preloader

چه نوع کفش هایی برای سلامتی پاهایتان مناسب نیستند؟


چه نوع کفش هایی برای سلامتی پاهایتان مناسب نیستند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13823 اشتراک گذاری :

کفش هایی با پاشنه ی خیلی بلند:

امروزه پاشنه ی کفش ها خیلی بلندتر از قبل شده است و پزشکان در مورد این وضعیت بسیار نگرانند. یکی از متخصصین می گوید پوشیدن کفش هایی با پاشنه ی خیلی بلند باعث بسیاری از مشکلات از جمله رگ به رگ شدن قوزک پا و دردهای مزمن می شود، در ادامه ی این مقاله نگاهی دقیق به پاشنه ، مدل و مشکلات مربوط به کفش های امروزی می اندازیم.

مشکل این نوع کفش ها: تغییر شکل هاگلاند

چه پاشنه ی کفش خیلی بلند باشد و یا متوسط باشد این مدل کفش به طور کلی باعث درد شدید در ناحیه ی پشت پاشنه ی پا می شود و قسمت سفت پاشنه روی استخوان فشار می آورد. این فشار باعث تاول و ورم و آماس و درد تاندون آشیل می شود. پوشیدن کفش های مناسب تر و استفاده از یخ و وسایل ارتوپدی و کفی کفش باعث کم شدن درد می شود. با این وجود برآمدگی استخوانی ممکن است دائمی باشد.

مشکل این نوع کفش ها: قرارگیری غیرطبیعی پا در کفش

کفش هایی که پاشنه ی خیلی بلند دارند، پا را در وضعیتی قرار می دهند که به ناحیه ی جلوی کف پا فشار زیادی وارد می شود. مشکل این است که در این مفصل استخوان های بلند متاتارسال به استخوان های کنجدی و استخوان های انگشتان پا برخورد می کنند و فشار زیاد باعث التهاب این استخوان ها یا اعصاب اطراف آنها می شود. فشار خیلی شدید به استخوان های پا هم ممکن است با عث ترک خوردن آنها شود.

مشکل این نوع کفش ها:رگ به رگ شدن قوزک پا

پوشیدن هر کفش پاشنه بلندی خطر رگ به رگ شدن قوزک پا را در پی دارد شایع ترین مشکل رگ به رگ شدن عرضی است که زمانی اتفاق می افتد که پایتان پیچ می خورد این اتفاق باعث کشیده شدن رباط های قوزک پا می شود .رگ به رگ شدن شدید حتی ممکن است باعث پارگی رباط ها شود.اگر قوزک پا رگ به رگ شود باید پا را بست و ممکن است به معالجات فیزیکی برای درمان کامل نیاز باشد.رگ به رگ شدن شدید یا شکستگی قوزک پا خطر ورم استخوان ها را بالا می برد

راه حل برطرف کردن مشکلات: کفش های پاشنه کوتاه بپوشید

پوشیدن کفش هایی با پاشنه ی کوتاهتر باعث جلوگیری از مشکلات استخوان های متاتارسال می شود. هرچقدر پاشنه ی کفش کوتاهتر باشد وضعیت پا در کفش مناسب تر خواهد بود. پزشکان توصیه می کنند کفش هایی بپوشید که پاشنه ی آنها بلندتر از 2 اینچ نباشد و حتی کفش هایی با پاشنه ی 2 اینچ را هم نباید همیشه پوشید.

کفش های با پاشنه ی خیلی باریک:

با اینکه همه ی کفش های پاشنه بلند باعث ایجاد مشکلاتی می شوند ولی کفش های با پاشنه ی خیلی بلند و باریک بیش از بقیه خطرناک هستند چراکه وزن روی یک نقطه متمرکز می شود و مثل این است که روی یک چوب باریک راه می روید و احتمال اینکه پایتان پیچ بخورد و قوزک پایتان رگ به رگ شود زیاد است.

راه حل برطرف کردن مشکلات: پوشیدن کفش هایی با پاشنه ی پهن

کفش هایی که پاشنه ی پهن دارند سطح وسیعتری دارند و وزن به طور مساوی و یکنواخت پخش می شود و باعث می شود پاهایتان در یک جا ثابت نباشند با این وجود در کفش های پاشنه پهن هم فشار روی ناحیه ی جلوی کف پا وجود دارد ولی احتمال پیچ خوردن پا کمتر است.

کفش های پاشنه تخت باله

برخی متخصصان پوشیدن این نوع کفش ها را مثل راه رفتن روی یک مقوای باریک می دانند .در این نوع کف ها از قوس پا محافظت نمی شود به همین دلیل عملکرد پاها درست و بهینه نیست و باعث مشکلات کمر و زانو و پهلو می شود. کفش هایی که قوس ندارند باعث نوعی پادرد که به آن فاشیای پلانتار می گویند می شوند.

مشکل فاشیای پلانتار:

در کف پا بافتی وجود دارد که به آن فاشیای پلانتار می گویند. این بافت در هنگام راه رفتن پاشنه ی پا را بالا می کشد و باعث محافظت از قوس کف پا می شود. راه رفتن پابرهنه یا با کفش هایی که از قوس پا محافظت نمی کنند باعث کشیدگی بیش از حد و پارگی یا التهاب این بافت می شود و این وضعیت باعث درد شدید کف پا می شود و استراحت پا تنها موجب تسکین موقت درد می شود.

راه حل برطرف کردن مشکلات: استفاده از کفی های کفش ارتوپدی

اگر طرفدار کفش های باله هستید خوب است بدانید که استفاده از کفی های کفش ارتوپدی تا حدی جلوی پادرد را می گیرند. استفاده از پدهای پاشنه هم باعث محافظت از پاشنه می شود. پزشکان استفاده از کفی های ارتوپدی را برای محافظت از قوس پا و کاهش فشار روی نواحی حساس توصیه می کنند. البته این کفی ها ممکن است گران باشند ولی گاهی اوقات بیمه بخشی از هزینه ی آنها را پرداخت می کند.

دمپایی های لاانگشتی:

این نوع دمپایی ها از پا به خوبی محافظت نمی کنند زمانی که پا برهنه باشد خطر زخم شدن و دیگر آسیب ها بیشتر است. افراد دیابتی اصلا نباید این نوع دمپایی ها را بپوشند چراکه یک خراش و زخم کوچک هم مشکلات جدی ای را برای آنها ایجاد می کند. علاوه بر اینها بیشتر این نوع دمپایی ها قوس ندارند و مثل کفش های باله مشکل مشکل فاشیای پلانتار و مشکلات زانو و کمر را بدتر می کنند.

راه حل برطرف کردن مشکلات: پوشیدن دمپایی های لاانگشتی ای که قوس کف آنها بیشتر است

سندل های اسپرت و کفش های لاغری برای انجام حرکات ورزشی در حین پیاده روی طراحی شده اند. البته هنوز شاهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد ولی این کفش ها ممکن است مزایای دیگری هم داشته باشند. کفی کفش ضخیم پا را از روی زمین و خاک و شن بالا نگه می دارد و از قوس پا به خوبی محافظت می کند.

کفش هایی با پاشنه ی یک دست و بلند:

کف این نوع کفش ها بسیار سفت است و بیومکانیک راه رفتن در آن رعایت نمی شود چراکه پا در حین راه رفتن در یک جهت خاص می خواهد خم شود ولی از آنجایی که کف کفش بسایر سفت است جلوی حرکت را می گیرد.اگر پاشنه ی این نوع کفش ها از ناحیه ی جلوی آن بلند تر باشد به استخوان های متاتارسال هم فشار وارد می شود.

جایگزین بهتر:کفش های لژ دار با پاشنه ی یکنواخت تر

با اینکه این نوع کفش ها هم زیاد توصیه نمی شوند ولی اگر کف کفش یکنواخت تر باشد فشار کمتری به پا وارد می شود .به دنبال کفشی باشید که کف آن تقریبا موازی زمین باشد تا به جلوی کف پا فشار کمتری وارد شود.با این حال پاشنه ی سفت این نوع کفش ها هم خودش مشکلی است و در راه رفتن طبیعی مشکل ایجاد می کند.

6-کفش های نوک تیز:

اگرچه که این نوع کفش ها مد هستند ولی به ناحیه ی جلوی پا فشار زیادی وارد می کنند و بعد از مدتی باعث درد اعصاب پا –پینه ی پا-تاول و چکشی شکل شدن انگشتان پا می شوید .در برخی خانم ها ممکن است در اثر فشار این نوع کفش ها در زیر ناخن ها کبودی ایجاد شود.

مشکل این نوع کفش ها :پینه ی پا

پینه یک تکه ی دردناک در زیر انگشت بزرگ پا است که باعث می شود انگشت شست پا به طور غیر طبیعی خم شود.این مشکل زمانی به وجود می آید که بافت یا استخوان مفصل کف پا جا به جا می شود و به مرور زمان و طی چندین سال در اثر فشار غیر طبیعی و حرکت غیر طبیعی ایجاد می شود .پوشیدن کفش های نوک تیز یک فاکتور مهم در ایجاد پینه ی پا است.

مشکل این نوع کفش ها:بدشکل شدن انگشت پا

پوشیدن کفش هایی که پاشنه ی خیلی بلند دارند فشار زیادی را به انگشتان پا وارد می کنند و آنها را به هم می فشارند و به مرور زمان نتیجه ی آن چکشی شکل شدن انگشتان پا و خم شدن غیر طبیعی مفاصل استخوان های پا.گاهی اوقات برای کم کردن درد مشکل انگشت چکشی پا بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا می کند.نزدیک شدن انگشتان پا به یکدیگر باعث انواع دیگری از بدشکلی انگشتان پا هم می شود و در اثر اصطکاک کفش ممکن است میخچه و پینه هم ایجاد شود.

راه حل برطرف کردن مشکلات :پوشیدن کفش های نوک پهن

با پوشیدن کفش هایی با نوک پهن تر می توانید از مشکلات کفش های نوک تیز رهایی یابید.اگر از این مدل کفش ها خوشتان نمی آید حداقل کفش هایی را بپوشید که در قسمت نوک پا شیب زیادی ندارند .یک کفش سالم به نوک یا اطراف انگشتان پا فشاری وارد نمی کند.متخصصان توصیه می کنند کفش هایی را بپوشید که به جای چرم سفت از مواد نرم تر تهیه شده اند.

 

کفش هایی که سلبریتی ها می پوشند:

لیدی گاگا به دلیل استایل عجیبش بسیار شناخته شده است ولی قبل از پوشیدن کفش هایی مشابه کفش های او بهتر است بیشتر فکر کنید کفش های پاشنه 12 اینچی او که در یکی از ویدیوهایش پوشیده بود بسیار خطرناک هستند .همانطور که قبلا هم گفتیم فشار زیاد روی قسمت بالا ی کف پا باعث آسیب به استخوان ها و اعصاب و درد می شود.

 

راه حل برطرف کردن مشکلات:کفش های مد روز ولی استاندارد بپوشید

خیلی از خانم ها حاضر نیستند مد را فدای راحتی کنند به همین دلیل سعی کنید حداقل کفش هایی را بخرید که هم مد روز باشند و هم اینکه پوشیدن آنها سلامتی تان را به خطر نندازند.کفش هایی که می پوشید باید پاشنه ی نرم داشته باشند و ساختار آنها مثل کفش ورزشی باشد و فضا برای حرکت انگشتان پا وجود داشته باشد.

پوشیدن کفش هایی با سایز نامناسب

از هر 10 خانم 9 نفر کفش هایی را می پوشند که سایز آنها از سایز واقعی پایشان بسیار کوچکتر است. اثرات این کفش ها بسیار بد هستند و مشکلاتی مثل پینه ،تاول، میخچه و دیگر مشکلات را به وجود می آورند. فشار کفش های تنگ به پا به مفاصل آسیب می رسانند و موجب آرتروز می شوند. تحقیقات نشان داده است که خیلی از کودکان هم کفش های با سایز نامناسب را می پوشند و خطر بد شکل شدن پا در آنها وجود دارد.

راه حل برطرف کردن مشکل:پایتان را به دقت اندازه بگیرید

قبل از خرید یک جفت کفش جدید طول و عرض پایتان را در اواخر روز و در حالت ایستاده به دقت اندازه بگیرید .افرادی که کف پایشان صاف است یا برعکس قوس زیادی دارد باید سایز پایشان توسط یک متخصص به دقت اندازه گیری شود.چراکه این مشکلات خطر نقرس را افزایش می دهد.درمان زودهنگام و پوشیدن کفش های مناسب از آسیب به مفاصل پا جلوگیری می کند

 

کفش های مد روز برای مردان

کفش های نوک تیز مختص خانم ها نیستند برای آقایان هم این مدل کفش ها وجود دارند و همان خطرهایی که برای خانم ها داشتند برای آقایان هم دارند مثل انگشت پای چکشی –پینه ی پا و درد .برای جلوگیری از این مشکلات کفش هایی را بپوشید که نوک آنها پهن تر است .سعی کنید در محل کار که زیاد در معرض دید نیستید کفش های مناسب و راحت بپوشید.

مد روز ورزشی :کفش های مینیمالیست

کفش های مینیمالیست جدیدا به بازار آمده اند .هدف تولید این کفش ها این است که فرد احساس سکد با پای برهنه راه می رود.ولی متخصصان در مورد این کفش ها نظر مثبتی ندارند چراکه معتقدند این نوع کفش ها از پاشنه یا قوس پا محافظت نمی کنندو جلوی ضربه های ناگهانی به پا را نمی گیرند .علاوه بر اینها در برخی برند ها قسمت انگشتان کاملا مجزا شده اند که این امر با قرار گیری طبیعی پا در هنگام راه رفتن در تضاد است.

 

مد روز ورزشی:کفش های perfect steps

این نوع کفش ها فشار وارد آمده به پا را در هنگام راهپیمایی کم می کنند و از درد مفاصل پیشگیری می کنند در ضمن برای افرادی کا تا حدی مشکل بدشکلی پا دارند هم مفید است.با این وجود این کفش ها برای افراد مسن با بیماری های خاص مناسب نیست چراکه روی تعادل یا قدرت ماهیچه ها اثر می گذارد.

 

 

3توصیه برای خرید بهتر کفش:

اگر می خواهید کفشی که می پوشید سلامت پاهایتان را تضمین کند این 3 توصیه را در نظر داشته باشید:

1-اطمینان حاصل کنید که کفش در ناحیه ی نوک پا خم می شود ولی خیلی هم انعطاف پذیر نباشد.

2-اطمینان حاصل کنید که کفش به خوبی از قوس پا محافظت می کند.

3-کفش هایی با پاشنه ی پهن و ارتفاع کمتر از 2 اینچ را انتخاب کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید