالا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12106 اشتراک گذاری :

وقتی قلب خون را به بیرون پمپاژ می کند، خونی که توسط قلب به بیرون پمپاژ میشود به دیواره رگ ها فشاری وارد می کند که به آن فشار خون می گویند.پس همه ی انسان ها فشار خون دارند و داشتن فشار خون یک بیماری نیست .

تحقیقات نشان داده است که از هر 3 فرد بزرگسال در آمریکا یک نفر مبتلا به بیماری فشار خون بالا است که بیماری خطرناکی است.افرادی که فشار خون بالا دارند خونشان پرفشارتر از حالت عادی در رگ ها حرکت می کند.

البته توجه داشته باشید که در شرایطی طبیعی است که فشار خون افزایش یابد، مثل زمانی که ورزش می کنید و یا استرس دارید ولی وضعیت فشار خون بالا هنگاهی مشکل ساز و غیر نرمال است که حتی زمانی که در حال استراحت هستید هم فشار خونتان بالا باشد و برای یک مدت طولانی وضعیت همین طور باقی بماند.فشار خون بالا باعث کش آمدن رگ های خونی و آسیب رسیدن به آنها می شود و یکسری مشکلات هم برای سلامتی فرد به وجود می آورد مثل بیماری های قلبی، سکته، آسیب رسیدن به کلیه، از دست دادن بینایی، از دست دادن حافظه و ...

وقتی بیماری مشکل فشار خون دارد و به پزشک مراجعه می کند چیزی که  مهم است این است که فشار خون او در مواقع عادی یعنی وقتی که در خانه مشغول انجام دادن کارهایش است چگونه است نه زمانی که در مطب پزشک است. چون برخی افراد زمانی که پزشک آنها را می بیند استرس دارند و فشار خونشان بالا می رود. 

 

  پیشگیری از بیماری فشار خون بالا

بهترین راه برای داشتن یک فشار خون نرمال داشتن زندگی سالم است .حال این سوال پرسیده می شود که منظور از زندگی سالم چیست؟

  • حواستان به وزنتان باشد:هر چه شاخص توده ی بدنی تان (BMI) بالاتر باشد شانس ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد.پس BMI خود را حساب کنید و با پزشک مشورت کنید تا بدانید وزن و قدتان باهم هماهنگی دارد یا خیر.
  • به طور مرتب فشار خونتان را اندازه بگیرید: فشار خونتان را در منزل اندازه بگیرید و یادداشت کنید و یادداشت هایتان را به پزشکتان نشان دهید .توجه داشته باشید که انجام این کار برای افرادی که بالای 40 سال سن دارند یا اضافه وزن دارند یا کم تحرک هستند یا در خانواده سابقه ی بیماری های قلبی دارند ویا فشار خون بالا دارند ضروری است  .
  • غذا هایی بخورید که برای سلامتی قلب مفیدند: در رژیم غذاییتان حتما غلات، میوه ها و سبزیجات و مواد پروتئینی ای که چربی ندارند را بگنجانید و از مصرف بی رویه ی سدیم و الکل بپرهیزید.
  • به طور مرتب ورزش کنید تا سالم و قوی بمانید: داشتن فعالیت جسمانی به شما کمک می کند تا وزنتان را در حد نرمال نگه دارید و شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.
  • سیگار نکشید و اگر سیگاری هستید ترک کنید. سیگار کشیدن به رگ های خونی آسیب جدی می رساند.
  • راه هایی را برای دور کردن استرس یاد بگیرید: در این مورد ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن و تای جی چوان مفید است و همینطور گوش دادن به موسیقی.

تشخیص فشار خون بالا

برای اندازه گیری فشار خون دو عدد را اندازه گیری می کنیم:

  1-فشار خون سیستولیک .

 2-فشار خون دیستولیک.

وقتی قلب خون را به بیرون پمپاژ می کند خون وارده فشاری به رگ ها وارد می کند که به آن فشار سیتولیک می گویند.و به فشاری که بین هر دو ضربان قلب(وقتی عضلات قلب استراحت می کنند) به رگ های خونی وارد می شود فشار دیستولیک می گویند. واحد اندازه گیری فشار خون میلی متر جیوه است.

یک فشار خون مطلوب 120 به روی 80 یا کمتر از این است .فشار خون بالا در مورد بزرگسالان به فشار سیتولیک بالای 140 یا دیستولیک بالای 90 می گویند.

برای تشخیص فشار خون بالا، فشار خون فرد باید طی 3 بار در هفته بررسی شود، چراکه بعضی افراد به طور عادی فشار خونشان متغیر است و یا بعضی دیگر وقتی در مطب دکتر هستند به علت استرس فشارشان بالا می رود .

درمان بیماری فشار خون بالا

واقعیت این است که کمتر از نیمی از بیمارانی که فشار خون بالا دارند آن را جدی می گیرند و آن را دقیق کترل می کنند ولی اگر کنترل و درمان به خوبی انجام شود نتیجه ی خوبی را در پی دارد.

گاهی اوقات فشار خون بالا فقط با داشتن زندگی سالم و پرهیزهای غذایی درمان می شود ولی گاهی هم برای درمان علاوه بر موارد گفته شده مصرف دارو هم ضروری است.

برای پایین آوردن فشار خون اقدامات زیر مفید است:

  • به توصیه های پزشکتان توجه کنید: افرادی که فشار خون بالا دارند فشار آنها باید به زیر 90/140 برسد البته برای افرادی که دیابت یا بیماری مزمن کلیوی دارند این عدد باید به 80/130 برسد.
  •  اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کم کنید: اگر حتی 5 تا 10 درصد از وزن خود را هم کم کنید ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را در خود کاهش می دهید.
  • استفاده از سدیم را در رژیم غذاییتان محدود کنید :مصرف روزانه ی سدیم باید به زیر 1500 میلی گرم برسد.این را هم بدانید که بعضی  از مواد غذایی فرآوری شده مثل نان های فانتزی، غلات صبحانه و کیک و مافین حاوی سدیم بالایی هستند و 75 درصد از میزان سدیمی که مصرف آن در روز مجاز است را دارا می باشند.
  • از مواد غذایی ای که سرشار از پتاسیم هستند استفاده کنید: پتاسیم تاثیرات بد سدیم را از بین می برد. منابع خوب این ماده ی غذایی شامل این ها هستند:سیب زمینی شیرین، اسفناج و دیگر برگ های سبز، موز، قارچ، کشمش، خرما، باقالی و نخود .بهتر است از مصرف خود سرانه ی مکمل های سدیم یا نمک بدون مشورت پزشک خودداری کنید.
  • رژیم غذایی ای داشته باشید که برای سلامتی قلب مفید است. مثل رژیم مدیترانه ای.در این رژیم مصرف سدیم محدود می شود و تاکید روی مصرف میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم است.این رژیم غذایی برای افرادی که فشار خون بالا دارند تو صیه می شود.
  • بیشتر تحرک داشته باشید و در هر روز 30 دقیقه را به ورزش ایروبیک اختصاص دهید . پیاده روی سریع، دویدن و شنا ورزش های خوبی هستند.اگر تا به حال ورزش نکرده اید قبل از انجام برنا مه ی ورزشی تان با پزشک مشورت کنید.
  • سیگار را ترک کنید.می توانید از پزشک خود کمک بگیرید تا برنامه ای برای ترک سیگار به شما بدهد.
  • داروهایی که پزشک تجویز می کند را به دقت و همان طوری که گفته شده مصرف کنید چراکه داروهایی که برای فشار خون بالا تجویز می شوند به روش های مختلفی کار می کنند و ممکن است برای شما داروهای مختلفی تجویز شود . 

کنترل و درمان فشار خون به یک دوره ی طولانی نیاز دارد .در اغلب موارد وقتی فشار خون بالا در فردی تشخیص داده می شود درمان این مشکل به اندازه ی کل طول عمر فرد طول می کشد و باید تحت کنترل باشد. با این وجود درمان فشار خون بالا بسیار مهم است و جلوی بسیاری از بیماری هایی که از آن ناشی می شوند مثل بیماری های قلبی و حمله ی قلبی و سکته را می گیرد. 

علاوه به موارد بالا رعایت نکات زیر نیز در کنترل عارضه فشارخون بالا مؤثر هستند:

  • اگر متوجه عوارض داروهای فشار خون در بدنتان شدید این موضوع را حتما به پزشکتان بگویید و سرخود مصرف دارو را قطع نکنید.
  • به علائم بیماری فشار خون بالا در بدنتان توجه کنید چراکه در اغلب موارد این بیماری بدون علامت است ولی اگر فشار خون خیلی بالا و وضعیت خطرناک باشد، شخص علائمی مثل وزوز گوش، سرگیجه، سردرد، خونریزی بین، -سوزش یا بی حسی دست و پا خواب آلودگی و گیجی دارد.
  •  یاد بگیرید چطور در منزل فشار خونتان را اندازه بگیرید : یادگیری این کار راحت است و می توانید از پزشکتان بخواهید تا نحوه ی اندازه گیری فشار خون را به شما یاد بدهد .دستگاه های اندازه گیری فشار خون هم در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی موجودند و می توانید آنها را تهیه کنید.
منبع: Johns Hopkins
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید