preloader

نکاتی برای درمان خانگی سوزش معده (ریفلاکس معده)


نکاتی برای درمان خانگی سوزش معده (ریفلاکس معده)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 58247 اشتراک گذاری :

سوزش معده (ریفلاکس معده یا GERD) هنگامی رخ می دهد که عضلات پایین مری به درستی عمل نکنند. این عارضه باعث می شود که غذا و اسید معده به داخل مری نشت (ریفلاکس) کنند. سوزش معده (که یکی از علائم GERD به حساب می آید) می تواند با مصرف برخی مواد غذایی، دارو ها و یا سایر عوامل تشدید شود. در این مقاله به چند روش برای کاهش عوارض ناشی از سوزش معده خواهیم پرداخت:

  • با شکم پر وارد رختخواب نشوید. وعده های غذایی را حداقل دو تا سه ساعت قبل از اینکه بخواهید دراز بکشید صرف کنید. این کار به غذا فرصت کافی برای هضم و تخلیه از معده به روده را می دهد و به اسید معده این امکان را می دهد تا قبل از آنکه شما دراز بکشید به سطح پایینتری بیاید. شانس وقوع سوزش معده (ریفلاکس معده) در حالت درازکش بیشتر است.
  • پرخوری نکنید. مقدار غذای مصرفی در هر وعده ی غذایی را کاهش دهید و یا سعی کنید تعداد وعده های غذایی را تا 4 یا 5 وعده بالا برده و از میزان غذای هر وعده کم کنید.
  • آهسته غذا بخورید. عجله نکنید، برای غذا خوردن زمان صرف کنید. سعی کنید بعد از برداشتن هر لقمه، چنگال و یا قاشق را زمین بگذارید. این کار به شما کمک می کند تا از سرعت غذا خوردن خود بکاهید.
  • لباس های گشاد بپوشید.
  • از عوامل تحریک کننده ی سوزش معده اجتناب کنید. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند پیاز، نعناع، شکلات، نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، مرکبات و یا آب مرکبات، گوجه فرنگی، و یا غذا های چرب خودداری کنید. برای پیدا کردن غذاهایی که ریفلاکس معده ی شما را تحریک می کنند، برنامه ی غذایی و دفعات مواجهه با این اختلال را یادداشت کنید. پس از مدتی با بررسی این یادداشت ها می توانید به رابطه ی مواد غذایی مصرفی و سوزش معده تان پی ببرید.
  • وزن کم کنید. اگر اضافه وزن دارید، کم کردن وزن می تواند به تسکین علائم سوزش معده کمک کند.
  • سیگار را ترک کنید. نیکوتین یکی از مواد اصلی فعال در سیگار است که می تواند دریچه ی مری را تضعیف کند و ضعف این عضله باعث می شود که اسید معده به راحتی وارد مری شود.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید. اگر می خواهید بعد از یک روز پر استرس به حالت عادی خود برگردید، به جای مصرف الکل، کارهایی مانند ورزش کردن، پیاده روی، مدیتیشن، حرکات کششی، و چند نفس عمیق را امتحان کنید.
  • از زمان های وقوع سوزش معده ی خود یادداشت برداری کنید و سعی کنید فعالیت هایی که به نظر می رسد عامل تحریک و شروع سوزش معده تان بوده است را پیدا کرده و کنار آن بنویسید.

اگر سوزش معده ی شما با دراز کشیدن بدتر می شود:

  • بالای تخت خود را به شکلی که سر و سینه ی شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد، بالا ببرید. برای این کار می توانید بلوک های 6 اینچی را زیر پایه های قسمت بالایی تخت قرار دهید. سعی نکنید برای این کار از قرار دادن چند بالش زیر سرتان استفاده کنید. این کار باعث می شود که سر شما در حالت نامناسبی قرار گیرد که این حالت می تواند به معده ی شما فشار وارد کرده و سوزش معده ی شما را بدتر کند.
  • شبها، زودتر شام بخورید. سعی کنید در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب چیزی نخورید.

اگر سوزش معده (ریفلاکس معده) شما با ورزش کردن بدتر می شود:

  • زمان غذا خوردنتان را با برنامه ی ورزشی تان تنظیم کنید. حداقل تا دو ساعت بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. اگر زودتر از این زمان فعالیت خود را آغاز کنید، ممکن است سوزش معده ی شما آغاز شود.
  • آب بیشتری بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، قبل و در حین ورزش آب کافی بنوشید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید