preloader

رابطه ی ساده و چندگانه بین دانش جنسی و مؤلفه های سرد مزاجی


رابطه ی ساده و چندگانه بین دانش جنسی و مؤلفه های سرد مزاجی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11239 اشتراک گذاری :

 

 

اختلالات جنسی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود یک سوم مردهای روی زمین از اشکالات مربوط به انزال و یک سوم خانمها از اختلال در ارگاسم رنج می‌برند و چنانچه انبوه مبتلایان به سایر اختلالات را هم به این ارقام اضافه کنیم، این ادعا که اختلالات جنسی شیوع بسیار بالایی دارند واقعیت محض خواهند بود (مهرابی،1380، به نقل از عشقی، 1385). مسترز و جانسون (1970) یکی از شایع‌ترین شکایت­های زوجهای متأهل را فقدان میل جنسی گزارش کرده‌اند. این اختلال در زنان بیشتر از مردان وجود دارد. این اختلالات می­تواند در مراحل مختلف پاسخ جنسی نظیر میل، انگیختگی و ارگاسم پدید آید. بنابراین، فردی که دچار اختلال جنسی است ممکن است در یکی از این مراحل دچار اشکال باشد. یکی از این اختلالات، اختلال میل جنسی پایین یا کم کار می­باشد. بنابر تحقیقات کینزی(1991) بیشترین شکایات جنسی زنان پیرامون میل جنسی پایین یا بازداری شده می­باشد که اغلب مردم، آن را سرد مزاجی می­نامند(رینیش و بیزلی، 1990).

ویژگی اصلی این مشکل، کمبود یا فقدان خیالپردازی های جنسی و بی میلی به فعالیت جنسی است که می تواند کلی یا موقعیتی باشد (انجمن روانپزشکی آمریکا، 1384). این مسئله نه تنها برای زنان مشکل آفرین بوده و به مزاج و تندرستی آنان صدمات زیادی می­رساند، بلکه لطمه بزرگی را به ارتباط زناشویی به طبع آن خانواده وارد می­سازد (عشقی، 1385). مطابق آماری که در کشورهای مختلف تهیه نموده­اند، دو سوم جدایی و طلاق زوجین به علت سرد مزاجی زنان و عدم توافق بر سر مسایل جنسی می­باشد (نوید، 1382). از طرفی، فقدان دانش جنسی یا اطلاعات ناقص و شرم و حیا در بیان مسایل جنسی، منجر به ناآگاهی نسبت به مسایل جنسی می­شود و ممکن است زمینه­ ساز سرد مزاجی در زنان شود.

معمولاٌ اطلاعات جنسی به صورت پراکنده از دوران بلوغ و از طریق مطالعه، دوستان و محیط مدارس کسب می­شود و افراد در شروع بزرگسالی بدون کسب اطلاعات کامل، منسجم و واقعی، زندگی مشترک خود را آغاز می­کنند. به طبع، اطلاعات ناقص و غلط، آمیختگی با خرافات و راهنمایی توسط افراد ناآگاه، پایه ای جهت به خطر افتادن روان افراد می­گردد. برخورداری از جسم سالم و روان آرام باعث سیر طبیعی روابط جنسی در زندگی خواهد شد و مشکلات طبی و مشغولیت­های ذهنی و عاطفی، عملکرد طبیعی جنسی را مختل می­سازد (آرمان و حسن زهرایی، 1382).

 

اختلالات میل جنسی که منجر به سرد مزاجی در زنان می شود به دو طبقه تقسیم می‌شود:

اختلال میل جنسی کم‌کار که با کمبود یا فقدان تصورات جنسی و میل به فعالیت جنسی مشخص است و اختلالات انزجار جنسی که با انزجار و اجتناب از تماس جنسی تناسلی با شریک جنسی و خودارضایی مشخص است (شیرمحمدی، 1383؛ کاپلان و سادوک، 1385).

 عوامل سببی گوناگون با اختلال میل جنسی رابطه دارند. بیماران مبتلا به مسائل جنسی غالباً از مهار میل جنسی به گونه‌ ای دفاعی برای محافظت از خود در مقابل ترسهای ناخودآگاهشان در مورد سکس استفاده می‌کنند.

 

تهیه کنندگان: امیر جهانیان نجف آبادی، حدیث ایمانی و روناک عشقی

منبع: shafajoo
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید