preloader

9 راه حل ساده برای درمان خشکی پوست


9 راه حل ساده برای درمان خشکی پوست
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 34851 اشتراک گذاری :

شفاجویی های عزیز،

در این مطلب که از بین تازه های سلامت‌ مان انتخاب کرده‌ایم به راه های درمان پوست می پردازیم.

خشکی پوست زمانی رخ می دهد که پوست رطوبت کافی را در خود حفظ نمی کند. این حالت می تواند به علت مواردی مانند استحمام مکرر، بالا رفتن سن، استفاده از صابون های نامناسب و یا شرایط پزشکی خاص بروز کند. برای کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، پوست خشک می تواند حاصل هوای سرد و خشک منطقه باشد.

در فصل های سرد، افرادی که در مناطق سرد و خشک زندگی می کنند ممکن است با قرمزی، خشکی و خارش پوست مواجه شوند. علت این قضیه این است که در آب و هوای سرد، هوای داخل خانه و بیرون خانه حاوی رطوبت کمی است. رطوبت اپیدرم (لایه خارجی پوست) تمایل دارد که به سطح بیاید و از پوست خارج شود. خوشبختانه محصولات آرایشی و بهداشتی متعدد و ارزان قیمتی برای مقابله با خشکی، قرمزی و خارش پوست در زمستان وجود دارد.

حتی اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوای آن هرگز به آن اندازه که منجر به خشکی پوست شود، سرد نمی شود اما به هر حال در این شرایط نیز شما به دانستن روش های مدیریت خشکی پوست نیاز خواهید داشت. نکاتی که در ادامه بیان خواهند شد، می توانند به افرادی که از خشکی پوست رنج می برند، در هر وضعیت آب و هوایی، کمک کنند.

نگه داشتن رطوبت در پوست

مرطوب کننده های پوست که موجب مرطوب شدن لایه خارجی پوست شده و از فرار رطوبت جلوگیری می کنند، اولین قدم در مقابله با پوست های خشک هستند. آنها حاوی سه ماده اصلی هستند. هیومکتانت ها که به جذب رطوبت کمک می کنند. ماده دوم تشکیل دهنده مرطوب کننده ها، موادی مانند سیلیکون و لانولین هستند که باعث حفظ رطوبت پوست می شوند. نرم کننده هایی مانند اسید لوریک و لینولنیک ها نیز با پر کردن منافذ بین سلول های پوست باعث صاف شدن پوست می شوند.

به طور کلی هر چقدر یک مرطوب کننده لایه ای ضخیم تر و چرب تر ایجاد کند موثرتر است. وازلین و مرطوب کننده های روغنی از موثرترین و ارزانترین این مواد هستند و از آنجایی که خودشان حاوی آب نیستند، از این رو بهترین زمان برای مصرف این مواد بعد از استحمام و قبل از خشک شدن پوست است. سایر مرطوب کننده ها به نسبت های متفاوتی حاوی مواد چرب کننده و آب هستند. این مواد کمتر چرب هستند و ممکن است ظاهری جذابتر از وازلین داشته باشند.

برای درمان خشکی پوست چه باید کرد؟

در ادامه به 9 راه حل ساده برای مقابله با خشکی پوست می پردازیم:

1- در فصل زمستان از دستگاه بخور استفاده کنید. تنظیمات دستگاه را بر روی 60 درصد قرار دهید. این مقدار می تواند برای مرطوب نگه داشتن لایه خارجی پوست شما مناسب باشد.

2- استحمام های خود را به روزانه 5 تا 10 دقیقه محدود کنید. استحمام های طولانی تر می توانند موجب از بین رفتن لایه چربی پوست شده و باعث خشکی پوست شوند. بهتر است به جای آب داغ و گرم از آب ولرم استفاده کنید.

3- استفاده از صابون را به حداقل برسانید. اگر مجبور به استفاده از صابون به مقدار زیادی هستید سعی کنید از صابون های مناسب استفاده کنید. همچنین از صابون های معطر و الکلی که می توانند لایه چربی پوست را از بین ببرند دوری کنید.

4- سعی کنید برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوستتان از استفاده از لیف ها، اسفنج های حمام و سایر لوازم استحمام مشابه اجتناب کنید. اگر می خواهید از این لوازم استحمام استفاده کنید، حتما به یاد داشته باشید که از آنها به آرامی و به صورت نوازش کردن استفاده کنید. همچنین در موقع خشک کردن خودتان نیز، بدنتان را به وسیله حوله تنها نوازش کنید.

5- بعد از استحمام و یا شستن دستهایتان بلافاصله از مرطوب کننده ها استفاده کنید. این کار باعث می شود که منافذ پوست شما پر شده و باعث حفظ رطوبت پوست می شود.

6- برای کم کردن احساس چربی پوست، می توانید مقدار کمی از مرطوب کننده را برداشته و بیشتر آن را در مناطقی که بیشتر خشک می شوند و یا مناطق آسیب دیده استفاده کنید و سپس آن را به کل پوستتان بمالید.

7- هرگز پوستتان را نخارانید. بسیاری از مرطوب کننده ها می توانند خارش پوست را کنترل کنند. همچنین می توانید برای بهبود خارش بخش هایی از پوست از کیسه های آب سرد استفاده کنید.

8- از پودر های رختشویی بدون رایحه استفاده کنید و از استفاده از نرم کننده های پارچه اجتناب کنید.

9- از پوشیدن لباس های پشمی و سایر جنس پارچه هایی که می توانند باعث تحریک شدن پوست شوند بپرهیزید.

خشکی پوست معمولا یک مشکل جدی به حساب نمی آید، اما همین خشکی پوست می تواند موجب بروز عوارضی جدی مانند اگزمای مزمن و یا خونریزی از پوست به علت ترک های نسبتا عمقی که می توانند به مویرگ های زیر پوست برسند، شود. از سایر عوارض جانبی خشکی پوست می توان به عفونت باکتریایی ثانویه (قرمزی، ورم و چرک کردن پوست) اشاره کرد که ممکن است برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد. (به ندرت خشکی پوست با آلرژی در ارتباط است)

اگر با علائم ناشناخته و یا نگران کننده ای مواجه شدید و یا اینکه موارد بالا نتوانستند به خشکی پوست شما کمک کنند، به پزشک مراجعه کنید. برای پوستهای خیلی خشک، ممکن است پزشک کرم های ویژه ای که حاوی اسید لاکتیک، اوره و یا کورتیکواستروئیدها هستند را تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک برای رد کردن احتمال بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، دیابت، لنفوم، بیماری های کلیوی، بیماریهای کبد، پسوریازیس (صدف) و درماتیت آتوپیک یک سری معاینات و آزمایشات را انجام دهد.

و نکته آخر اینکه برای حفظ سلامت پوستتان در هر شرایط و در هر فصلی از کرم های ضد افتاب استفاده کنید.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید