preloader

رابطه بین دیابت و کرونا چیست و چه باید کرد؟


رابطه بین دیابت و کرونا چیست و چه باید کرد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10259 اشتراک گذاری :

تعريف ديابت :

ديابت بيمارى است كه در آن فرد از نظر هورمون انسولين دچار مشكل مى شود. انسولين توسط پانكراس آزاد مى شود و در ذخيره و مصرف چوبى نقش دارد.
 

عواملى كه باعث مى شوند ديابت در بدن اتفاق بيفتد:

١. پانكراس انسولين ترشح نكند
٢. پانكراس به مقدار اندك انسولين ترشح كند
٣. بدن نسبت به انسولين مقاومت پيدا كند
متاسفانه اين بيمارى هميشگى است و لازم است فرد براى حفظ سلامتى خود بيمارى را كنترل كند.
 

نقش انسولين در بدن چيست:

غذا در بدن به قند ساده يا گلوكز تجزيه مى شود. گلوكز از طريق خون وارد سلولهاى بدن مى شود و مورد استفاده قرار مى گيرد.
ميزان گلوكز خون توسط انسولين تنظيم مى شود.
در افراد مبتلا به ديابت يا انسولين توليد نمى شود يا سلولهاى بدن نسبت به انسولين مقاوم هستند در نتيجه ميزان قند خون بالا مى رود.
 

انواع ديابت:

ديابت نوع ١ :

در ديابت نوع ١ سلولهاى بتا پانكراس كه وظيفه توليد انسولين را به عهده دارند از بين مى روند و ديگر هيچ انسولينى در بدن فرد توليد نمى شود بنابراين فرد براى كنترل قند خون نيازمند به تزريق انسولين است.
ديابت نوع ١ معمولاً در افراد كمتر از ٢٠ سال رخ مى دهد ولى ممكن است در هر سنى اتفاق بيفتد.

ديابت نوع ٢ :

در ديابت نوع ٢ بدن انسولين توليد مى كند ولى ميزان اين انسولين كافى نيست يا سلولهاى بدن نسبت به انسولين مقاومت دارند. در نتيجه گلوكز وارد سلولهاى بدن نمى شود و قند خون بالا مى رود.
ديابت نوع ٢ معمولاً در افراد بالاى ٤٠ سال كه اضافه وزن دارند رخ مى دهد ولى ممكن است در افرادى كه اضافه وزن ندارند نيز اتفاق بيفتد ولى اضافه وزن نقش بسزايى در بروز ديابت نوع ٢ دارد و كاهش ١٠ درصد وزن كمك قابل توجهى به كنترل آن مى كند.
به علت افزايش وزن جوانان امروزه ديابت نوع ٢ در بين كودكان نيز ديده مى شود.
مى توان در مراحل اوليه به كمك رژيم غذايى مناسب و ورزش ديابت نوع ٢ را كنترل كرد اما گاهى لازم مى شود از قرص يا انسولين نيز استفاده شود.
ديابت عوارضى را به دنبال دارد كه قابل پيشگيرى هستند. از جمله عوارض ناشى از ديابت مى توان به از دست دادن بينايى ، قطع عضو و نارسايى مزمن كليه اشاره كرد.
قبل از بروز ديابت نوع ٢ مرحله اى در بدن اتفاق مى افتد كه در آن قند خون بالاتر از حد طبيعى مى باشد ولى هنوز به حد ديابت نرسيده است. به اين مرحله ، مرحله پيش ديابت گفته مى شود كه توسط پزشك قابل تشخيص است.

 

ديابت و كرونا:

كرونا يك بيمارى ويروسى تنفسى است كه به سرعت در جهان در حال گسترش است. اين بيمارى قابليت انتقال از انسان به انسان را دارد و مانند ساير بيمارى هاى تنفسى ديگر مى تواند از طريق ذرات هواى آلوده كه هنگام صحبت و سرفه و عطسه به هوا پخش مى شود به افراد سالم منتقل شود.
اين ويروس مى تواند در محيط بسته به شرايط از چند ساعت تا چند روز زنده بماند و لمس كردن سطوح آلوده و تماس دست با دهان و بينى و چشم ها سبب انتقال آن به فرد سالم مى شود.
اين ويروس توسط محلول هاى الكلى از بين مى رود.
معمولاً بيمارى ناشى از COVID-19 خفيف است اما در موارد محدودى سبب بروز علائم شديد شده و سبب مى شود افراد به نوع حاد بيمارى دچار شوند.
در حدود ٩٨ درصد از مبتلايان به بيمارى كرونا زنده مى مانند. بيشتر از ٨٠ درصد مبتلايان دچار علائم خفيف و فقط در حد حداقل علائم آنفلانزا مى شوند و مى توانند در خانه بهبود يابند. در حدود ١٤ درصد علائم شديد و در حدود ٥ درصد ممكن است به نوع حاد آن مبتلا شوند.
معمولاً افرادى كه مشكلات سلامتى ديگر دارند بويژه سالمندان ، بيماران قلبى و عروقى و بيماران مزمن ريه و فشار خون بالا از جمله گروه پر خطر بشمار مى آيند.
پژوهش ها نشان مى دهد كه بيماران ديابتى نسبت به افراد غير ديابتى در معرض خطر بيشترى نيستند بلكه در صورت ابتلا علائم شديدترى را تجربه مى كنند.
بيماران ديابتى بيشتر دچار عفونت هاى مختلف از جمله عفونت هاى تنفسى مى شوند و امكان شديد بودن عفونت ها در آنها بيشتر است.
توجه شود بيمارى هاى مزمن مانند فشار خون بالا، بيمارى قلبى و ريوى خطر ابتلا به ديابت را افزايش مى دهد.
بطور كلى بيماران ديابتى كه به كرونا دچار مى شوند ممكن است دچار كاهش كنترل قند خون خود در طى بيمارى شوند. آنها بايد روزانه چند بار قند خون خود را كنترل كرده و موارد زير را مورد توجه قرار دهند:
 
١. آب كافى بنوشنند.
٢. قند خون خود را كنترل كنند.
٣. دماى بدن خود را كنترل كنند.
٤. اگر انسولين تزريق مى كنند، كتون بدن خود را نيز كنترل كنند.
٥. به توصيه هاى پزشك خود دقت كنند.
 
توجه داشته باشيد كه مبتلايان به ديابت نوع ١ نسبت به ويروس كرونا آسيب پذيرتر هستند اما همچنان فاكتور سن ، مهمترين عامل تعيين كننده در ميزان مرگ و مير مى باشد. افراد كمتر از ٤٠ سال ريسك كمترى دارند.
در طى بيمارى كرونا هر چه وضعيت كنترل قند خون براى بيمار ديابتى بهتر باشد، بدن او بهتر مى تواند با عفونت ايجاد شده مقابله كند.
افراد مبتلا به ديابت بايد تلاش كنند با رعايت تمام اصول ايمنى به اين ويروس مبتلا نشوند و اگر هم مبتلا شدند بتوانند بيمارى را پشت سر بگذارند.
اين اصول عبارتند از :
١.كنترل قند با رعايت رژيم غذايى اصولى و داشتن فعاليت مناسب و انجام ورزش در منزل و مصرف به موقع داروهاى ديابت و فشار خون
٢. ماندن در خانه
٣. بهتر است براى خريد دارو يا انجام ويزيت هاى دوره اى يكى ديگر از افراد خانواده كه جوان و سالم است به درمانگاه مراجعه كند.
٤. بهتر است براى سوالات و مشكلات غير اورژانسى از رفتن به مراكز پزشكى خوددارى شود و تا حد امكان از طريق تلفن با پزشك معالج تماس برقرار شود.
٥. رفتن به سفر و مهمانى ممنوع
٦. عدم حضور در مراكز شلوغ و پر جمعيت
٧. عدم روبوسى و دست دادن با ديگران
٨. رعايت بهداشت فردى شامل شست و شوى كامل دست ها با آب و صابون و خشك كردن آنها با دستمال كاغذى
٩. استفاده از ماسك
١٠. رعايت بهداشت فردى و اجتماعى از طريق كليه اعضاى خانواده
شیما علی مددی

نویسنده : شیما علی مددی

کارشناس تغذیه

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید