preloader

علائم بیماری زونا: آنچه باید برای شناخت بیماری زونا بدانید!


علائم بیماری زونا: آنچه باید برای شناخت بیماری زونا بدانید!
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 23977 اشتراک گذاری :

هنگامی که ویروس عامل بیماری آبله مرغان دوباره فعال شود، باعث بروز بیماری زونا می شود. علائم اولیه ی بیماری زونا عبارتند از سردرد، حساسیت به نور، و علائمی شبیه به آنفلوانزا (البته بدون تب). سپس ممکن است شما در بخش هایی (گسترده یا کوچک) از پوست بدن احساس خارش، سوزش و یا درد بکنید که چند روز یا چند هفته بعد در این بخش ها راش هایی ظاهر می شوند. این اختلالات پوستی می توانند در هر کجای بدن باشند اما فقط در یک طرف بدن رخ می دهند (چپ یا راست). راش های پوستی ابتدا به صورت تاول های کوچک هستند، سپس روی آنها زخم شده و بعد از چند هفته ناپدید می شوند. این گونه راش های پوستی و درد، روشن ترین علائم زونا به حساب می آیند.

اختلالات پوستی ناشی از بیماری زونا بیشتر دردناک هستند تا اینکه ایجاد خارش کنند. ریشه های اعصاب حسی پوست شما از طریق مسیر هایی به هر کدام از طرف های چپ و یا راست بدن شما منتقل می شود. زمانی که این ویروس دوباره فعال می شود، از طریق ریشه های عصبی به آن قسمت از پوست که توسط این ریشه های عصبی ساپورت شده حرکت می کند. به همین علت است که این اختلالات پوستی یکی از طرفین بدن را پوشش می دهند و معمولا میانه ی پشت تا سینه ی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهند. این راش های پوستی می توانند در صورت شما و در اطراف یکی از چشم هایتان نیز ظاهر شوند. این امکان وجود دارد که راش های پوستی ناشی از بیماری زونا بیش از یک ناحیه از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مراحل پیشرفت بیماری زونا

علائم مرحله ی پرودرومال (Prodromal – قبل از بروز اختلالات پوستی)

  • چند روز تا چند هفته قبل از ظاهر شدن اختلالات پوستی علائمی مانند درد، سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در بخشی که توسط اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته است بروز می کند. این حس ناراحت کننده معمولا در قفسه ی سینه و پشت ظاهر می شود اما ممکن است بر روی شکم، سر، گردن و یکی از دست ها و یا پاها نیز رخ بدهد.
  • علائمی مانند آنفلوانزا (معمولا بدون تب) از جمله لرز، دل درد و یا اسهال که ممکن است قبل و یا همراه با بروز علائم پوستی بروز کنند.
  • ممکن است ورم و حساسیت به لمس شدن در غدد لنفاوی نیز رخ دهد.

علائم مرحله ی فعال ( در این مرحله اختلالات پوستی و تاول ها ظاهر می شوند)

  • یک دسته و یا یک باریکه و یا یک ناحیه ی کوچک پوشیده از راش های پوستی ظاهر می شوند. این علائم می توانند هر کجای بدن باشند اما فقط در یک سمت بدن رخ می دهند، سمت چپ بدن و یا سمت راست بدن. تاول ها تشکیل می شوند. مایع داخل تاول ها در ابتدا زلال هستند اما بعد از 3 تا 4 روز کدر می شوند. تعداد کمی از مبتلایان، راش های پوستی را تجربه نمی کنند و یا این راش ها در آنها بسیار خفیف رخ می دهد.
  • اختلالات پوستی ممکن است بر روی پیشانی، گونه ها، بینی و اطراف چشم باشد که ممکن است تا زمانی که درمان می شوید بر روی بینایی شما تاثیر بگذارند.
  • ممکن است دردی شبیه به سوراخ شدن پوست توسط سوزن در اطراف قسمت آسیب دیده ی پوست احساس شود.
  • ممکن است در حدود 5 روز تاول ها بترکند و یا مایع داخل آنها به بیرون تراوش کند و یا کبره ببندند. اختلالات پوستی در حدود 2 تا 4 هفته درمان می شوند اما ممکن است آسیب های پوستی ناشی از آنها باقی بماند.

مرحله ی نورالژی پس از هرپس (Postherpetic neuralgia – مرحله ی درد مزمن)

  • نورالژی پس از هرپس (PHN) شایعترین عارضه ی بیماری زونا به حساب می آید. این حالت تا 30 روز طول می کشد و ممکن است تا ماه ها و یا سال ها ادامه داشته باشد. علائم آن عبارتند از:
    • درد، سوزش و دردی شبیه به فرو کردن سوزن در پوست در ناحیه ی بروز راش های پوستی
    • درد ماندگار و مداوم که ممکن است تا یک سال باقی بماند.
    • حساسیت بیش از حد به لمس شدن
  • درد ناشی از PHN اغلب سینه و پیشانی را تحت تاثیر قرار می دهد. این درد ممکن است غذاخوردن، خوابیدن و فعالیت های روزمره را برای شخص مبتلا به زونا مشکل کند. همچنین این حالت ممکن است به بیماری افسردگی نیز منجر شود.

بیماری زونا ممکن است با سایر بیماری هایی که علائمی مشابه دارند اشتباه گرفته شوند. راش های پوستی ناشی از زونا معمولا با عفونت های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV )، بلوط و پیچک سمی، زرد زخم و گال اشتباه گرفته می شوند. درد ناشی از PHN ممکن است شبیه به درد آپاندیسیت، حمله ی قلبی، زخم معده و سردرد های میگرنی باشد.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید