preloader

گرگرفتگی، شایعترین نشانه یائسگی


گرگرفتگی، شایعترین نشانه یائسگی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14211 اشتراک گذاری :

گرگرفتگی چیست؟

گرگرفتگی شایعترین نشانه یائسگی است. گرگرفتگی تقریبا در بیش از دو سوم زنانی که در حال یائسه شدن هستند و تقریبا در تمام زنان یائسه یا مبتلا به یائسگی زودرس بروز می کند.

گرگرفتگی یک احساس سریع گرماست که گاهی اوقات با قرمزی صورت و تعریق همراه است. علت اصلی گرگرفتگی هنوز شناخته نشده است اما ممکن است به تغییرات در گردش خون مربوط باشد.

گرگرفتگی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی نزدیک سطح پوست گشاد می شوند تا خود را خنک کنند. همچنین ممکن است که فرد برای خنک کردن بدن خود تعریق داشته باشد. برخی از زنان نیز به همین منظور با ضربان قلب بالا و لرزش مواجه می شوند.

گرگرفتگی با تعریق نیز ممکن است در شب اتفاق بیافتد. به این حالت تعریق شبانه گفته میشود و ممکن است خواب شبانه را دچار اختلال کند.

گاهی گرگرفتگی با قرمزی صورت و گردن همراه می باشد.

گرگرفتگی چقدر طول خواهد کشید؟

مدت زمان گرگرفتگی در خانم های متفاوت بسیار مختلف است. ممکن است یک نفر تنها برای مدت زمان کوتاهی با گرگرفتگی مواجه باشد اما یک نفر دیگر تمام دوران یائسگی خود را با این قضیه روبه رو باشد. به طور کلی با گذشت زمان از شدت گرگرفتگی کاسته می شود.

آیا می توان از گرگرفتگی پیشگیری کرد؟

احتمالا شما قادر به پیشگیری از بروز گرگرفتگی در دوران یائسگی نباشید اما چیزهایی هستند که احتمال بروز گرگرفتگی را بیشتر می کنند و بر شدت آن می افزایند. برای پیشگیری از گرگرفتگی و یا کم کردن  آن از این محرک ها اجتناب کنید:

  • استرس
  • کافئین
  • الکل
  • غداهای تند
  • لباس های تنگ
  • حرارت
  • سیگار و یا دود سیگار

برای تحت کنترل قرار دادن گرگرفتگی نیز می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • محل زندگی خود را خنک نگه دارید. اتاق خواب باید خنک باشد. در طول روز از کولر و یا پنکه استفاده کنید. از لباس های نازک با الیاف طبیعی استفاده کنید.
  • عمیق، آرام و شکمی نفس بکشید (شش تا هشت تنفس در دقیقه) شب، صبح و هنگام گر گرفتگی، تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید.
  • ورزش روزانه داشته باشید.

در مورد هورمون درمانی کوتاه مدت با پزشکتان مشورت کنید. این روش درمانی در بسیاری از زنان از گرگرفتگی جلوگیری می کند. همچنین این روش درمانی می تواند سایر علائم گرگرفتگی از جمله خشکی واژن و مشکلات خلق و خو را بهبود ببخشد. به یاد داشته باشید که با قطع کردن مصرف داروها ممکن است گرگرفتگی به حالت عادی خود برگردد. مصرف کوتاه مدت هورمون درمانی جایگزین می تواند باعث افزایش خطراتی همچون ابتلا به لخته شدن خون و التهاب کیسه صفرا شود.

اگر هورمون درمانی برای شما مناسب نباشد ممکن است پزشک از روش های درمانی دیگری استفاده کند. اگر چنانچه هر داروی دیگری (حتی داروهای بدون نسخه) مصرف می کنید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

آیا هیچ درمان جایگزینی برای تسکین گرگرفتگی وجود دارد؟

اگرچه برخی از درمان های جایگزین مانند داروهای گیاهی وجود دارد که تولید کنندگان آنها ادعا می کنند که قادر به تسکین علائم گرگرفتگی می باشند اما در واقع این قضیه هنوز به صورت علمی اثبات نشده است.

از آنجا که داروهای گیاهی نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و یا اینکه با سایر داروهای شما تداخل پیدا کنند، قبل از مصرف این گونه داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی به یاد داشته باشید که گرگرفتگی موقتی است و ممکن است خود شما با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد قادر به کنترل آن باشید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید