preloader

5 دلیل برای اینکه ورزش کردنتان مفید واقع نمی شود


5 دلیل برای اینکه ورزش کردنتان مفید واقع نمی شود
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11693 اشتراک گذاری :

ورزش کردن سخت است ولی زمانی که می بینید بدنتان قوی تر شده  و انرژی تان بالا رفته  و سایز کمرتان کوچکتر شده است متوجه ارزش آن می شوید.

مشکل این جا است که گاهی اوقات علی رغم ورزش کردن ممکن است مزایای آن را بدست نیاورید. در این زمان علاوه بر اینکه بسیار ناامید می شوید ممکن است به کلی ورزش و باشگاه رفتن را کنار بگذارید . در زیر به 5 مورد از دلایلی که ممکن است باعث شوند از مزایای ورزش بی بهره بمانید و راه حل هایی را برای حل این مشکلات اشاره می کنیم:

۱) همواره با شدت یکسان ورزش می کنید:

بدن شما به هرکاری که می کنید از نشستن روی نیمکت و شیرینی خوردن گرفته تا 5 مایل در روز دویدن عادت می کند . در واقع بدن انسان را می توان یک ماشین انطباقی نامید . وقتی به باشگاه می روید و وزنه بلند می کنید بدن شما قوی تر می شود و به حجم عضلاتتان اضافه می شود و با شرایط جدید سازگار می شود و زمانی هم که تمرینات کاردیو انجام می دهید بدن با افزایش استقامت و ظرفیت هوازی خودش را وفق می دهد. یک دلیل اینکه ورزش کردنتان بعد از مدتی تاثیرش کمتر می شود همین موضوع است.

راه حل:باید اصل اضافه بار در ورزش را به کار بگیرید. این اصل می گوید که در انجام یک تمرین ورزشی کم کم فشار را بر روی بدنتان بیشتر کنید. در واقع زمانی که حس می کنید انجام این تمرین ورزشی برایتان راحت تر شده است به این روتین وزنه ی بیشتری اضافه کنید یا آن را بیشتر تکرار کنید . مثلا سریعتر یا برای مدت طولانی تری بدوید یا مثلا حالات کششی یوگا را به صورت پیشرفته تری اجرا کنید.سرعت انطباق بدن افراد با یک نوع تمرین ورزشی با یکدیگر متفاوت است ولی به عنوان یک قانون کلی هر 4-6 هفته یکبار دشواری تمرین ورزشی تان را افزایش دهید.

۲) در هر روز هر تمرین ورزشی ای که دوست دارید را انجام می دهید:

برخی افراد هستند که یک نوع تمرین ورزشی را حتی به مدت 2 هفته پشت سر هم هم انجام نمی دهند. مثلا روی دوچرخه ی ثابت رکاب می زنند سپس به کلاس یوگا می روند و بعد از اینکه خسته شدند دویدن را آغاز می کنند . به این کار پرش از برنامه می گویند.در واقع پرش از برنامه حتی در مقابل اصل اضافه بار عمل می کند چراکه زمانی که در انجام یک تمرین ورزشی هنوز حرفه ای نشده اید به سراغ تمرین دیگری می روید.

راه حل:منظم و قانونمند ورزش کنید.هر نوع ورزشی که انجام می دهید از شنا گرفته تا تمرینات قدرتی یا بکس را چندین ماه دنبال کنید تا در انجام آن حرفه ای شوید.هنوز هم می توانید برای ایجاد کمی تنوع و حفظ هماهنگی ماهیچه ای سراغ تمرینات دیگر هم بروید ولی نکته ی مهم این است که باید حس کنید در انجام یک تمرین ورزشی پیشرفت کرده اید و بهتر شده اید نه اینکه کمی از هر ورزش را انجام دهید و آن را کنار بگذارید.

۳) استرس زیادی دارید:

خود ورزش کردن باعث ایجاد استرس در افراد می شود ولی این استرس به خودی خود در حدی نیست که باعث آسیب و خستگی بیش از حد یا التهاب شود و فقط باعث ایجاد یکسری تغییرات در بدن می شود.ولی مواردی خارج از ورزش کردن مثل جدایی از شریک زندگی –مشکلات کاری-مسائل مالی-خوردن غذاهای فرآوری شده و بی خوابی باعث تشدید استرس و بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول و افزایش التهاب می شود.در نهایت اگر انجام تمرینات ورزشی و عوامل استرس زا در زندگی فشار زیادی به شما وارد کنند بدن به جای قوی تر شدن ضعیف می شود.یکی از مربیان ورزشی می گوید زمانی که شخصی پیش من می آید و گلایه از این دارد که به وجود اینکه سخت کار می کند ولی پیشرفتی ندارد از او می پرسم که آیا خواب کافی داری؟ روزانه چه میزان آب می نوشی؟شغلت چگونه است؟در بیشتر مواقع مشکل از برنامه ی ورزشی او نیست بلکه مشکل مسائل دیگر در زندگی او است.

راه حل:برای حفظ سلامتی باید استرستان را در زندگی کاهش دهید حال ممکن است با تغییر در برنامه ی زندگی تان  یا با تغییر در برنامه ی ورزشی تان مشکل حل شود.با این حال اگر به دنبال تناسب اندام هستید کم کردن تمرینات ورزشی باید موقتی باشد.به طور کلی باید همواره بتوانید استرستان را کنترل کنید.

۴) برای داشتن شکمی صاف حرکت کرانچ را انجام می دهید:

اغلب مردم همواره به دنبال این هستند که چربی های یک قسمت از بدنشان را آب کنند . انجام حرکت کرانچ یک راه عالی برای حجیم کردن ماهیچه های راست شکم است  که همین ماهیچه ها باعث می شوند شکمتان 6 تکه به نظر برسد.ممکن است میزان زیادی چربی بین ماهیچه های شکم باشند که به چشم نیایند و با انجام این تمرین از بین نروند.به طور کلی انجام تمریناتی که برای قوی کردن ماهیچه های شکم انجام می شوند باعث سوزاندن میزان زیادی کالری نمی شود چراکه فقط روی ماهیچه های خاصی از بدن کار می کنند .

راه حل: اگر قصدتان فقط بزرگ کردن و قوی تر کردن ماهیچه های شکم نیست برای سوزاندن چربی یک راهکار تغذیه ای را به کار بگیرید تا آهسته وزنتان را کم کنید.در باشگاه هم تمرینات اسکوات و بلند کردن وزنه و حرکت بورپی را انجام دهید . از آنجایی که این تمرینات روی ماهیچه های نواحی مختلف بدن از ماهیچه های شکم گرفته تا باسن و پا کار می کنند انجام آنها باعث سوزاندن کالری می شود . انجام حرکات کرانچ و دیگر تمرینات شکمی باعث ساخت ماهیچه ها می شود نه باعث کاهش سایز کمر.

۵) خیلی زیاد یا خیلی کم غذا می خورید:

غذاهایی که می خورید ممکن است باعث افزایش سوخت بدن در هنگام ورزش شوند و یا اینکه اثر ورزش را از بین ببرند . هم آن دسته افرادی که کربوهیدرات کافی نمی خورند و کالری مورد نیاز برای انجام تمرینات ورزشی را دریافت نمی کنند و هم آنهایی که فکر می کنند چون در باشگاه دمبل های سنگین را بلند کرده اند مجازند 2 تا کیک تولد بخورند اشتباه می کنند. افرادی که کالری کافی دریافت نمی کنند  هنگام ورزش احساس خستگی و کندی می کنند و ماهیچه هایشان ضعیف و سوخت و ساز بدنشان کند می شود. افرادی هم که زیادی می خورند بیش از آن میزان که کالری می سوزانند دریافت کالری دارند این موضوع را حتی دستگاه های کالری شمار هم نشان می دهند. تحقیقات سال 2014 نشان داد که کالری شمار های روی دستبند های تناسب اندام حدود 10-15 درصد کمتر از میزان واقعی را نشان می دهند.کالری شمارهای روی تردمیل و دوچرخه های ثابت و دستگاه الیپتیکال هم ممکن است حتی خطای بیشتری داشته باشند.

راه حل: به غذاهایی که می خورید به عنوان سوخت مورد نیاز برای انجام تمرینات ورزشی در باشگاه و انجام کارهایتان در خارج از باشگاه نگاه کنید نه به عنوان جایزه ای برای ورزش کردن. ممکن است در ابتدا داشتن این طرز فکر برایتان سخت باشد ولی باعث می شود که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و تاثیر ورزش را روی بدنتان مشاهده کنید. 

برنامه کاهش وزن شفاجو

منبع: health.usnews
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید