preloader

نارسائی احتقانی قلبی


نارسائی احتقانی قلبی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11323 اشتراک گذاری :

 

نارسائی احتقانی قلبی که همچنین نارسائی قلبی نیز نامیده میشود، وضعیتی جدی است که قلب نمیتواند خون را به اندازه کافی درون بدن پمپاژ کند. علی رغم نامش، نارسائی قبلی به این معنی نیست که به معنای واقعی کلمه قلب از کار افتاده و دیگر کار نمیکند، بلکه به این معنی است که ماهیچه قلب کمتر قادر است براساس زمان واقعیش کار کند یا مشکلی مکانیکی دارد که توانائی اش در پر کردن رگهای بدن با خون را محدود کرده است. در نتیجه، قلب نمیتواند به پاسخگویی به نیازهای بدن ادامه دهد و خون سریعتر از اینکه از قلب به بیرون پمپاژ شود به داخل قلب باز میگردد که باعث انباشتگی و تراکم بالای خون در قلب میشود. این مشکل پمپاژ به این معنی است که خون غنی از اکسیژن به اندازه کافی نمیتواند به ارگان های دیگر بدن برسد.

بدن سعی میکند تا این کمبود را از روشهای مختلفی جبران کند. ضربان قلب تندتر میشود تا زمان کمتری برای پرکردن مجدد رگهای خون بعد از منقبض شدن گرفته شود، اما در دراز مدت، گردش خون کمتر میشود و تلاش اضافی میتواند باعث تپش قلب شود. قلب همچنین کمی بزرگتر میشود تا فضای کافی برای خون و گردش آن فراهم شود. ششها با مایعات پر میشوند که همین موضوع باعث تنگی نفس می­شود. کلیه ها زمانی که به اندازه کافی خون دریافت نکنند، شروع میکنند به حفظ کردن آب و سدیم که میتواند به نارسائی کلیه منجر شود. با درمان یا بدون درمان، نارسائی قلبی اغلب به صورت تصاعدی پیش رونده است، به این معنی که بتدریج بدتر میشوند.

بیشتر از 5 میلیون نفر در آمریکا نارسائی احتقانی قلبی دارند. این بیماری، شایع ترین تشخیصها در بیماران بستری شده بالاتر از سن 65 سال است. نارسائی قلبی عاملی تاثیرگذار در یک نهم مرگهاست.

پیشگیری از بیماری نارسایی احتقانی قلبی

 بهترین روش برای جلوگیری از نارسائی احتقانی قلبی، پیشگیری از وضعیتی است که باعث بوجود آمدن آن میشود و یا اگر بوجود آمده مدیریت و کنترل دقیق وضعیت جاری است.

  • سیگار را ترک کنید-اگر هنوز شروع نکرده اید هم، هرگز شروع نکنید. مصرف سیگار عاملی بسیار مهم در آسیبهای شریانی است که میتواند باعث نارسائی قلبی شود.
  •  به گونه ای غذا بخورید که قلب سالمی داشته باشید. غذاهایی که به شما کمک میکنند حاوی چربی اشباع شده ، چربی ترانس، شکر یا سدیم کمی هستند. میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست و چربی های خوب همانند روغن زیتون، ماهی و آوکادو گزینه های مناسبی هستند.
  • برای از بین بردن اضافه وزن خود تلاش کنید. همزمان با رعایت رژیم غذایی، فعالیتهای فیزیکی هم میتواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند و همچنین برای سلامتی قلبتان عالیست.
  • اگر نوع دیگری از بیماری های قلبی یا وضعیت مربوط به آنها را دارید، به دقت برنامه درمانی تان را دنبال کنید. مراقبتهای مداوم و تبعیت و پیروی از داروهای تجویز شده همانند داروهای استاتین که برای درمان کلسترول بالای خون است میتواند تاثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشد.

تشخیص بیماری نارسایی احتقانی قلب

هیچ آزمایشی برای تشخیص نارسائی قلبی وجود ندارد. در این مورد، پزشکتان مواردی مانند سابقه پزشکی تان، سابقه خانوادگی تان، یک آزمایش فیزیکی و نتایج آزمونهای قبلی را در نظر میگیرد. این آزمایشها میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • ثبت ضربان قلب بوسیله برق (EKG):  یک آزمایش بی درد که اطلاعاتی درباره فعالیت الکتریکی قلب شما مانند اینکه سرعت تپش قلب شما چقدر است و اینکه قبلا سابقه حمله قلبی داشته اید یا نه را میدهد.
  • آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه : تصویری از قلب، ریه ها و دیگر ساختارهای قفسه سینه که نشان میدهد آیا قلب بزرگ شده است یا نشانه هایی حاکی از اسیب دیدگی ریه وجود دارد.
  • آزمایش خون BNP  یا B-type natriuretic peptide : هورمونی است که نشانگر شدت  نارسائی قلبی است.
  • اکوکاردیوگرام : تصویر سونوگرافی از قلب. این ازمایش با آزمایشات دیگر متفاوت است، یک سونوگرافی داپلر که تصویری از جریان خون به قلب یا ریه ها را نشان می دهد.
  • مانیتور هولتر: اندازه گیری از میزان فعالیت الکتریکی قلبتان که بوسیله دستگاهی قابل حمل که شما به مدت یک یا دو روز آن را میپوشید بدست می آید.
  • تست ورزش:  در این آزمایش شما برروی یک تردمیل قدم میزنید یا سوار یک دوچرخه ثابت میشوید تا ببینید وقتی کار سخت و سنگینی انجام میدهید قلبتان چطور کار میکند. اگر شما در انجام این تست ناتوان هستید، شاید به این علت باشد که استرس بر شما غلبه کرده باشد، که در این صورت با تهیه کردن داروئی که باعث واکنشی مشابه در شما میشود میتوان آنرا از بین برد.

درمان بیماری نارسایی احتقانی قلب

هیچ راه درمانی برای بیماری نارسائی قلبی وجود ندارد. معالجه فقط سعی میکند تا علائم را تسکین داده و از آسیبهای بیشتر جلوگیری کند. طرح دقیق معالجه به میزان و نوع نارسائی قلبی، شرایط زمینه ای و خود شخص بیمار بستگی دارد. در بین عناصر یک طرح معالجه ای مباحث زیر از اهمیت مهمتری برخوردارند:

  • تغییر دادن سبک زندگی : این تغییرات همان تغییرات گفته شده جهت جلوگیری از نارسایی قلبی است. بعلاوه بهتر است که از مصرف نمک (به علت احتباس و تجمع مایعات) و کافئین (به علت بی نظم کردن ضربان قلب) جلوگیری کنید. پزشکتان علاوه بر اینکه به شما توصیه خواهد کرد که چه مقدار مایعات و کدام یک از انواع نوشیدنی ها را بخورید، همچنین گاهی اوقات، مصرف مایعاتی که باید مصرفشان محدود شود را نیز به شما یادآوری میکند.

زندگی کردن با بیماری نارسایی احتقانی قلب

در اینجا تعدادی راه وجود دارد که علاوه بر ادامه دادن به تغییر سبک زندگیان، آنها را نیز باید انجام دهید که میتواند باعث بهبودی قلب آسیب دیده شود.

  • بر علائم خود بطور پیوسته نظارت داشته باشید . بیماری نارسائی قلبی به مرور زمان بدتر می شود، بنابراین شما نیاز دارید تا از تغییراتی که در درون بدنتان رخ میدهند آگاه باشید. بعضی از این تغییرات را میتوان با طی کردن درمانهای گوناگون متوجه شد. گرفتن روزانه وزن خود یکی از آسانترین روشهای دنبال کردن اجتماع مایعات است که بوسیله یک افزایش ناگهانی مشخص میشود. ورم دستها و پاها همچنین میتواند به معنی مایعات بیشتری باشد که در حال جمع شدن است.
  • سلامتی خود را تحت نظر داشته باشید.  به کنترل کردن فشار خون، وزن و دیگر علائم حیاتی که  توصیه کرده است ادامه دهید. برای اینکار استفاده از کارهای آزمایشگاهی انجام شده، بخاطر سرنخهای کلیدی که درباره سلامتی قلبی و نیازهای درمانی تان میدهند توصیه می شود. ترزیق واکسنهای آنفولانزا و ذات الریه میتواند در جلوگیری از آسیبهایی که تحملشان مخصوصا برای ریه های در معرض خطرتان سخت خواهد بود، کمک کنند.
  • سعی کنید رفتار مثبت خود را حفظ کنید. نارسائی احتقانی قلبی وضعیتی جدی است اما میتوان با انجام فعالیت های درست به زندگی ای طولانی و پربار امیدوار بود. اضطراب و افسردگی که باعث بوجود آمدن استرس در شما میشوند، اثرات جانبی شایعی هستند، سعی کنید روزنه روشهایی برای رهایی از استرس در زندگی تان انجام دهید. این کار میتواند به صورتهای گوناگونی مثل یک حمایت گروهی یا یک درمانگر، سرگرمیهای آرامش بخش که شما دوست دارید و یا اعتماد کردن و گفتن مشکلاتتان به کسی است که به او اعتماد دارید، باشد.

 

منبع: JohnsHopkins
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید