preloader

8 راه حل ساده برای درمان ریفلاکس معده


8 راه حل ساده برای درمان ریفلاکس معده
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 19369 اشتراک گذاری :

سوزش معده یک مشکل شایع است که به علت بازگشت اسید معده به داخل مری به وجود می آید. به این اختلال در علم پزشکی ریفلاکس معده به مری (GERD) گفته می شود. ریفلاکس معده (به جز در موارد خفیف) می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت زندگی افراد مبتلا بگذارد. اگر سوزش معده جدی گرفته نشود و مورد درمان قرار نگیرد می تواند به مری آسیب بزند و حتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

و اما 8 راه حل ساده برای درمان ریفلاکس معده

1. در وعده های غذایی خود هوشیارانه عمل کنید. وعده های غذایی سنگین و پر حجم می توانند عضلاتی که محتویات داخل معده را نگه داری می کنند را تحت فشار قرار داده و باعث بازگشت اسید معده به داخل مری شوند. سعی کنید وعده های غذایی خود را سبک تر کنید و تعداد آنها را بیشتر کنید. فراموش نکنید که غذایتان را قبل از بلعیدن خوب بجوید تا نرم شود و سپس فرو بدهید.

2. از غذا خوردن در آخر شب اجتناب کنید. داشتن یک وعده غذایی یا میان وعده در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب می تواند ریفلاکس معده را بدتر کرده و باعث بروز سوزش معده شود. به معده خود زمان کافی برای تخلیه کردن محتویات خود به داخل روده را بدهید.

3. در هنگام خواب نیم تنه بالایی خود را به کمک کوسن یا بالش بالاتر از سایر قسمت های بدنتان قرار دهید. این کار می تواند به تسکین سوزش معده شما کمک کند. فراموش نکنید که این کار را به گونه ای انجام ندهید که تنها سر، گردن و شانه هایتان بالا قرار بگیرد. این کار می تواند فشار وارد آمده به معده را بیشتر کرده و سوزش معده را بدتر کند.

4. مواد خوراکی که باعث بروز سوزش معده و یا بدتر شدن آن می شوند را شناسایی کنید و از خوردن آنها اجتناب کنید. شایعترین این مواد خوراکی عبارتند از: غذاهای چرب، غذاهای پر ادویه، گوجه فرنگی، سیر، شیر، قهوه، چایی، نوشابه، نعناع و شکلات. نوشیدنی های گاز دار علاوه بر آروغ زدن می توانند منجر به ریفلاکس معده نیز شوند.

5. بعد از غذا آدامس های بدون قند بجوید. جویدن آدامس به ترشح بزاق کمک می کند. بزاق می تواند موجب خنثی شدن اسید معده شود. از جویدن آدامس های با طعم نعناع اجتناب کنید. این گونه آدامس ها می توانند باعث بدتر شدن ریفلاکس معده شوند.

6. بعد از غذا خوردن بلافاصله ورزش نکنید چند ساعتی صبر کنید. البته به یاد داشته باشید که در این فاصله دراز نکشید. دراز کشیدن می تواند سوزش معده را بدتر کند.

7. در بعضی موارد سوزش معده از اثرات جانبی داروهایی است که مصرف می کنید. در این مورد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

8. وزن کم کنید. داشتن اضافه وزن باعث ایجاد فشار بر روی معده شده و محتویات معده به طرف بالا هل داده می شوند. لباس ها و یا کمر بند های تنگ که معمولا با اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد نیز می تواند باعث بروز ریفلاکس معده شوند.

 

چه زمانی باید از داروها استفاده کرد؟

اگر بعد از ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی و رعایت نکات بالا باز هم با ریفلاکس معده مواجه شدید موثرترین روش دارو ها هستند. این داروها باعث کاهش میزان ترشح اسید معده می شوند. البته در برخی از مواد این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. لذا قبل از مصرف این دارو ها (و هر نوع داروی دیگری) حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر بعد از مراجعه به پزشک و مصرف دارو های مختلف تجویز شده توسط پزشک باز هم با مشکل ریفلاکس معده مواجه بودید، ممکن است لازم باشد که بر روی شما آزمایش هایی مانند آندوسکوپی انجام شود. 

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید