preloader

روش های درمان جوش صورت در بزرگسالان


روش های درمان جوش صورت در بزرگسالان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 28925 اشتراک گذاری :

آکنه مختص به نوجوانان نیست. بسیاری از افراد در سنین بزرگسالی نیز به آن دچار می شوند.

گاهی اوقات، ابتلا به آکنه در سنین بالا و مثلا در دانشگاه باعث می شود که شخص از خانه بیرون نیاید و یا از روش هایی برای پنهان کردن آن استفاده کند. اما حقیقت این است که لزومی به انجام این کارها نیست. می توان با چند نکته ی ساده این مشکل را حل کرد.

چه چیزی باعث ایجاد آکنه (جوش صورت و بدن) در سنین بزرگسالی می شود؟

جوش زدن در سنین بزرگسالی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. استرس و تغییر در سطح هورمون ها به دلایلی مانند یائسگی یا تغییر و یا قطع قرص های ضد بارداری دو دلیل بروز آکنه در سنین بزرگسالی می باشند.

برخی از داروها از جمله لیتیوم، دارو های ضد تشنج و کورتیکواستروئید ها (corticosteroids) نیز می توانند موجب بروز آکنه شوند.

برای تشخیص علت ایجاد آکنه می توانید از پزشک متخصص پوست سوال کنید. در برخی موارد، ممکن است آکنه ی شما به علت یک بیماری دیگر رخ بدهد.

مراقبت و بهداشت پوست به صورت روزانه

تمیز کردن و حفظ بهداشت پوست به صورت روزانه بسیار مهم است. به همین منظور نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید.
  • از آب سرد و یا ولرم به همراه یک پاک کننده ی ملایم استفاده کنید.
  • برای شستن صورت از دست و یا لیف حمام بچگانه که از لیف های معمولی لطیف تر است و یا چیزی شبیه به آن استفاده کنید.
  • وقتی که پوستتان خشک است آن به آرامی لمس کنید و از مالش آن خودداری کنید.

انواع محصولاتی که می توانید برای پیشگیری از آکنه استفاده کنید عبارتند از:

  • پاک کننده ها: مواد پاک کننده، آلودگی، دود، آرایش و گرد و خاکی که در طول روز بر روی پوست شما می نشیند را پاک می کنند. یک پاک کننده ی خوب پاک کننده ایست که به سایر محصولات مراقبتی از پوست اجازه بدهد که به پوست برسند و عملکرد بهتری داشته باشند. از پاک کننده های ملایم استفاده کنید که به پوستتان آسیبی وارد نشود.
  • کرم ها و لوسیون های بدون نسخه: کرم ها یا لوسیون های رتینوئید می توانند به روشن شدن پوست شما کمک کرده و همچنین چین و چروک پوست را کمتر کنند. محصولات حاوی گوگرد می توانند به درمان لکه های پوست کمک کنند. بنزوئیل پراکسید یکی دیگر از محصولاتیست که با آکنه مقابله می کند و موجب درمان جوش صورت می شود. به یاد داشته باشید که از بنزوئیل پراکسید به صورت گاه به گاه استفاده کنید زیرا که استفاده ی مداوم از آن می تواند موجب خشکی پوست شود. همچنین شما می توانید از بنزوئیل پراکسید های ملایم تر استفاده کنید.
  • لوازم آرایشی و بهداشتی: برخی از لوازم آرایشی که حاوی اسید سالیسیلیک اند، برای درمان جوش صورت موثر هستند. به طور کلی از لوازم آرایشی و بهداشتی ای استفاده کنید که بر روی برچسب آن نوشته باشد که منافذ پوست را مسدود نمی کند و یا روی آن نوشته باشد که باعث بروز جوش نمی شود.
  • دارو هایی با نسخه ی پزشک: داروهایی که بر روی سطح هورمون ها اثر می گذارند (مانند قرص های پیشگیری از بارداری) می توانند به کنترل آکنه کمک کنند. برای دریافت درمان های دارویی و نسخه ی مناسب برای درمان جوش صورت و بدن و یا آکنه به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.
  • راه حل هایی با تکنولوژی بالا: نور درمانی یا PDT روشی است که در آن برای درمان جوش از لیزر استفاده می شود. برخی از مردم گزارش داده اند که این روش برای آنها آزار دهنده بوده است. خلاء درمانی نیز به همراه لیزر استفاده می شود اما هر دوی این روش ها می توانند گران قیمت باشند.

جوش های خود را نترکانید. به احتمال زیاد متخصص پوست می تواند برای حل مشکل به شما کمک کند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید