preloader

دندان در آوردن نوزادان: علائم آن چیست و چه باید کرد؟


دندان در آوردن نوزادان: علائم آن چیست و چه باید کرد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 54539 اشتراک گذاری :

فرآیند دندان در آوردن چگونه است؟

دندان در آوردن نوزادان زمانی اتفاق می افتد که اولین مجموعه از دندان ها، که دندان های شیری نامیده می شوند، لثه را شکافته و بیرون می آیند.

معمولا چه موقع دندان در آوردن نوزادان آغاز می شود؟

دندان در آوردن معمولا از سن 6 ماهگی شروع می شود. اما شروع این فرایند در بازه ی سنی 3 تا 12 ماهگی طبیعیست. زمانی که نوزاد شما به 3 سالگی رسید، باید 20 دندان شیری داشته باشد.

دندان های جلویی ردیف پایین معمولا زودتر بیرون می آیند. دندان های جلویی ردیف بالا معمولا 1 تا 2 ماه پس از دندان های جلویی ردیف پایین شروع به بیرون آمدن می کنند.

علائم دندان در آوردن نوزادان چیست؟

برخی از نوزادان در زمان دندان درآوردن، بیشتر از زمان های معمول احساس بی قراری می کنند.این قضیه ممکن است به علت احساس درد و ایجاد تورم در لثه ها قبل از دندان در آوردن باشد. این علائم معمولا در حدود 3 تا 5 روز قبل از دندان در آوردن شروع می شود و به محض شکافته شدن پوست لثه توسط دندان، از بین می روند. همچنین ممکن است در این حالت به علت احساسی که در دهانشان دارند از خوردن و آشامیدن امتناع کنند.

در بسیاری از نوزادان ممکن است فرایند دندان در آوردن باعث ریزش آب دهانشان شود که این قضیه ممکن است باعث ایجاد تحریک پوست چانه، صورت و یا سینه ی آنها شود. اگر این علائم خفیف هستند، معمولا به راحتی بهبود می یابند و جای نگرانی نیست. اما اگر این علائم شدید باشند و یا بهتر نشدند به پزشک مراجعه فرمایید.

برای اینکه نوزاد شما حین دندان در آوردن احساس راحتی بیشتری کند، چه باید کرد؟

در اینجا چند نکته برای اینکه بتوانید به نوزادتان کمک کنید که حین دندان در آوردن احساس راحتی بیشتری کند، آورده شده است:

  • به کودک خود یک مسکن درد خفیف که روی آن حتما ذکر شده باشد که مناسب سن نوزاد شماست بدهید. برای مثال استامینوفن (از قبیل تیلنول) یا ایبوپروفن (مانند آسپرین) می تواند به تسکین درد و ناراحتی کودک شما کمک کند. به افراد زیر 20 سال آسپرین ندهید زیرا خطر ایجاد بیماری سندرم ری که یک بیماری نادر و خطرناک است وجود دارد. (بهتر است با پزشک خانواده‌گیتان مشورت نمایید)
  • دستان خود را تمیز بشویید و به آرامی لثه ی کودک را به صورت بازه های زمانی 2 دقیقه ای مالش دهید (و یا از حلقه های مخصوص دندان در آوردن کودکان استفاده کنید). اگر چه ممکن است در ابتدا نسبت به این قضیه اعتراض کنند اما بسیاری از بچه ها با این کار احساس آرامش می کنند.
  • اشیائی ایمن و تمیز را  فراهم کنید تا کودکتان آن را بجود. حلقه های مخصوص دندان در آوردن، گزینه های خوبی برای این کار هستند.
  • بسیاری از والدین از سایر روشها مانند قرار دادن ژل بر روی لثه ی نوزاد استفاده می کنند. اگر می خواهید از این مواد استفاده کنید، قبل از استفاده حتما در مورد اینکه کدام نوع آن ایمن تر است و زمانبندی استفاده از آن ها، با پزشک مشورت کنید.

**مادر عزیز برای قرار گرفتن زیر نظر کارشناس تغذیه به صورت آنلاین اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید