preloader

درمان افسردگی، چند نکته ی مهم برای بهبود بیماری


درمان افسردگی، چند نکته ی مهم برای بهبود بیماری
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14131 اشتراک گذاری :

برای اینکه در فرایند درمان نتیجه ی بهتری حاصل شود، شما باید در این فرایند نقشی فعالی بازی کنید. نقش شما نقش یک بیمار نیست، بلکه شما و پزشکتان یک تیم هستید.

البته شاید در حال حاضر شما حس خوبی به داشتن یک نقش فعال در هیچ چیز را نداشته باشید و به این روش درمانی شک و تردید داشته باشید. اما خودتان را به این کار وادار کنید. افسردگی ممکن است شما را بی اراده و ناتوان کند. اما قبول مسئولیت در فرایند درمان می تواند این احساس را کمتر و قابل کنترل کند.

  • ثابت قدم باشید. مراحل درمانی بلافاصله جواب نخواهند داد. ممکن است دارو های ضد افسردگی چهار تا شش هفته تاثیر خود را نشان ندهند. در بعضی موارد ممکن است یک دارو موثر واقع نشود و شما مجبور شوید داروی دیگری را امتحان کنید. درمان می تواند مدتی طول بکشد اما نباید نا امید شد. اگر به این درمان ها فرصت کافی داده شود با احتمال بالایی به موفقیت و بهبود می انجامد. اگر بیمار روش درمانی مناسب را با میزان داروی مناسب و در مدت زمان کافی دریافت نماید، احتمال بهبود تا 70% وجود دارد. اما فراموش نکنید که شما و پزشک معالجتان باید روش های مختلفی را امتحان کنید تا به روش درمانی صحیح برسید.
  • دارو ها و روش های درمانی خود را آنگونه که تجویز شده اند مصرف کنید. مصرف دارو را به یکی از عادت های خوبتان تبدیل کنید. دارو های خود را سر ساعت مقرر مصرف نمایید. برای اینکه زمان مصرف داروها، راحتتر در خاطرتان بماند، می توانید از همزمانی مصرف دارو با کار های روزانه تان مانند مسواک زدن و رفتن به رختخواب استفاده کنید و چنانچه میزان دز داروها را فراموش میکنید، می توانید یک جعبه ی هفتگی مصرف دارو تهیه کنید و آن را در جایی جلوی چشم قرار دهید.
  • هرگز بدون هماهنگی و گرفتن مجوز از پزشکتان مصرف دارو را قطع نکنید. اگر می خواهید برای مدتی دارو را مصرف نکنید با پزشک خود هماهنگ کنید تا مصرف دارو را به تدریج کم و قطع کند. اگر شما ناگهانی مصرف دارو را قطع کنید ممکن است با عوارض جانبی مواجه شوید. این کار معمولا باعث برگشتن حس افسردگی خواهد شد. تصور نکنید که زمانی که حس خوبی دارید و دیگر احساس افسردگی نمی کنید می توانید درمان را قطع کنید. بسیاری از بیماران برای عدم بازگشت این بیماری مجبور به مصرف دارو هایشان و ادامه ی روش های درمانی هستند. به یاد داشته باشید که اگر الان احساس خوبی دارید و فکر می کنید که سلامت خود را به دست آورده اید، این به این معناست که دارو ها و روش های درمانی مفید بوده اند، پس دیگر چرا باید این فرایند را متوقف کرد؟!
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید. کار های بسیار زیادی هست که شما می توانید برای تکمیل فرایند درمانی خود انجام دهید. تغذیه ی سالم داشته باشید. در برنامه ی غذایی خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات و مقدار کمی شکر و روغن بگنجانید. از مصرف الکل و مواد مخدر بپرهیزید. این مواد خود باعث افسردگی و یا بدتر شدن افسردگی شما می شوند. خواب شبانه ی منظم و کافی داشته باشید. تحقیقات نشان داده که فعالیت های بدنی می تواند در درمان افسردگی موثر باشد. کم کم فعالیت های بدنی را آغاز کنید. با یکی از دوستانتان کمی قدم بزنید و کم کم خود را برای ثبت نام در یک باشگاه ورزشی و تمرین های هفتگی آماده کنید.
  • سعی کنید از میزان استرس محل کار و زندگی خود بکاهید. از دیگران در کارهایی که به شما استرس وارد می کند، درخواست کمک کنید. اگر کار کردن از استرس شما کم میکند، سعی کنید وظایف خود را بیشتر کنید و نقش پررنگ تری را بر عهده بگیرید.
  • صادق باشید. همفکر بودن با یک درمانگر کار ساده ای نیست، اگر شما صادق نباشید، فرایند درمان چندان موثر نخواهد بود. اگر با روش درمانی و یا رویکرد پزشک معالجتان مشکلی دارید و یا به آن شک دارید، صادقانه بیان کنید. این موضوع را با وی در میان بگذارید. درمانگر شما از شنیدن بازخورد و نظر شما خوشحال خواهد شد. با هم بحث کنید و به یک روش موثرتر و مورد تایید هر دو نفر برسید.
  • خود را برای شنیدن ایده های جدید آماده کنید. درمانگر شما ممکن است برای درمان افسردگی شما روش هایی را پیشنهاد دهد که برای شما عجیب و غریب باشد. ممکن است پزشک شما را وادار کند که کارهایی که با آنها راحت نیستید را انجام دهید. روش های جدید را امتحان کنید. ممکن است بر خلاف نظر شما، این روش های درمانی، موثرتر از حد انتظار شما باشند.
  • تسلیم نشوید. ممکن است شما احساس نا امیدی بکنید و یا احساس کنید که هرگز افسردگی شما درمان نمی شود. نگران نباشید، این حالت یکی از علائم بیماری افسردگی ست. اگر به خودتان مقداری زمان بدهید و اجازه بدهید که روش های درمانی تاثیر خود را بگذارند، شما دوباره احساس خوب و سلامتی خواهید کرد.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید