preloader

شش روش مؤثر، برای آموزش نظم و انضباط به کودکان


شش روش مؤثر، برای آموزش نظم و انضباط به کودکان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12079 اشتراک گذاری :

شش روش مؤثر ، برای آموزش نظم و انضباط به کودکان 

 

هیچ کس اهمیت نظم و انضباط را انکار نمی کند . به اعتقاد مایکل برودی روانشناس ، آموزش نظم به کودکان ، در حقیقت ، آموزش تمدن به آنها برای ورود به اجتماع است ، گرچه آنها مرتباً صبر والدین خود را آزمایش می کنند . زمانی که صحبت از آموزش نظم و انظباط به کودکان می شود ، باید بدانیم هیچ راه جادویی و سریع برای آن وجود ندارد . اگر فرزندان شما هم نظم پذیر نیستند و به حرفتان گوش نمی دهند، این مقاله را حتماً مطالعه کنید . 

 

روش اول : برای رفتار خوب ، جایزه در نظر بگیرید 

زمانی که تنبیه ، محور نظم و انضباط باشد ، والدین از رفتارهای خوب فرزندان خود غافل می شوند . به اعتقاد میسون ترنر ، روانشناس مرکز پزشکی سان فرانسیسکو ، شما با رفتارهای مثبت ، نتایج بهتری می گیرید تا رفتارهای منفی . تشویق اعمال خوب ، رفتارهایی که می خواهید در فرزندان خود تغییر دهید را مورد هدف قرار می دهد ، نه کارهایی که می خواهید انجام ندهد .او معتقد است که ، نباید که هر بار فرزند شما کار خوبی انجام داد ، مقدار زیادی شکلات به او جایزه دهید . کارهای کوچک را با جملاتی مانند : " کارت عالی بود ، خیلی خوشحالم که این کار را انجام دادی " و زمانی که کارهای بزرگتری انجام داد مانند : تمیز کردن اتاق ، جایزه بهتری و بزرگتری در نظر بگیرید . 

 

روش دوم : قانونهای مشخص داشته باشید 

اگر قوانین شما واضح نباشد ، و یا فقط زمانی در مورد قوانین صحبت شود که یکی از فرزندان قانونی را نقض کرد ، فرزند شما برای دنبال کردن قوانین دچار مشکل خواهد شد . به گفته برودی رئیس کمیته آکادمی روانشناسی کودکان و بزرگسالان آمریکا ، والدین تعیین می کنند که چه توقعی از فرزندان وجود دارد . زمانی قوانین را برای فرزندان خود شرح دهید ، که مطمئن باشید می توانید به وضوح با او صحبت کنید و او نیز برای گوش کردن به شما در وضعیت مناسبی قرار دارد . به اعتقاد جیمز سیرز ، پزشک متخصص اطفال در جنوب کالیفورنیا ، زمانی باید تمرین نظم کنید که مطمئن باشید نتیجه می گیرید . برای مثال اگر ٣٠ دقیقه زمان آزاد دارید ، بازی فرزند خود را قطع کنید و به او بگویید که به کمک او احتیاج دارید . اگر کمک کرد ، به او اجازه دهید به بازی خود بازگردد . اگر بدخلقی کرد ، زمان کافی برای مواجه با او را دارید . اگر این کار را هرازگاهی انجام دهید ، او متوجه می شود ، زمانی که مادر به او نیاز دارد باید وسایل بازی خود را کنار بگذارد . 

 

روش سوم : بحث های خنثی کننده 

چگونه با فرزندی که فرمانبردار نیست رفتار کنیم ؟ تلاشی برای بردن دعوا نکنید . جیم فی نویسنده کتاب " پدر و مادر ، عشق و منطق " معتقد است که باید با آنها در برخی موارد یک خطی رفتار کرد . به طور مثال : اگر فرزندتان می گوید : " این اصلاً عادلانه نیست " شما بگویید : " می دانم " ، او خواهد گفت : " همه دوستان من این وسیله را دارند " شما بگویید : " می دانم   یا قبلاً چی گفتم " تا بتوانید قوانینی را که قبلاً با او مشخص کرده اید را مشخص کنید . گاهی اوقات بهتر است برای رسیدن به هدف کمتر صحبت کنید . 

 

روش چهارم : برای خودتان زمان بخرید 

ممکن است شنیده باشید که ، بهتر است فرزندان خیلی زود نتیجه اعمالشان را ببینید و یا شنیده باشید که والدین هنگام آموزش نظم و انضباط به فرزند خویش باید خیلی آرام باشند . در واقعیت ممکن است شما نتوانید آرامش خود را حفظ کنید . جیم فی ، نویسنده ، توصیه می کند ، قبل از برخورد با موقعیت ، باآرام بودن برای خود زمان بخرید . می توانید به فرزندتان بگویید : " کارت بسیار بد بود ، من برای تصمیم گیری احتیاج به زمان دارم ."  زمانی که عصبانیت خود را کنترل کردید، ابتدا با فرزندتان همدردی کنید ، سپس عواقب کارش را به او گوشزد کنید . همدردی به فرزند شما این امکان را می دهد تا راحتتر با عواقب کار بد خود کنار بیاید . نیازی نیست بر سر فرزندتان داد بزنید ، نیازی نیست عصبانی شوید . اجازه دهید که رفتار نامناسب آنها ، مشکل خود آنها باشد . 

روش پنجم : در مورد قوانین خود مصر باشید 

گاهی اجرای قوانین برای خود والدین به یک چالش تبدیل می شود . در بسیاری موارد دیده شده است ، زمانی که فرزندان جواب می دهند و یا حرکت ناشایستی انجام می دهند ، والدین فقط رو بر می گردانند . و این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که والدین بر سر قوانین خود مصر نیستند . اگر خودتان مجری قوانین وضع شده از طرف خودتان نباشید ، مسلماً آنها را زیر سوال می برید . اگر فرزندان ندانند که باید منتظر چه عکس العملی از سوی والدین خود باشند ، هرگز معنی قوانین را نخواهند فهمید . ممکن است گاهی برای خوشحال کردن فرزندتان از حرف خود کوتاه بیایید . همیشه به یاد داشته باشید که برخی محدودیتها به نفع فرزندان شماست . قوانین و ساختار رفتاری در منزل به فرزندان احساس امنیت می دهد که والدین آنها مراقبشان هستند . با بزرگتر شدن فرزندان می توانید برخورد خود را انعطاف پذیرتر کنید. در سنین بین ٩ تا ١٢ سالگی راه گریزی برای آنها بگذارید اما با مراقبت خود شما . 

 

روش ششم : الگوی رفتاری خوب 

فرزندان همیشه رفتار شما را زیز ذره بین دارند . شما می توانید هر روز فرزندان خود را نصیحت کنید ، اما رفتار شما بیشترین تاثیر را بر روی آنها خواهد داشت . اولین راه یادگیری انسانها تقلید است . اگر می خواهید فرزند شما صادق باشد ، خودتان تمرین صداقت کنید . اگر می خواهید فرزندتان مودب باشد ، در منزل و در مکانهای عمومی ، خوتان باید مودب باشید.حقیقت این است که یاد دادن نظم و انظباط به کودکان کار دشواری است . علی رقم همه تلاشهای شما ، روزهای بد و خوب خواهید داشت . 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید