preloader

چگونه بهترین مولتی ویتامین را انتخاب کنید؟


چگونه بهترین مولتی ویتامین را انتخاب کنید؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10454 اشتراک گذاری :

بسیاری از ما آن ها را میخوریم، ولی از نظر علمی مضایای استفاده روزانه مولتی ویتامین نامشخص است. با خواندن این مقاله خواهیم فهمید چه کسی به آن نیاز دارد و باید دنبال چه چیزی بگردد.

وقتی بحث مولتی ویتامین می شود، به نظر می رسد پاسخ واضح است: مصرف روزانه یک مولتی ویتامین شامل تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که به بدن شما کمک می کند قوی بماند و از بیماری ها جلوگیری کند و برای بیشتر مردم این مضایا متقاعد کننده هستند: یک نظرسنجی اخیر نشان داده که 76درصد بزرگشالان آمریکا مکمل های غذایی مصرف می کنند و بیش از نیمی از آنها مولتی ویتامین استفاده می کنند.

اما نظر علمی در رابطه با مولتی ویتامین ها اصلا قطعی نیست.

طی یک تحقیق در سال 2019 نشان داده که استفاده از مکمل های غذایی الزاما طول عمر شما را افزایش نمی دهد، اما دریافت همان مقدار از ویتامین ها از طریق رژیم غذایی ممکن است این تاثیر را داشته باشد. تحقیقی دیگر در ژورنال دانشگاه قلب و عروق آمریکا در سال 2018 نشان داده که استفاده از مولتی ویتامین ها خطر بیماری های قلبی یا سکته را کاهش نمی دهد و گروه اقدام های پیشگیرانه ی آمریکا می گوید که شواهد کافی برای توصیه ی مولتی ویتامین ها جهت پیشگیری از سرطان وجود ندارد.

وقتی بحث سلامتی شما می شود، مادر و مادر بزرگ شما از مدت ها قبل توصیه ی مناسب را به شما گفته اند:  شما باید به مقدار کافی سبزیجات و میوه بخورید. دکتر کریستینا کلارک، مشاور امور خانواده در بیمارستان دیترویت آمریکا می گوید: "بهترین راه برای اطمینان از اینکه شما مقادیر متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت کنید داشتن یک رژیم سالم و متنوع است."

اما هنوز این به این معنی نیست که شما باید قید مصرف روزانه ی مولتی ویتامین را بزنید. ما با پزشکان و متخصصان مختلف صحبت کرده ایم که مشخص شود در نهایت چه کسی به مصرف مولتی ویتامین نیاز دارد (و چه کسی نیاز ندارد)، و به همراه اطلاعات دیگری برای پیدا کردن بهترین مولتی ویتامین ها آن ها را با شما به اشتراک می گذاریم.

 

مطمئن نیستید که نیاز به مولتی ویتامین دارید یا خیر؟ به این نکات توجه کنید

یک متخصص تغذیه در یکی از مصاحباتش با سایت سلامتی: اگر شما مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس داد می خورید و چربی هایی که برای قلب مضر نیستند و پروتئین های مناسب استفاده می کنید، شما احتمالا نیازی به مولتی ویتامین ها ندارید و به خاطر رژیم غذایی سالم و متعادلی که استفاده می کنید، احتمالا تمام ویتامین هایی که نیاز دارید را دریافت می کنید.

اما رژیم غذایی شما همیشه نشان دهنده ی این نیست که شما به ویتامین های بیشتری نیاز دارید یا خیر. همان متخصص در ادامه ی صحبت هایش می گوید "جریان خون فرد، ژنتیک، پیشینه ی شخصی و انتخای های تغذیه ای فرد باید بررسی شوند."

برای مثال، گیاه خواران (چه کسانی که فقط گیاهان را می خورند و چه کسانی که از فراورده های حیوانات استفاده می کنند اما گوشت حیوانات را نمی خورند) بخاطر محدودیت های غذایی شان بسیار سخت تر تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می کنند، اغلب مصرف مولتی ویتامین برای آن ها مفید است. هرچند برای گیاه خواران هم تصمیم گیری فرد به فرد متفاوت است. اگر آنها رژیم غذایی گیاهی متنوعی داشته باشند، ممکن است متخصص مصرف مولتی ویتامین را پیشنهاد ندهد و فقط چند مکمل خاص مثل ویتامین B12 و آهن را توصیه کند.

بهتر است قبل از خرید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. دکتر کلارک می گوید: "بیشتر مولتی ویتامین ها اگر به درستی از آن ها استفاده شود ضرری ندارند. اما برای آن هایی که شرایط یا بیماری خاصی دارند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند مهم است که از عوارض جانبی احتمالی و تاثیراتی که مصرف مکمل های غذایی می تواند روی سلامتی آن ها بگذارد مطلع باشند."

 

مزایای آن برای بعضی افراد بسیار زیاد است

فقط گیاه خواران نیستند که ممکن است مولتی ویتامین ها برای آن ها مفید باشد.

همانطور که احتمالا انتظار داشتید، پزشک زنان و زایمان شما مصرف مولتی ویتامین قبل از تولد فرزندتان را توصیه خواهد کرد.

دکتر گیدر_متخصص زنان و زایمان_ می گوید همینطور که داشتن یک رژیم غذایی سالم حین بارداری مهم است، ویتامین های قبل از تولد خلاء های تغذیه ای را پر خواهد کرد.

بعضی شرایط مردم را بیشتر به کمبود ویتامین مستعد می کند. در این شرایط استفاده از مکمل های ویتامینی هم مفید است و هم لازم. به طور مثال به افرادی که به دلایل مختلف از جمله بای پس معده، بیماری های التهابی روده، یا اختلال خودایمنی روده باریک، مستعد به کمبود ویتامین هستند مصرف مولتی ویتامین توصیه می شود.

همچنین برای افرادی که اعتیاد به مصرف الکل دارند استفاده از مولتی ویتامین می تواند مفید باشد، چون ممکن است عوارض بیماری را کاهش دهد. در ادامه استفاده حداقل 50 میکروگرم کرومیوم برای افراد دیابتی و افرادی که به انسولین مقاوم هستند ممکن است مزایایی مثل افزایش پاسخ گویی دریافت کننده های انسولین به انسولین را در پی داشته باشد.

 

در فروشگاه دنبال چه چیزی بگردیم؟

سازمان غذا و داروی آمریکا متولی عرضه ی مولتی ویتامین ها را بررسی می کند، اما به عنوان یک غذا و نه دارو. این بدان معناست که شرکت های تولید کننده این مواد می توانند روی بسته بندی این محصولات ادعاهایی غیر قابل تایید یا حتی نادرست کنند.

دکتر کلارک تایید می کند: "اگر روی بسته بندی های آن ها را با دقت بخوانید خواهید دید که می گویند اطلاعات درج شده ممکن است گمراه کننده یا نا معتبر باشد."

پس اولین نکته ای که در خرید به آن توجه می کنید این باشد که حتما برچسب روی محصول را کامل و با دقت بخوانید و راجع به ادعاهای عجیب و بزرگی که این محصولات دارند به شدت شکاک باشید.

دیگر نکته ی مهم این است: هرچقدر هم محصولی برای شما مفید باشد، مصرف زیاد آن الزاما برای شما مفید نیست. به استثنای بعضی موارد، با خوردن غذا بدن شما تنها مقداری از ویتامین و مواد معدنی را جذب می کند که بدن شما به آن نیازمند است، به این معنی که مثلا وقتی مقدار زیادی پرتقال می خورید مقدار زیاد ویتامین سی برای بدن شما ضرری به همراه نخواهد داشت، اما وقتی این مقدار اضافه از طریق مکمل های غذایی دریافت شود می تواند در بدن شما تولید سم کند و مضر باشد. پس اگر یک مکمل غذایی بیش از مقدار نیاز روزانه شما دارای ویتامین باشد، بیشتر از مفید بودن، می تواند برای شما مضر باشد.

همچنین سه ماده هست که باید از آن ها دوری کرد: رنگ های مصنوعی، تیتانیوم دیوکسید (titanium dioxide: به التهاب، آسیب کلیه و احتمالا سرطان در مطالعه حیوانات مرتبط بوده) و کاراگینان(carrageenan: مرتبط با التهاب). و البته اگر به گندم و فراورده های آن حساسیت دارید، مطمئن شوید که مکمل غذایی شما شامل آلرژن (Allergen) نمی شود.

برای خلاصه: از مصرف بیش از حد بپرهیزید، با شک به محصولاتی که ادعاهای بزرگ و عجیب دارند نگاه کنید و از بعضی مواد تشکیل دهنده ی بعضی مکمل ها دوری کنید.

به دنبال مولتی ویتامین هایی بگردید که دارای ویتامین دی، منیزیوم، کلسیم، روی (و برای خانم ها شامل آهن هم) باشد. و به دنبال مولتی ویتامین هایی بگردید که برای مشخصات شما مناسب باشد.

همه ی ویتامین ها به یک شکل تولید نمی شوند. بعضی از شرکت ها نسبت به دیگری گزینه های بهتری برای خرید هستند. به دنبال مکمل هایی بگردید که در داروخانه ها به فروش می رسند و با داروساز مستقر در داروخانه و همچنین پزشک خود مشورت کنید که کدام مولتی ویتامین برای شما مناسب تر است.

منبع: health
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید