preloader

پوکی استخوان: یک بیماری زنانه یا یک بیماری مشترک؟


پوکی استخوان: یک بیماری زنانه یا یک بیماری مشترک؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12920 اشتراک گذاری :

بسیاری از افراد گمان می کنند که پوکی استخوان (تحلیل توده استخوانی و کاهش تراکم استخوان ها) یک بیماری مخصوص زنان مسن است. اما این قضیه یک باور نادرست است.

در واقع می توان گفت که بیماری پوکی استخوان در زنان شایع تر است اما ممکن است مردان نیز به پوکی استخوان مبتلا شوند.

در ایالات متحده آمریکا تقریبا دو میلیون مرد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارند. تخمین زده می شود که تا سال 2020 تعداد مردان مبتلا به تحلیل استخوان به بیش از 20 میلیون نفر برسد. شاید بتوان این قضیه را اینگونه توجیه کرد که به علت پیشرفت علم پزشکی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، میزان میانگین سن مردان بالاتر رفته است و به همین علت مشکلات مربوط به افزایش سن بیشتر پیشرفت می کنند و مشکلاتی مانند پوکی استخوان را به وجود می آورند.

پوکی استخوان در زنان به علت تغییرات هورمونی که در میانسالی شروع می شود زودتر شروع شده و سریعتر پیشرفت می کند اما با این وجود میزان نرخ پوکی استخوان در سن 65 سالگی در زنان و مردان تقریبا به یک میزان میرسد.

بزرگترین مشکلی که پوکی استخوان می تواند به وجود بیاورد، شکستگی استخوان است. از هر چهار مرد بالای 50 سال انتظار می رود که یک نفر به علت پوکی استخوان حداقل یک دفعه شکستگی استخوان را تجربه کند. البته شانس شکستگی استخوان برای زنان بیشتر است. بدون در نظر گرفتن جنسیت، یک شکستگی استخوان در این سنین و یا بالاتر می تواند مشکلاتی مانند درد های طولانی، از دست دادن تحرک، ناتوانی در کار کردن و از دست دادن استقلال را داشته باشد.

 

پوکی استخوان ناشی از کاهش تستوسترون

پوکی استخوان می تواند با برخی از شرایط مردانه مثل پایین بودن سطح تستوسترون خون (هیپوگنادیسم) در ارتباط باشد.

برخی از دارو های خاص که برای برخی بیماری ها مانند سرطان پروستات (فقط در مردان)، آسم یا آرتریت روماتوئید (در هر دو جنس زن و مرد) مصرف می شوند می توانند در کاهش توده استخوانی تاثیر داشته باشند. برخی دیگر از دارو ها (مانند برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری افسردگی و ریفلاکس معده) نیز ممکن است به تحلیل استخوان ها منجر شوند. البته هنوز نتیجه گیری قطعی در مورد تاثیر این دارو ها بر تحلیل استخوان زود بوده و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. با این حال در این زمینه با پزشکتان مشورت کنید.

 

آیا نکاتی که برای سلامت استخوان ها وجود دارند برای همه یکسان است؟

سبک زندگی سالم و داشتن عادت های خوب یکی از مهم ترین عامل ها در کاهش خطر ابتلا به تحلیل استخوان در هر دو جنس مرد و زن هستند. سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی می توانند باعث تضعیف استخوان ها شوند. نکته مهم این است که این عادت های بد در مردان بیشتر از زنان وجود دارد.

ورزش کردن می تواند در قوی ماندن استخوانها به شما کمک کند. ویتامین D نیز برای سلامت عمومی و به ویژه سلامت استخوان ها مهم است. متخصصان معتقدند که در فصل زمستان که میزان دریافت ویتامین D از طریق خورشید و پوست کاهش می یابد، باید میزان ویتامین D دریافتی بیشتر شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد میزان ویتامین D دریافتی لازم و مجاز با پزشک مشورت کنید.

در مورد میزان کلسیم دریافتی، تفاوت هایی برای مردان و زنان وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 1500 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه و به صورت طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را بیشتر کند. البته این قضیه برای تمام افراد صادق نیست. از طرفی پر واضح است که مصرف کلسیم برای حفظ استحکام استخوان ها الزامیست. برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است سرطان پروستات مرتبط با مصرف بیش از حد کلسیم از سطح پایین میزان ویتامین D مصرفی ناشی شود.

وزارت بهداشت بریتانیا میزان مصرف کلسیم مجاز روزانه را 700 میلی گرم مشخص کرده است که تقریبا بیشتر افراد در بریتانیا به طور معمول این میزان کلسیم را مصرف می کنند. در افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، این میزان در حدود 700 تا 1000 میلی گرم در روز توصیه شده است که این میزان با یک رژیم غذایی شامل یک یا دو وعده محصولات لبنی تامین می شود. علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز باید دریافت شود که معمولا پزشکان به همین منظور برای افراد قرص های مکمل تجویز می کنند.

 

از تجربه های زنان استفاده کنید

مردان در زمینه پوکی استخوان خوش شانس هستند زیرا که معمولا زنان زودتر مجبور به اقدام برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان می شوند و در این زمینه تجربه کسب می کنند. از طرفی پزشکان برای مردان انتخاب های دارویی محدود تری دارند زیرا که بسیاری از داروها فقط در زنان امتحان شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان پوکی استخوان حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید