preloader

انچه درباره برونشیت باید بدانید


انچه درباره برونشیت باید بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11431 اشتراک گذاری :

 



برونشیولیت(برونشیت) یک عفونت رایج ریه در کودکان و نوزادان است. این امر باعث گرفتگی در راه های هوایی کوچک (برونشیولها) در ریه می شود. این بیماری تقریبا همیشه توسط ویروس ایجاد می شود. به طور معمول، زمان اوج آن در طول ماه های زمستان است.

برونشیولیت با علائمی شبیه به کسانی که سرماخوردگی دارند شروع می شود اما پس از پیشرفت بیماری به سرفه، خس خس و گاهی اوقات اشکال در تنفس ختم می شود علایم برونشیولیت می تواند برای چند روز تا چند هفته، حتی چند ماه باقی بمانند .
اکثر کودکان با مراقبت در خانه بهتر می شوند اما درصد بسیار کمی از کودکان باید بستری شوند.

علائم:

برای چند روز اول، نشانه ها و علایم برونشیولیت شبیه به کسانی است که دچار یک سرماخوردگی  شده اند  :
آبریزش بینی
گرفتگی بینی
سرفه کردن
تب خفیف (همیشه وجود ندارد)
 ممکن است یک هفته یا بیشتر بعد از آن اشکال در تنفس یا سر و صدا و سوت زدن هنگام تنفس (خس خس) بوجود بیاید
بسیاری از نوزادان در این زمان به عفونت گوش(اوتیت مدیا) دچار می شوند .

علل:

برونشیولیت زمانی رخ می دهد که یک ویروس آلوده به برونش,به کوچکترین راه های هوایی خارج از انشعاب لوله تنفس اصلی(نایژه) در ریه های است راه می یابد. عفونت ویروسی باعث می شود برونشیولها متورم شده و ملتهب شوند. ترشح  مخاط در این راه های هوایی، می تواند مانع ورود و خروج  جریان آزادانه هوا به ریه ها شود.
در بیشتر موارد برونشیولیت توسط ویروس سن سی شیال تنفسی (RSV) ایجاد می شود که یک ویروس شایع است که فقط در مورد کودکان در سنین 2 سالگی رخ می دهد . شیوع فصلی عفونت RSV  آلوده در زمستان رخ می دهد, برونشیولیت همچنین می توانند با انواع ویروس های دیگر، از جمله آن هایی که باعث آنفلوآنزا یا سرماخوردگی اند همراه شود.

برونشیولیت یک بیماری مسری است. ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از طریق قطرات در هوا هنگامی که بیمار سرفه یا عطسه می کند و یا صحبت کردن می تواند به شما منتقل شود. همچنین با لمس اشیا فرد بیمار مانند ظروف, حوله و اسباب بازی ها  و سپس مالیدن دست ها به چشم ، بینی یا دهان می تواندبرونشیولیت منتقل شود.

 

عوامل خطر

یکی از بزرگترین عوامل خطر ابتلا به برونشیولیت کمتر از 6 ماه پس از بهبود بیماری قبلی است، زیرا در این حالت ریه ها و سیستم ایمنی بدن هنوز به طور کامل بهبود نیافته و ضعیفند.
سایر عواملی که با عث  افزایش خطر برونشیولیت در نوزادان، یا افرادی که بیماری های شدید دارند و با برونشیت نیزهمراه شده اند می شوند عبارتند از:

  • افرادی که هرگز از شیر مادر تغذیه نشده اند, نوزادانیکه از شیر مادر تغذیه می کنند. از مزایای ایمنی بیشتر برخوردارند.
  •  تولد نوزاد نارس
  •  بیماری قلبی و یا ریوی
  •  ضعف سیستم دفاعی بدن
  •  قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  •  تماس با با بچه های مختلف، از جمله در یک محیط مراقبت از کودکان
  •  زندگی در یک محیط شلوغ
  •  داشتن خواهر  و برادر که مدرسه می روند و  یا از کودکان مراقبت می کنند و عفونت را با خود  به خانه می آورند.

 

پیشگیری:

از آنجا که برونشیولیت از فرد به فرد دیگر گسترش می یابد، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به آن؛ شستن دستان خود به صورت مرتب به خصوص قبل از دست زدن به کودکان است. همینطور پوشیدن ماسک صورت در زمان سرما از دیگر راه هاست, اگر فرزند شما برونشیولیت است، برای جلوگیری از گسترش آن به دیگران تا زمانی که بیماری اش بهبود یابد او را در خانه نگه دارید.

 

دیگر راه های موثر که می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند عبارتند از

  •  تماس فرزند خود را با افرادی که تب دارند یا سرد هستند محدود کنید .اگر فرزند شما یک نوزاد است، به خصوص نوزاد نارس، از قرار دادن او در معرض افراد مبتلا به سرماخوردگی در دو ماه اول تولد اجتناب کنید.
  •  دریافت واکسن آنفولانزاواکسن سالانه آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 ماه توصیه می شود .اگر چه از شایع ترین علت برونشیولیت (ویروس سن سی شیال تنفسی) جلوگیری نمی کند،باتزریق واکسن کودک خود را از یک عفونت شدید آنفولانزا مصون کنید.
  •  حمام و کانتر آشپزخانه خانه خود را تمیز نگه دارید ,به خصوص مراقب باشید اگر عضو دیگر خانواده سرما خورده است. برای ضد عفونی کردن منطقه، شما می توانید ازمحلول ساخته شده با سفید کننده و آب یک قاشق غذاخوری سفید کننده در هر گالن آب سرد (14.8 میلی لیتر در هر 3.8 لیتر) استفاده کنید. مواد شیمیایی گوناگون را با هم، ترکیب نکنید زیرا، می تواند یک واکنش شیمیایی سمی ایجاد کند, همیشه مخلوط ساخته شده را در یک ظرف با  برچسب و دور از دسترس کودکان خردسال نگه دارید و یا بهتر است مخلوط استفاده نشده را دور بیندازید.
  •  استفاده از دستمال فقط یک بار, دستمال استفاده شده را بی درنگ دور بیاندازید پس از آن دستهای خود را بشویید و یا از الکل ضدعفونی کننده دست استفاده کنید .
  •  از شیشه های قابل شرب مخصوص خود استفاده کنید و از لیوان های عمومی ننوشید.
  •  دست شستن: دست خود و فرزند خود را بشویید. بیرون ازخانه آماده و مجهز بروید. نگه داشتن دستان بی آب و ضد عفونی کننده برای شما و برای کودک شما  مفید نیست.
  •  
  •  شیردهی به نوزاد: نوزادانی که از شیر مادرتغذیه می کنند در برابر بیماری هامصونیت بیشتری می یابند.

 

واکسن این بیماری موجود نیست!


هیچ واکسنی برای برونشیولیت وجود ندارد. اما palivizumab (پالیویزومب) می تواند کمک کند تا احتمال عفونت RSV در نوزادان یا خطر ابتلا به بیماری شدید کاهش یابد و همچنین باعث کاهش نیاز به بستری شدن در بیمارستان و شدت بیماری می شود.
Palivizumab با واکسن های دوران کودکی تزریق نمی شود. آنرا تنها به نوزادان بسیار زودرس و یا با یک بیماری قلبی و ریوی و یا ضعف سیستم دفاعی بدن تزریق می کنند استفاده از آن به نوزادان در معرض خطر عفونت RSVمی باشد.

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید