preloader

مطمئن‌ترین روش تشخیص بارداری چیست؟


مطمئن‌ترین روش تشخیص بارداری چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10078 اشتراک گذاری :

تست‌های بارداری با شناسایی هورمون گنادوتروپین جفتی یا hcg-b عمل می‌کنند. این آزمایش‌ها به دو دسته خونی و ادراری تقسیم می‌شوند اما اینکه کدام آزمایش بارداری از همه دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر است را در این مقاله از مجله سلامت هومکا بررسی می‌کنیم.

تست‌های بارداری چگونه عمل می‌کنند؟

از همان اوایل بارداری، تغییراتی در بدن برای حمایت از رشد تخمک بارور شده و تبدیل آن به جنین صورت می‌گیرد. یکی از این تغییرات تولید هورمون hcg به منظور آماده شدن رحم برای تحمل شرایط جدید است. پس از لانه گزینی تخمک بارور شده یعنی حدود 6 تا 10 روز پس از لقاح، سطح beta-hcg به تدریج افزایش می‌یابد. آزمایش ادرار و آزمایش خون دو نوع اصلی تست‌های بارداری هستند. تست ادرار اغلب به صورت خانگی و با خرید کیت از داروخانه انجام می‌شود اما آزمایش خون بارداری که به آن آزمایش بتا بارداری نیز گفته می‌شود مستلزم دریافت نمونه خون و بررسی آن در آزمایشگاه است. سونوگرافی یکی دیگر از روش‌های تایید بارداری است.

چه زمانی باید آزمایش بارداری بدهیم؟

عقب افتادن پریود اغلب اولین نشانه بارداری است. گاهی علائمی بروز می‌کند که حتی زودتر از پریود از دست رفته می‌توان بارداری را تشخیص داد. علائمی مانند سردرد، خستگی و حساس شدن سینه‌ها حتی قبل از عقب افتادن قاعدگی نیز ممکن است رخ دهد. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید و یا علائمی در شما بروز کرده که بیانگر بارداری است، بهتر است آزمایش تشخیص بارداری را انجام دهید. یکی از راه‌های سریع اما پرخطا، انجام تست بارداری خانگی یا بی بی چک است. در بسیاری از موارد، تا ۱۰ روز پس از لقاح ممکن است نتیجه تست خانگی مثبت شود. اما برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر باید منتظر بمانید تا بعد از پریود از دست رفته دوباره تست را تکرار کنید. لازم به ذکر است که اگر تست ادرار زودتر از زمان بیان شده انجام شود ممکن است نتیجه منفی کاذب بدست آید و این موضوع یکی از معایب و خطاهای تست‌های خانگی به شمار می‌رود. به منظور دستیابی به نتیجه دقیق و قطعی آزمایش خون مطمئن‌ترین راه تشخیص بارداری محسوب می‌شود.

انواع مختلف تست‌های بارداری

دو نوع اصلی آزمایش بارداری وجود دارد که شامل تست ادرار و آزمایش خون است.

تست ادرار بارداری

تست بارداری خانگی که با نمونه ادرار انجام می‌شود شامل نوارهای خاصی هستند که هورمون hcg را تشخیص می‌دهد. این تست‌ها در صورت استفاده صحیح، حدود 97 تا 99 درصد دقیق هستند. البته تست‌های ادراری دارای خطاها و مشکلاتی هستند که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های شرکت سازنده نتایج اشتباه ارائه می‌شود. برای مثال اگر زودتر از 10 روز پس از لقاح این آزمایش انجام شود احتمال نتیجه منفی کاذب بیشتر می‌شود و یا اینکه اگر قبل از انجام آزمایش آب و مایعات زیاد بنوشید اجتمال بروز خطا دور از انتظار نیست. برای رسیدن به نتایج بهتر در تست خانگی باید به موارد زیر دقت کنید:

  • برای به دست آوردن نتیجه دقیق‌تر استفاده از اولین ادرار صبحگاهی بهتر است. در این زمان از روز سطوح hcg در ادرار در بالاترین مقدار خود قرار دارد.
  • قبل از انجام تست بارداری از نوشیدن زیاد مایعات اجتناب کنید. مایعات فراوان می‌تواند باعث رقیق شدن سطح hcg ادرار شود.
  • تست را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده و مطابق با برگه‌ای که در داخل کیت قرار دارد، انجام دهید.
  • به تاریخ انقضای تست توجه کنید.

آزمایش خون بارداری (آزمایش بتا)

نوع دیگری از آزمایش بارداری، آزمایش خون یا آزمایش بتای بارداری است. برای انجام آزمایش bhcg یک نمونه خون از ساعد دریافت شده و سپس به منظور بررسی‌های بیشتر و تعیین سطح hcg به قسمت آزمایشگاهی فرستاده می‌شود. این آزمایش نه تنها وجود هورمون بتای hcg را به دقت تشخیص می‌دهد بلکه می‌تواند نتایج را به صورت کمی و عددی نیز ارائه دهد. آزمایش بتای بارداری یکی از دقیق‌ترین آزمایشات بارداری است زیرا می‌تواند سطوح بسیار کم hcg را تشخیص داده به طوری‌که حتی چند روز پس از لقاح مثبت یا منفی بودن بارداری را مشخص کند. علاوه‌بر تشخیص بارداری، از آزمایش بتای بارداری برای تشخیص چندقلوزایی، تشخیص مشکلات جنین و سایر اهداف پزشکی استفاده می‌شود. معمولا پزشکان 11 تا 14 روز پس از تخمک‌گذاری این آزمایش را تجویز می‌کنند. برای انجام آزمایش خون بارداری، در آزمایشگاه از ورید ساعد خون می‌گیرند و سپس نمونه به بخش آزمایشگاهی فرستاده می‌شود. جواب آزمایش خون اغلب دو تا سه روز طول می‌کشد. نتایج آزمایش خون حدود 99 درصد دقیق است و می‌تواند مقادیر بسیار کم hCG را نسبت به تست‌های ادرار بارداری تشخیص دهد. آزمایش خون کمی و کیفی دو شکل مهم آزمایش خون بارداری به حساب می‌آیند:

آزمایش خون کمی: مقدار دقیق hcg را در خون اندازه گیری می‌کند و می‌تواند تخمینی از میزان پیشرفت بارداری ارائه دهد.

آزمایش خون کیفی: فقط وجود hcg را تشخیص می‌دهد. نتیجه این نوع آزمایش تنها به صورت مثبت یا منفی گزارش می‌شود.

کدام تست بارداری برای تشخیص بارداری مطمئن‌تر است؟

دقیق ترین تست بارداری، آزمایش خون است. آزمایش بتا به قدری حساس است که توانایی شناسایی مقادیر بسیار کم hcg حتی قبل از پریود از دست رفته را نیز دارد. اما در مقابل، تست‌های خانگی همواره با خطاهای مختلفی از جمله انجام نادرست تست توسط مصرف کننده، زمان نامناسب انجام تست و حساسیت پایین کیت همراه است.

تاثیر داروها بر جواب آزمایش بارداری

غالبا داروهایی نظیر آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها تاثیر منفی بر آزمایش بارداری ندارند. با این حال، داروهای تجویز شده برای باروری یک استثنا محسوب می‌شوند. داروهای باروری گاهی باعث مثبت کاذب شدن آزمایش بارداری می‌شوند. اگر از داروهای باروری استفاده می‌کنید، قبل از انجام آزمایش موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

پس از مثبت شدن آزمایش بارداری چه باید کرد؟

اگر نتیجه تست بارداری چه در آزمایش خون و چه در آزمایش ادرار مثبت شود باید به نکات زیر توجه کنید:

  • به پزشک مراجعه کنید تا برنامه مراقبت‌های سلامت دوره بارداری از جمله برنامه سونوگرافی‌ها و چکاپ‌ها برای شما تنظم گردد.
  • پزشک برای شما ویتامین‌های مختص دوره بارداری را تجویز می‌کند. ویتامین‌هایی نظیر اسید فولیک برای سلامتی مادر و جنین بسیار کلیدی هستند. بنابراین، مولتی ویتامین‌های تجویز شده را طبق توصیه پزشک به صورت منظم مصرف کنید.
  • عادات ناسالمی همچون مصرف الکل و سیگار کشیدن را ترک کنید. همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که میزان مصرف کافئین روزانه خود در دوره بارداری محدود کنید.

 

آزمایش بتا بارداری با هومکا

شما می‌توانید با استفاده از خدمات مجموعه هومکا، آزمایش بتا بارداری را در منزل، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید. در صورت نیاز به استفاده از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا، می‌توانید به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمایید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل نمایید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید