preloader

آیا نوشیدن آب زیاد حین ورزش مضر است ؟


آیا نوشیدن آب زیاد حین ورزش مضر است ؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11435 اشتراک گذاری :

گروهی از متخصصان بین المللی مصر هستند که معتقدند، ورزشکاران برای داشتن یک استراتژی امنتر در جهت حفظ رطوبت بدن ، در حین ورزش فقط آب بنوشند . تحقیقات تازه منتشر شده توسط مجله داروی ورزشی ، نشان می دهد که نوشیدن مقادیر زیاد آب و نوشیدنیهای ورزشی ، باعث بیماری خطرناک هیپوناترمی ، به معنی کاهش سطح خونی یون سدیم در بدن ، می شود . 

 

زمانی که مایعات زیاد وارد بدن می شود ، سیستم تسویه بدن قادر نخواهد بود آب زیاد را از دست دهد ، بنابراین مقادیر زیادی سدیم در خون ذخیره می شود . علائم آن شامل خالی شدن سر ، سرگیجه ، تهوع ، پف و اضافه وزن در حین مسابقات ورزشی مانند دو ماراتن ،است . علائم شدیدتر مانند استفراغ ، سردرد ،گیج شدن ، تحریک پذیری ، هذیان ، تشنج و کما می باشد . 

توصیه های جدید به ورزشکاران این است که بیشتر از حد مورد نیازشان در طول زمان ورزش آب بنوشند ، تا از کمبود آب ، خستگی ، گرفتگی عضلات و گرمازدگی جلوگیری کنند.

آمار مرگ و میر ناشی از کم شدن آب در بدن گزارش نمی شود . اما گزارشهای پراکنده نشان می دهد که هیپوناترمی با همان کم شدن سدیم خون باعث مرگ ١٤ ورزشکار از جمله دونده های ماراتن و فوتبالیست شده است .این مرگ و میر ها در جوانانی اتفاق می افتد که در ابتدای راه زندگی هستند و نکته قابل توجه این است که تمام این مرگ و میرها صد در صد قابل پیشگیری است. سال گذشته دو فوتبالیست ١٧ ساله ، براثر همین شرایط از دنیا رفتند . 

عامل مشترک میان این مرگها استفاده بیش از اندازه از مایعات بوده است ، و علت مرگ آنها بالا بودن سدیم زیاد در خون بوده است .به اعتقاد پروفسور جیمز وینگر در دپارتمان داروی خانواده در دانشگاه لویولا شیکاگو ، گرفتگی شدید عضلانی و گرمازدگی شدید به کم شدن آب در بدن ارتباطی ندارد ، زمانی که بدن شما گرمای زیادی تولید کند ، شما دچار این عارضه ها می شوید .

گرچه مقاله های مختلف این نظریه را حمایت می کنند که ازدست دادن ٣درصد از وزن به دلیل از دست دادن آب ، هنگام ورزش ، ایرادی ندارد .

نتیجه اینکه ، اگر مسابقه ماراتن ، قایقرانی و یا کوهنوردی در پیش دارید ، زمانی آب بنوشید که واقعا احساس تشنگی می کنید. 

منبع: health.usnews
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید