preloader

سرطان تخمدان: علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان تخمدان


سرطان تخمدان: علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان تخمدان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 28989 اشتراک گذاری :

دوستان عزیز شفاجویی

امروز برای شما مطلبی درباره سرطان تخمدان از سری تازه های سلامتی انتخاب کرده ایم.امیدواریم که برایتان مفید باشد.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در یک یا هر دو تخمدان رشد کنند. تخمدان ها دو غده ی کوچک در دو طرف رحم می باشند که هورمون های جنسی زنانه ترشح کرده و همچنین محل تولید و نگه داری تخمک نیز هستند.

سرطان تخمدان اگر به موقع تشخیص داده شده و اقدامات مربوط به درمان آن نیز به موقع انجام شوند، احتمال درمان بسیار زیاد خواهد بود. اما متاسفانه در بیشتر موارد، سرطان تخمدان زمانی کشف می شود که سرطان گسترش پیدا کرده است.

در ادامه این مقاله سرطان اپیتلیال تخمدان (epithelial ovarian cancer) را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این سرطان در بافت پوششی تخمدان رشد می کند. این نوع از سرطان تخمدان شایعترین نوع آن است که اغلب در زنان یائسه به وجود می آید.

علل سرطان تخمدان چه چیزهایی هستند؟

کارشناسان نمی دانند دقیقا چه چیزی منجر به سرطان تخمدان می شود. اما آنها می دانند که تغییرات DNA نقش بسیار مهمی در اکثر سرطان ها ایفا می کنند.

علائم سرطان تخمدان چه چیزی هایی هستند؟

علائم سرطان تخمدان عبارتند از:

  • نفخ مکرر
  • درد در شکم و یا لگن
  • مشکل در غذا خوردن و یا احساس سیر شدن بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • مشکلات ادراری، مانند نیاز به ادرار کردن فوری و یا ادرار بیش از حد معمول

ممکن است بسیاری از زنانی که به سرطان تخمدان مبتلا نیستند هم این گونه علائم را داشته باشند اما اگر این نشانه ها برای شما جدید هستند و سابق بر این با اینگونه علائم مواجه نبودید و همچنین اگر این علائم به مدت 2 تا 3 هفته و به صورت مداوم ادامه پیدا کردند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص سرطان تخمدان چگونه است؟

گاهی اوقات ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه لگنی، وجود توده ای را درون تخمدان و یا بر روی آن احساس کند. گاهی نیز ممکن است این توده در هنگام سنوگرافی دیده شود. بیشتر غده ها سرطانی نیستند.

اگر پزشک به وجود سرطان تخمدان در شما مشکوک شود ممکن است برای شما آزمایش خونی با نام CA-125 را تجویز کند. وجود بیش از حد CA-125 در خون شما می تواند نشانه ای از سرطان تخمدان باشد. البته زیاد بودن مقدار CA-125 می تواند به علل مختلفی از جمله چرخه قاعدگی، اندومتریوز (endometriosis) و فیبروئید رحم (uterine fibroids) نیز به وجود بیاید.

تنها راه مطمئن برای تشخیص حتمی سرطان تخمدان انجام آزمایش نمونه برداری (بیوپسی) در طول یک عمل جراحیست. نمونه بافت به آزمایشگاه فرستاده شده و به منظور تشخیص سلول های سرطانی مورد آزمایش قرار می گیرد.

درمان سرطان تخمدان چگونه است؟

درمان اصلی سرطان تخمدان از طریق عمل جراحی است. پزشک هر گونه نشانه ای از سلول های سرطانی را از طریق عمل جراحی از بدن بیمار خارج می کند که معمولا با برداشتن یک یا هر دو تخمدان همراه است. همچنین ممکن است پزشک مجبور به خارج کردن لوله فالوپ و رحم نیز شود. اغلب شیمی درمانی نیز بخشی از فرایند درمان سرطان تخمدان محسوب می شود که ممکن است قبل و بعد از عمل جراحی انجام شود.

تقریبا تمام زنانی که به سرطان تخمدان مبتلا می شوند حداقل می توانند 5 سال دیگر نیز زنده بمانند اما مدت زمان زنده ماندن مبتلایان به این سرطان ارتباط مستقیمی با میزان پیشرفت سرطان و زمان تشخیص و اقدام برای درمان سرطان دارد.

هنگامی که شما متوجه می شوید که به سرطان مبتلا هستید ممکن است با احساس های ناخوشایندی مواجه شوید و ممکن است برای مقابله با این احساسات نیاز به کمک داشته باشید. صحبت کردن با سایر زنانی که به این بیماری مبتلا شده و بر آن چیره شده اند، می تواند به شما کمک کند. از پزشکتان در مورد گروه های حمایت کننده به افراد سرطانی سوال کنید.

شانس شما برای ابتلا به سرطان تخمدان چقدر است؟

برای بسیاری از زنان، شانس ابتلا به این سرطان بسیار کم است. این سرطان اغلب بر روی زنان یائسه تاثیر می گذارد. اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد، ممکن است شانس شما برای ابتلا به این بیماری نیز افزایش یابد. همچنین، برخی از زنان تغییرات ژنتیکی ای که باعث ابتلا به این سرطان می شود را به ارث می برند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید