preloader

استفاده حداکثری از توانایی های حافظه با رعایت چند نکته ساده


استفاده حداکثری از توانایی های حافظه با رعایت چند نکته ساده
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14901 اشتراک گذاری :

با بالاتر رفتن سن، کم کم متوجه می شوید که تعداد دفعاتی که سویچ ماشینتان را گم می کنید و یا عینکتان را جایی جا می گذارید و یا حتی اسم همسایه هایتان را فراموش می کنید در حال افزایش است. این قضیه می تواند ناامید کننده باشد اما اجتناب ناپذیر است.

اما نکاتی وجود دارند که می توانید به کمک آنها حافظه خود را تقویت کرده و میزان بروز این دست اتفاقات را کمتر کنید.

دکتر فابینی متخصص و پروفسور، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد معتقدند که: "اغلب مردم همزمان با بالاتر رفتن سن با فراموشی مواجه می شوند اما چند نکته ساده وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها از لغزش های حافظه جلوگیری کنید و به مغزتان کمک کنید تا بهتر بیاموزد و بیشتر به یاد بیاورد."

نکات تقویت حافظه

دکتر فابینی رعایت نکات زیر را پیشنهاد می کنند:

  • کار های روزانه تان را به روال های ثابت تبدیل کنید به این معنی که مثلا برای دسته کلید، عینک و یا تلفن همراه خود یک جای مشخص تعیین کنید و هر دفعه آنها را طبق روال سر جای خود بگذارید. با این کار این فرایند را به یک فرایند "غیر ذهنی" تبدیل می کنید.
  • سرعت انجام کار ها را کم کنید و به کاری که می کنید بیشتر توجه کنید. با این کار فرصت بیشتری به مغزتان می دهید تا بتواند مطالب را در حافظه پایدار ذخیره کند.
  • از محیط هایی که تمرکزتان را به هم میزنند و پر سر و صدا و یا چند وظیفه ای هستند اجتناب کنید. در جامعه سریع امروز، این موارد بزرگترین تخریب کننده های حافظه به شمار می روند.
  • خواب کافی داشته باشید، میزان استرستان را کم کنید و اگر داروی خاصی مصرف میکنید با پزشکتان در مورد تاثیرات احتمالی آن بر حافظه مشورت کنید. این سه مورد توانایی گذاشتن تاثیر منفی بر حافظه را دارند.

آیا من فراموشکار شده ام و یا به آلزایمر دچار شده ام؟

آیا نگران این قضیه هستید که لغزش های کوچک مغز شما نشانه هایی از آغاز ابتلا به بیماری آلزایمر باشد؟ این دو مورد از هم جدا هستند. علم امروز ثابت کرده است که ممکن است از توانایی یادگیری اطلاعات و به خاطر آوردن آنها از سن 50 سالگی به بعد کاسته شود. دکتر فابینی می گویند که: "اما مشکل افراد فراموشکار این است که توانایی این را ندارد که به صورتی درست و با سرعتی قابل قبول از اطلاعات حافظه شان استفاده کنند."

فراموشی می تواند یک مسئله جدی باشد و ممکن است در مدیریت کارهای روزانه شما اختلال ایجاد کند.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید