preloader

چربی شکمی و راههای مبارزه با آن


چربی شکمی و راههای مبارزه با آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12214 اشتراک گذاری :

"اضافه وزن میانسالی " مسئله بسیار مهمی است ، که حتماً بارها و بارها راجع به آن شنیده اید. با بالا رفتن سن ، میزان چربی به نسبت وزن بدن افزایش می یابد ، که این امر در زنان بیش از مردان رخ می دهد . چند کیلو اضافه معمولاً در اطراف قسمت میانی بدن جمع می شود . 

ممکن است ، به این مقوله به گونه ای نگاه کنیم که ، امری است اجتناب ناپذیر . اما با پیشرفت علم پزشکی به این نتیجه رسیده ایم که بزرگ شدن اندازه دور کمر ، خطرات زیادی را برای ما به همراه دارد .خصوصاً  چربی شکمی و احشایی که نقش کلیدی در سلامت ما ایفا می کنند . این چربیها از چربی زیر پوستی ( قسمتی که با دست می توانید ان را بگیرید ) خطرناکتر هستند . چربی احشایی دور از دسترس ما و در اعماق شکم نفوذ می کند ،که مانعی برای اعضاء داخلی شکمی محسوب می شود . چربی احشایی منجر به اختلالات متابولیسمی ، بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم می شود . در زنان حتی می تواند منجر به سرطان سینه و کیسه صفرا شود . 

مطالعات جدید نشان می دهند که چربی احشایی ، مواد شیمیایی سیستم ایمنی بدن به نام سایتوکاین را پمپاژ میکنند . به طور مثال عامل نکروز توموری و ایترلوکین که می توانند خطر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش دهند، را ازاد میکنند .این مواد شیمیایی اثرات زیانباری بر حساسیت سلولها دارد که به شدت بر انسولین ، فشار خون و لخته شدن خون تاثیر دارد . 

یکی از دلایلی که چربی احشایی بسیار خطرناک است ، محل تجمع آن میباشد ،که در نزدیکی ورید پورت یا همان سیاهرگ است ، که وظیفه خون رسانی به روده و کبد را به عهده دارد . مواد آزاد شده از چربی احشایی مانند اسیدهای چرب آزاد ، وارد سیاهرگ شده و به سمت کبد ،جایی که تولید چربیهای مفید خون صورت می گیرید ، حرکت میکنند . چربی احشایی باعث بالا رفتن کلسترول بد و پایین آمدن کلسترول خوب می شود و مقاومت انسولین را پایین می آورد . 

مقاومت انسولین به این معنا است که ماهیچه های بدن شما و سلولهای کبدی به درستی به میزان نرمال انسولین پاسخ نمی دهند و هورمونهای پانکراس که گلوکز را به سلولهای بدن می رسانند ، به خوبی عمل نمی کنند . میزان گلوکز در بدن بالا می رود و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد .

راه حل کم کردن چربی شکمی چیست؟

در آغاز برای کنترل کردن وزن بدن و مبارزه با چربی شکمی ، فعالیت متوسط  جسمانی توصیه می شود . حداقل ٣٠ دقیقه در روز ، که به مرور زمان آن را به یک ساعت برسانید . تمرینات قدرتی هم برای جلوگیری از چربیهای شکمی موثر است . دراز و نشست می تواند به سفت شدن ماهیچه های شکم کمک کند ، اما چربی احشایی را از بین نمی برد . 

رژیم غذایی بسیار مهم است . توجه به میزان وعده های غذایی ، مصرف بیشتر میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و استفاده از پروتئین های بدون چربی به جای نان سفید ، پاستا و نوشیدنیهای شکردار . جایگزین کردن چربیهای اشباع و ترانس با چربیهای اشباع نشده ، به شدت به کاهش وزن و کاهش چربی شکمی کمک می کند . 

دانشمندان امیدوارند که دارویی برای درمان چربی شکمی کشف کنند . برای مثال تحقیقات بر روی داروی کاهش اشتها ، نشان می دهد که این دارو بر چربی احشایی تاثیر دارد . اما در حال حاضر دانشمندان ورزش و فعالیت جسمانی ، تغییر در شیوه زندگی را بهترین روش برای از بین بردن چربی احشایی می دانند . 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید