preloader

11 راه حل ساده برای تسکین سوزش معده


11 راه حل ساده برای تسکین سوزش معده
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 21611 اشتراک گذاری :

سوزش معده عبارتست از احساس سوزش و ناراحتی در معده که بعضا درد تا وسط قفسه سینه نیز امتداد می یابد. سوزش معده شایع ترین بیماری سیستم گوارشی به حساب می آید. این اختلال به علت بازگشت اسید معده از معده به مری (GERD) که معمولا به آن ریفلاکس معده گفته می شود بروز می کند.

راه های ساده ی بسیاری وجود دارد که می توانند در تسکین سوزش معده به شما کمک کنند و شما می توانید قبل از مراجعه به پزشک آنها را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که ریفلاکس معده نباید نادیده گرفته شود.

موارد زیر کمک می کند تا علائم سوزش معده تسکین بیابند و از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری شود:

  1. وعده های غذایی خود را سبک تر کنید و در عوض تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید. پر بودن معده باعث می شود که به دریچه مری (LES) فشار بیاید. این دریچه در واقع یک عضله است که از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند.
  2. در آرامش و به آرامی غذا بخورید. به سرعت غذا خوردن باعث می شود می شود که معده به سرعت پر شده و فشار بر روی دریچه مری بیشتر می شود.
  3. بعد از غذا بدن خود را صاف نگه دارید. دراز کشیدن بعد از غذا خوردن باعث افزایش فشار بر روی دریچه مری می شود و احتمال سوزش معده را بیشتر می کند.
  4. از خوردن غذا در ساعات پایانی شب پرهیز کنید. خوردن یک وعده غذایی و یا حتی میان وعده ها در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب می تواند احتمال بروز سوزش معده را افزایش دهد. به معده تان زمان کافی برای هضم غذا و تخلیه آن به داخل روده کوچک را بدهید.
  5. بلافاصله بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. چند ساعت به معده فرصت بدهید که غذا را هضم کند و سپس ورزش کنید.
  6. زاویه تختخواب خود را مقداری به کمک یک گوه بالا ببرید. قسمت نیم تنه بالایی تختخواب خود را به کمک یک وسیله گوه مانند مقداری بالا ببرید. این کار فشار وارد بر دریچه مری را کاهش می دهد و ممکن است باعث تسکین سوزش معده شما در هنگام خواب شود. وسایل مخصوص این کار را می توانید در داروخانه ها و یا مغازه های لوازم پزشکی پیدا کنید. فراموش نکنید که تنها سر و شانه های خود را به کمک بالش بالا نگه ندارید. این کار حتی ممکن است ریفلاکس معده را بدتر کند.
  7. از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب کنید. نوشابه های گازدار باعث می شوند که شما آروغ بزنید که همین قضیه می تواند باعث افزایش احتمال بروز ریفلاکس معده شود.
  8. غذاهایی که باعث بدتر شدن سوزش معده شما می شوند را پیدا کنید و از آنها اجتناب کنید. برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث ترشح بیشتر اسید معده، تاخیر در تخلیه معده و یا شل شدن دریچه مری شده که این موارد خود می توانند منجر به بروز سوزش معده شوند. شایع ترین این مواد غذایی عبارتند از غذاهای چرب، غذاهای تند و ادویه دار، گوجه فرنگی، سیر، شیر، چای، قهوه، نوشابه، نعناع و شکلات.
  9. بعد از غذا آدامس های بدون قند بجوید. جویدن آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می دهد که همین قضیه می تواند باعث خنثی شدن اسید معده، تسکین مری و شسته شدن اسید هایی که وارد مری شده اند، شود. از آدامس های نعناعی بپرهیزید زیرا که نعناع می تواند خود آغازگر سوزش معده شود.
  10. داروهای خود را بررسی کنید. در مورد برخی از دارو ها که می توانند دردی مشابه به سوزش معده به وجود بیاورند با پزشک و یا داروساز مشورت کنید. برخی دارو ها می توانند باعث شل شدن دریچه مری و ایجاد ریفلاکس معده شوند و برخی دیگر از داروها می توانند باعث التهاب مری شوند.
  11. اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید. اضافه وزن می تواند بر روی دریچه مری فشار وارد کند.

اگر تغییر در رژیم غذایی و رعایت نکات بالا به درمان ریفلاکس معده شما کمک نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با تجویز دارو و یا سایر روش های درمانی به شما کمک کند.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید