preloader

ارتباط بین برنامه غذایی و بیماری ام اس (MS)


ارتباط بین برنامه غذایی و بیماری ام اس (MS)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15059 اشتراک گذاری :

بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که ادعا می شود برای افراد مبتلا به بیماری ام اس مفید هستند. اما آیا این ادعاها واقعیت دارند؟

دلایل محکمی وجود دارد که متخصصین مغز و اعصاب را در مورد برنامه های غذایی مفید برای بهبود علائم و حتی درمان ام اس به فکر وا دارد.

اگرچه یک رژیم غذایی سالم برای تمام افراد و تمام بیماری ها، خوب و مفید است اما هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند یک ماده خوراکی خاص می تواند به خودی خود بر بیماری ام اس تاثیر بگذارد.

اگر می خواهید برای درمان و یا بهبود علائم بیماری ام اس تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، سعی کنید اطلاعات جامع و کاملی را از منابع معتبر جمع آوری کنید و قبل از اقدام، با پزشکتان مشورت کنید.

تحقیقات در این زمینه چه چیزی را نشان می دهند؟

ممکن است در مورد یک ماده غذایی و یا رژیم غذایی خاص برای بیماری ام اس شنیده هایی داشته باشید. نکته ای که در این مرحله حائز اهمیت است این است که در این زمینه تحقیقات کاملی انجام نشده و نتایج قطعی به دست نیامده است.

برای نمونه:

تغییر در روغن های خوراکی. برخی از مطالعات اولیه نشان داده بودند که رژیم های غذایی با مقدار پایین چربی های اشباع شده و استفاده از مکمل های امگا – 3 و امگا – 6 می توانند برای بیماری ام اس مفید باشند اما بازبینی این مطالعه در سال 2012 تاثیر مکمل های امگا – 3 و امگا – 6 را رد کرد. بنابراین در حال حاضر این یافته ها مقداری سردرگم کننده هستند.

میزان ویتامین D. میزان کم ویتامین D در رژیم غذایی با شدت یافتن علائم بیماری ام اس در ارتباط است. ویتامین D در بدن با قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید می شود و بیماری ام اس در کشور هایی که نور مستقیم خورشید کمتری دریافت میکنند شایع تر است.

اما آیا این به این معناست که دریافت مکمل های ویتامین D می تواند برای بیماران مبتلا به ام اس مفید باشد؟ برای این قضیه نمی توان به صورت مطمئن نظر داد. شواهدی قوی برای اثبات تاثیر مثبت مکمل های ویتامین D وجود دارند اما نمی توان به طور یقین این فرضیه را تائید کرد. قبل از مصرف مکمل های ویتامین D با پزشکتان مشورت کنید تا سطح ویتامین D خون شما را چک کند و میزان مجاز دریافتی شما را مشخص کند.

رژیم های غذایی که افراد برای بیماری ام اس رعایت می کنند:

  • رژیم های غذایی بدون گلوتن یکی از رژیم های غذایی پر طرفدار هستند. اما هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر این رژیم بر بهبودی ام اس وجود ندارد.
  • رژیم غذایی سوانک (Swank). این رژیم غذایی که در حدود 60 سال پیش توسعه پیدا کرد یک رژیم غذایی با مقدار بسیار کمی از چربی های اشباع شده است. برخی مطالعات نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده اند اما هنوز هیچ فایده قانع کننده ای برای این رژیم غذایی کشف نشده است. این رژیم به نظر نمی رسد که خطرناک باشد اما پایبند بودن به آن، مقداری دشوار است.
  • رژیم غذایی والس (Wahls). این رژیم غذایی بر پایه سبزیجات و میوه ها است اما تا به حال هیچ نتیجه روشن و علمی از آن به دست نیامده است. این رژیم غذایی حاوی میزان بالایی مکمل ها می شود که ممکن است استفاده از این میزان بالا برای شما خطرناک باشد لذا قبل از امتحان کردن آن با پزشکتان مشورت کنید (حتی اگر مکمل های مورد نظر شما طبیعی باشند.)

اما چه باید کرد؟

اگر چه هیچ رژیم غذایی نمی تواند برای بیماری ام اس تاثیرات جادویی داشته باشد اما برخی تغییرات در رژیم غذایی ممکن است برای سلامت کلی شما مفید باشند:

  • چربی ها را کم کنید و فیبر ها را افزایش دهید. ممکن است مثل بسیاری از افراد دیگر رژیم غذایی شما شامل مقدار بالایی چربی اشباع شده و مقدار کمی فیبر باشد. تغییر در این دو ممکن است به شما در عدم ابتلا به بیماری های قلبی و یا سایر بیماری ها کمک کند.
  • از رژیم های غذایی افراطی و تست نشده بپرهیزید. رژیم های غذایی ای که به طور کلی تمام برنامه غذایی شما را تغییر می دهند ممکن است خطرناک باشند. امتحان کردن رژیم های غذایی تست نشده مانند امتحان کردن دارو های تست نشده است. در هر زمینه ای که شک دارید با پزشکتان مشورت کنید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید