preloader

چگونه با کیسه استومی زندگی کنیم


چگونه با کیسه استومی زندگی کنیم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10212 اشتراک گذاری :

استومی جراحی است که در آن یک سوراخ موقت یا دائمی در پوست به نام استوما ایجاد می شود. استوما مسیری از یک اندام داخلی به سمت خارج شکم شما است. کولوستومی از روده بزرگ و ایلئوستومی از روده کوچک شروع می شود. آنها هر دو به خروج مواد زائد جامد و گاز از بدن بدون عبور از رکتوم کمک می کنند. یوروستومی به ادرار کمک می کند بدون عبور از مثانه از بدن خارج شود. در تمام استومی‌ها، ضایعات معمولاً در کیسه‌ای جمع‌آوری می‌شوند که در قسمت بیرونی بدن شما بسته می‌شود.

اکثر افرادی که به کولوستومی یا ایلئوستومی مرتبط با سرطان نیاز دارند، تنها برای چند ماه به آن نیاز دارند تا روده کوچک یا بزرگ بهبود یابد. اما برخی از افراد ممکن است نیاز به استومی دائمی داشته باشند. یوروستومی معمولاً یک جراحی دائمی است و قابل برگشت نیست.

سیستم های کیسه گذاری استومی در دو مدل اصلی ارائه می شوند: سیستم یک تکه یا سیستم دو تکه. در سیستم یک تکه ، چسب پایه و کیسه همه یک تکه اند و باهم هستند . این مدل می تواند برای کسانی که مجبور نیستند کیسه های خود را زیاد عوض کنند ، بهترین گزینه باشد. به عنوان مثال ، بسیاری از استومانی هایی (بیماران استومی) که از وسایل اورستومی استفاده می کنند چونکه ترجیح میدهند برای رفع نیازهایشان از کیسه های قابل تخلیه استفاده کنند، امکان دارد مجبور نباشند کیسه خود را زیاد عوض کنند.

در سیستم دو تکه ، کیسه و پایه استومی از هم جدا هستند ، که این ویژگی امکان عوض کردن سریع و راحت کیسه استومی را فراهم می کند. این مدل برای کسانی که به جای کیسه های قابل تخلیه از کیسه های بسته استفاده می کنند ؛ سیستمی ست که استفاده از آن آسانتر است. از آنجایی که این مدل موجب کاهش سایش پوستی که بخاطر کندن و نصب مجدد چسب پایه اتفاق میافتد، شده ؛ برای کسانی که بیشتر کیسه استومی شان را عوض میکنند ؛ مناسب تر است.

زندگی با استومی

استومی چه دائمی و چه موقت، تغییراتی در زندگی شما ایجاد می کند. با این حال، محصولات استومی به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان راحت باشند.

تن پوش. شما باید بتوانید همان لباس هایی را که قبل از استومی می پوشیدید بپوشید. کیسه ها به گونه ای طراحی شده اند که با هم ترکیب شوند و در نزدیکی بدن قرار گیرند. آنها همچنین دارای یک لایه مانع بو هستند که مانع انتشار بوی بد می شود. این بو تنها زمانی منتشر می شود که کیسه استومی در حال خالی شدن است.

فعالیت ها:  شما خواهید توانست فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. افراد مبتلا به استومی سر کار می روند، ورزش می کنند و فعالیت جنسی را بدون مشکل انجام می دهند. فعالیت معقول به شما یا استوم شما آسیبی نمی رساند. تعریق ممکن است باعث شود نواری که کیسه شما را در جای خود نگه می دارد شل شود. اگر این اتفاق افتاد، ممکن است به خرید یک کیسه مخصوص برای تمرین فکر کنید.

حمام کردن : شما باید پوست اطراف استومی را تمیز و خشک نگه دارید. از استفاده از محصولات حاوی الکل خودداری کنید زیرا باعث خشکی پوست می شوند. از محصولات پوستی ساخته شده با روغن استفاده نکنید. آنها چسبیدن کیسه را دشوار می کنند. اگر روی پوست اطراف استومی مو دارید، ممکن است لازم باشد آن را تراشیده نگه دارید تا کیسه بچسبد. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد هرگونه ملاحظات ویژه حمام کردن برای استومی خود صحبت کنید.

رژیم غذایی: با کولوستومی یا ایلئوستومی، نمی توانید زمان حرکت مدفوع و گاز به داخل کیسه را کنترل کنید. مقدار مدفوع و گازی که وارد کیسه می شود بر اساس نوع استومی و رژیم غذایی شما متفاوت است.

از غذاهایی که معمولاً باعث ایجاد گاز می شوند خودداری کنید. اینها شامل لوبیا، کلم، پیاز و غذاهای تند است. برخی از غذاها اگر خوب جویده نشوند، می توانند باعث گرفتگی عضلات شوند یا ممکن است به سختی از استومی عبور کنند. اینها شامل آجیل، ذرت بو داده و ذرت است. همچنین توجه داشته باشید که کدام غذاها ممکن است باعث اسهال یا یبوست شوند. مهم است که هیدراته بمانید، به خصوص اگر ایلئوستومی دارید، زیرا مدفوع معمولاً آبکی تر است.

خرید  > کیسه استومی

داروها: برخی از داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند ممکن است در افراد مبتلا به کولوستومی یا ایلئوستومی موثر نباشند. این به این دلیل است که جذب داروها بیشتر طول می کشد. یک داروی مایع می تواند سریعتر جذب شود و ممکن است بهتر عمل کند.

مراقب داروهایی باشید که می توانند بر دفعات دفع مدفوع شما تأثیر بگذارند. برخی از مسکن ها و داروهای مسکن می توانند باعث یبوست شوند. و برخی آنتی بیوتیک ها و آنتی اسیدها ممکن است باعث اسهال شوند.

برخی از داروها ممکن است باعث ایجاد سنگ های ادراری یا افزایش حجم ادراری شوند. اینها می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به یوروستومی ایجاد کند. در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

جلوگیری از حوادث: شما باید کیسه استومی خود را چندین بار در طول روز خالی کنید. بهتر است کیسه را زمانی خالی کنید که کمتر از نیمه پر شده است. لوازم استومی خود را همیشه همراه خود داشته باشید. آنها می توانند در صورت نشتی یا مشکلات دیگر کمک کنند. یاد بگیرید که چگونه وعده های غذایی و مصرف مایعات خود را برنامه ریزی کنید تا میزان خروجی استومی خود را قبل از یک رویداد بزرگ یا طولانی کاهش دهید. این ممکن است شامل یک جلسه کاری طولانی یا سفر با ماشین یا هواپیما باشد.

در طول درمان سرطان برخی از افراد مبتلا به سرطان ممکن است در حالی که سایر درمان های سرطان را دریافت می کنند نیاز به استومی داشته باشند. اگر پس از درمان بیش از حد خسته یا بیمار هستید، ممکن است برای مراقبت از استومی خود به کمک نیاز داشته باشید. اگر پرتودرمانی در ناحیه استومی خود دریافت می کنید، ممکن است لازم باشد کیسه را در طول درمان بردارید. پرتودرمانی همچنین ممکن است باعث تغییرات پوستی در نزدیکی استومی شما شود. از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اقدامات احتیاطی خاصی که باید برای مراقبت از استومی خود در طول درمان سرطان انجام دهید، بپرسید.

حمایت عاطفی: برخی از افراد ممکن است به دلیل استومی احساس افسردگی یا خجالت کنند. یافتن یک گروه حمایتی از افراد مبتلا به استومی را در نظر بگیرید. این روابط ممکن است به پاسخگویی به سوالات شما و ارائه حمایت عاطفی کمک کند. همچنین اگر برای مقابله با تغییرات بدن خود تلاش می کنید، مشاوره را در نظر بگیرید.

اگر برای یافتن یا سفارش محصولات به کمک نیاز دارید، از تیم مراقبت های بهداشتی خود کمک بخواهید. به عنوان مثال، یک پرستار استومی می تواند انواع مختلف کیسه های استومی موجود را توضیح دهد و به شما کمک کند تا کیسه های استومی مناسب خود را پیدا کنید. اغلب فروشگاه اینترنتی محصولات استومی هم دارای کارشناسانی هستند که شما را راهنمایی میکنند.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید