preloader

زخم معده چیست؟


زخم معده چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11162 اشتراک گذاری :

شواهدی موجود نشان می دهد که استرس زندگی مدرن همراه با یک رژیم غذایی آماده طبخ و فست فودی باعث زخم در معده و روده کوچک می شود، اما با این وجود این بیماری در جامعه ما رایج شده است؛ حدود یک نفر از هر 10 آمریکایی از سوزش معده رنج می برند ، (درد شکم از زخم گوارشی ( معده و یا در طول زندگی آن را تجربه می کنند .
مناطقی که در تماس با اسید معده و آنزیم هستند در معرض زخمهای پپتیک، حفره هایی در پوشش محافظ دوازده (قسمت فوقانی روده کوچک) و یا معده می باشد. زخم اثنی عشر شایع تر از زخم معده است و اغلب در نتیجه قرار گرفتن در معرض داروها، مانند آنتی بیوتیک های خاص و یا ضد التهاب ها  یا الکل دچار زخم مری می شوند  که معمولا نادر است.

تا اواسط ده ی 1980اینطور شناخته شده بود که  که زخم یک نتیجه از استرس و استعداد ژنتیکی برای ترشح بیش از حد اسید معده، سبک زندگی  ضعیف (از جمله زیاده روی در مصرف غذاهای چرب، الکل، کافئین، و توتون و تنباکو) است. اعتقاد بر این بود که این تأثیرات سبب تجمع اسید معده شده  که به فرسایش پوشش محافظ معده، دوازدهه، یا مری کمک می کند.
در حالی که ترشح بیش از حد اسید معده قطعا نقش مهمی در توسعه زخم ایفا می کند، یک نظریه نسبتا جدید بر آن است که عفونت باکتریایی علت اصلی زخم های گوارشی است. در واقع پژوهش ها ی انجام شده در اواسط دهه 1980   نشان داده است که از زخم از فعالیت باکتری هلیکوباکتر( پیلوری) به وجود می آید  در حال حاضر در بیش از 90٪ از زخم های اثنی عشر و حدود 80 درصد از زخم معده به این دلیل است . با این حال، آمار و ارقام اخیر نشان می دهد که درصد افراد مبتلا  در حال کاهش است.
به نظر می رسد عوامل دیگری نیز برای کمک به شکلگیری زخم دخیل اند  استفاده بیش از حد از مسکن (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن واستفاده از الکل، استرس روانی، و سیگار کشیدن   ممکن است  سبب توسعه زخم شود ، به خصوص در افرادی که دارای  هلیکوباکتر هستند در افراد مسن است.

 این احتمال ممکن است به دلیل ورم مفاصل در افراد مسن شایع باشد ، و این می تواند برای  کاهش درد آرتریت با مصرف  روزانه آسپرین یا ایبوبروفن باشد.

 یکی دیگر از عوامل موثر ممکن است شل شدن  سن پیلور (دریچه بین معده و و کیسه صفرا ) با شد که سبب شود تا صفرای  اضافی (یک ترکیب تولید شده در کبد برای کمک به هضم) به معده  نفوذ کرده و سبب ساییده شدن لایه پوشاننده معده شود.
همچنین، بدون هیچ دلیل شناخته شده نیز برخی از  افراد  با نوعی بیشتر احتمال ابتلا به زخم معده سرطانی را دارند.

 
به نظر می رسد زخم اثنی عشر در افراد مبتلا به گروه خونی  نوع O بیشتر است ، احتمالا از آنجا که آنها ماده  ای را که روی سطح سلول های خونی برای محافظت از  پوشش دوازدهه تولید می کنند را ندارند
خوشبختانه، زخم های گوارشی نسبتا آسان درمان می شوند  در بسیاری از موارد این زخم ها را با آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها، و داروهای دیگر که سبب کاهش میزان اسید تولید شده توسط معده  می شوند درمان می کنند. همچنین انواع   درمان های جایگزین و خانگی نیز می توانند در تسکین درد کمک کند  . با این حال، خطرات مرتبط با زخم های گوارشی - مانند کم خونی، خونریزی شدید، و سرطان معده - جدی هستند، بنابراین همیشه باید توسط پزشک بررسی شود.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید