preloader

رژیم غذایی لاغری بر مبنای شاخص قند خون


رژیم غذایی لاغری بر مبنای شاخص قند خون
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14514 اشتراک گذاری :

متخصصان "شاخص قند خون" را به منظور کنترل و مدیریت سطح قند خون در افراد دیابتی تعریف می کنند. رژیم غذایی که در ادامه معرفی خواهد شد بر مبنای شاخص قند خون بوده و باعث کاهش وزن در افراد دیابتی می شود.

"رژیم غذایی شاخص قند خون" بر روی کربوهیدرات ها تمرکز دارد. این قضیه شاید مقداری پیچیده به نظر برسد، اما ایده کلی این رژیم به صورت زیر است:

برخی از مواد غذایی مانند نان سفید، شیرینی ها و سیب زمینی باعث می شوند که قند خون شما به سرعت افزایش یابد. "رژیم غذایی شاخص قند خون" به شما توصیه می کند که کربوهیدرات هایی را مصرف کنید که تاثیر آنها بر افزایش قند خون آهسته تر بوده و از طرفی شامل مقدار زیادی فیبر باشند. فیبر موجود در این مواد غذایی باعث می شود که شما برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید و در نتیجه دیرتر گرسنه شوید و در نتیجه غذای کمتری مصرف می کنید.

آیا این رژیم غذایی جواب می دهد؟

رژیم های غذایی با شاخص قند خون پایین ممکن است باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت شوند اما این رژیم های غذایی لزوما باعث کاهش وزن شما نمی شوند و حتی نمی توان گفت که این رژیم های غذایی از رژیم های غذایی لاغری کم چربی بهتر هستند. (به یاد داشته باشید که بهترین رژیم غذایی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که به صورت عادت و سبک زندگی در آمده باشد.)

محققان در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که از رژیم غذایی با شاخص قند پایین استفاده می کنند نسبت به افرادی که از رژیم های غذایی با شاخص قند بالا استفاده می کنند (با مقدار کالری دریافتی روزانه یکسان) میزان چربی بیشتری را از دست می دهند. البته در این زمینه تحقیقات کامل نبوده و هنوز در حال انجام است.

در این رژیم لاغری چه می توانید بخورید؟

در "رژیم غذایی شاخص قند خون" مواد غذایی بر مبنای میزان تاثیری که بر روی سطح قند خون دارند از 0 تا 100 امتیاز دهی می شوند.

  • مواد غذایی با شاخص قند خون بالا (امتیاز 70 و بالاتر): برنج سفید، نان سفید، چوب شور، نان شیرینی سفید، سیب زمینی، کراکر ها، نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی شکر.
  • مواد غذایی با شاخص قند خون متوسط (امتیاز 56 تا 69): موز، انگور، ماکارونی، کشمش، بستنی و ذرت.
  • مواد غذایی با شاخص قند خون پایین (امتیاز 55 و کمتر): بلغور، جو دو سر، بادام زمینی، نخود فرنگی، هویج، لوبیا قرمز، شیر و بسیاری از میوه ها (به جز میوه هایی که در بالا گفته شد و هندوانه)

در رژیم غذایی شاخص قند خون، به شما توصیه می شود که از مواد غذایی دسته سوم بیشتر استفاده کنید و میزان مصرف مواد غذایی دسته اول و دوم را تا حد امکان محدود کنید.

میزان سختی رژیم غذایی: متوسط

لازم نیست که شما میزان کالری و یا پروتئین دریافتی خود را اندازه بگیرید و یا کنترل کنید و شما می توانید رژیم غذایی بسیار متنوعی داشته باشید. همچنین لازم نیست که شما تمام کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. تنها کافیست که شما در انتخاب مواد غذایی خود به امتیاز شاخص قند خون آنها توجه کنید و کربوهیدرات و مواد غذایی مناسبی را انتخاب کنید.

مشکلات این رژیم غذایی چه چیزهایی هستند؟

این رژیم غذایی لاغری می تواند بسیار گیج کننده باشد. قرار گرفتن یک ماده غذایی در دسته سوم لزوما به معنی مفید بودن آن ماده غذایی نبوده و برعکس. به عنوان مثال امتیاز شاخص قند خون هویج (که یک ماده بسیار مغذی است) 52 بوده و امتیاز شاخص قند خون کیک وانیلی تنها 42 می باشد.

از طرفی این رژیم غذایی نسبت به میزان کربوهیدرات، چربی و میزان کالری دریافتی روزانه شما هیچگونه توصیه ای به شما نمی کند.

آشپزی و خرید مورد نیاز برای این رژیم لاغری

شما می توانید مانند قبل خرید و آشپزی کنید. تنها باید بیشتر از مواد غذایی استفاده کنید که در دسته سوم قرار دارند. در این رژیم غذایی لزومی ندارد که شما از یک ماده خوراکی خاص و یا یک غذای آماده یا کنسروی مخصوص استفاده کنید.

چند نکته در مورد رژیم غذایی لاغری شاخص قند خون

  • برای اجرای این رژیم غذایی لزومی ندارد که شما تحت نظر پزشک خاصی باشید.

  • ورزش کردن در این رژیم غذایی الزامی نیست اما به طور کلی ورزش می تواند تاثیر بسیار مثبتی در سلامتی شما داشته باشد.
  • این رژیم غذایی برای افرادی که محدودیت های غذایی مانند گیاه خواری و ... دارند نیز مناسب است. شما می توانید غذاهایی که دوست دارید را مصرف کنید با این تفادوت که حتما باید بر مبنای جدول امتیاز های شاخص قند خون آنها این کار را انجام دهید.
  • فراموش نکنید که رژیم غذایی شما باید سالم باشد. افراط و تفریط در رژیم غذایی به هیچ عنوان مناسب نیست و توصیه نمی شود.
  • این رژیم غذایی نیاز به پرداخت هزینه خاصی ندارد و مواد غذایی مصرفی شما همان موادی هستند که به طور معمول در هر خانه ای مصرف می شود.
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد این رژیم غذایی می توانید از کتاب هایی که در این زمینه منتشر شده اند استفاده کنید.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید