preloader

کم شدن آب بدن: علائم، علل، درمان


کم شدن آب بدن: علائم، علل، درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14473 اشتراک گذاری :

کم شدن آب بدن از واژه hydor  یونانی (آب) و پیشوند لاتین (محرومیت، حذف، و جدایی) گرفته شده که نشان می دهد هنگامی که خروج آب و مایعات از بدن از مقدار ورود آن به بدن بیشتر می شود این اتفاق رخ می دهد .  حدود 75٪ بدن از آب ساخته شده آب در داخل سلول ها، در رگ های خونی، و بین سلول ها،وجود دارد و برای بقا نیاز به یک سیستم مدیریت آب  است.
خوشبختانه، بدن ما مانند یک سیستم عمل می کند  و مکانیسم تشنگی به ما می گوید که ما نیاز به افزایش مصرف مایعات داریم  اگر چه آب به طور مداوم در طول روز از دست می رود به عنوان مثال نفس کشیدن، عرق، ادرار کردن، و اجابت مزاج، ما می توانیم آب از دست رفته  بدن را با نوشیدن مایعات دوباره پر کنیم بدن همچنین می تواند در مواقع کم آبی بدن آب را به مناطق محتاج تر بفرستد .
اغلب موارد از دست دادن آب می تواند به راحتی با افزایش مصرف مایعات جبران شود، اما در موارد شدید کم آبی بدن نیاز به رسیدگی فوری پزشکی نییاز دارد.
مطالعات توضیح می دهند که حتی میزان کم از دست دادن آب بدن می تواند باعث سردرد، بی حالی، و یا فقدان کلی هوشیاری شود کنید. کم شدن آب بدن همچنین می تواند سبب یبوست گردد.

دلایل کم آبی بدن

مصرف مایعات روزانه از 13 فنجان (3 لیتر) برای مردان بالغ (کل مایعات) و 9 فنجان (2.2 لیتر) برای زنان بالغ است.
این مقدار موارد فوری کم آبی بدن را شامل نمی شود بلکه در مواقع معمولی است.

گاهی اوقات ممکن است مصرف مایعات به اندازه کافی باشد اما از آنجا که ما بیش از حد تحرک داریم و یا فاقد امکانات و قدرت نوشیدن هستیم  یا در یک منطقه بدون آب آشامیدنی قرار داریم  برای مثال در حالی که  برای پیاده روی و یا کمپینگ رفته ایم  .

 علل از دست دادن آب بدن عبارتند از:
اسهال - شایع ترین علت کم شدن آب بدن و مرگ و میر است. روده بزرگ از ماده غذایی  جذب آب می کند  اسهال مانع از این عملکرد است که منجر به کم آبی بدن می گردد
استفراغ - منجر به از دست دادن مایعات بدن شده و  باعث می شود به دشوار آب با نوشیدن جایگزین شود .
تعریق - مکانیسم خنک کننده بدن مقدار قابل توجهی آب آزاد می کند. در آب و هوا ی گرم و مرطوب فعالیت بدنی شدیمی تواند سبب افزایش تعریق  واز دست دادن مایعات بدن شود
دیابت - قند خون بالا باعث افزایش دفع ادرار و از دست دادن مایع.ات بدن است نکاتی برای جلوگیری از کاهش مایعات بدن  در گرمای تابستان برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد
تکرر ادرار - معمولا با دیابت کنترل نشده ایجاد می شود، اما همچنین می تواند با مصرف الکل و داروهایی مانند دیورتیک ها، آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون و افسردگی نیز ایجاد شود.
برنزه کردن - آب  از پوست تراوش می کند، پوست آسیب دیده و مایعات بدن از دست می رود

 

چه کسی در خطر از دست دادن آب است ؟


اگر چه از دست دادن آب بدن می تواند برای هر کسی اتفاق افتد، برخی از مردم در معرض خطر بیشتری هستند. آنها با بالاترین میزان در معرض خطر بودن قرار دارند  عبارتند از:
افراد در ارتفاعات بالاتر ورزشکاران، به ویژه کسانی که در ورزش های استقامتی مانند ماراتن، ورزش های سه گانه، و مسابقات دوچرخه سواری اند کم شدن آب بدن می تواند عملکرد ورزش شان را تضعیف کند.
افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های کلیوی، فیبروز سیستیک، اعتیاد به الکل، و اختلالات غده آدرنال
افراد مسن، نوزادان و کودکان. کم شدن آب بدن در افراد مسن را می توان با کارکرد معیوب مغز توضیح داد،در. یک مقاله توضیح داده شده  که چگونه نوشیدن آب بیشترمی تواند سبب بهبود سلامت سالمندان می شود


علائم کم آبی بدن


اولین علائم کم آبی بدن عبارتند از: تشنگی، ادرار تیره تر، و کاهش تولید ادرار. در واقع، رنگ ادرار یکی از بهترین شاخص های سنجش سطح آب بدن یک فرد است - ادرار روشن به این معنی است که شما به خوبی هیدراته هستید و ادرار تیره تر به معنی این است که شما دچار کم آبی هستند.
به عنوان علایم کم آبی بدن  از پیشرفته تا متوسط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خشکی دهان
بی حالی
نداشتن اشک هنگام گریه
ضعف عضلات
سردرد
سرگیجه

کم آبی شدید ممکن است توسط شرایط افراطی از علائم ذکر شده در بالا و همچنین موارد زیر مشخص شود:
عدم تعریق
چشمهای گود رفته
پوست خشک و چروکیده
(نقاط نرم) در نوزادان
فشار خون پایین
افزایش ضربان قلب
تب
هذیان
بیهوشی.


تشخیص کم آبی بدن


یک پزشک از امتحانات جسمی و روانی برای تشخیص کم آبی استفاده خواهد کرد.  بیمار اگرر علائمی مانند سرگیجه، افت فشار خون، ضربان قلب سریع، تب، عدم تعریق و کشش پوست داشته باشد معمولا دچار کم آبی خواهد بود.
آزمایش خون گاهی اوقات برای آزمایش عملکرد کلیه و بررسی سدیم، پتاسیم، و سطح الکترولیت. به کار می رود الکترولیتها یون های شیمیایی تنظیم هیدراتاسیون در بدن هستند که  برای اعصاب و عملکرد عضلات حیاتی اند.

آزمایش ادرار اطلاعات بسیار مفیدی برای تشخیص کم آبی بدن فراهم می کند. در شخص دچار کم آبی، ادرار به رنگ تیره تر و غلیظ تر خواهد بود و حاوی یک سطح معینی از یک ترکیب به نام کتون است
برای تشخیص کم آبی در نوزادان، پزشکان معمولا یک نقطه نرم فرو رفته در جمجمه را بررسی می کنند . آنها همچنین ممکن است تعریق و شرایط عضلانی را نیز معاینه کنند .


درمان کم آبی بدن


کم شدن آب بدن باید توسط جایگزینی مایعات در بدن درمان شود. این کار را  می توان با مصرف مایعات رقیق و سبک مانند آب، یا نوشیدنی های ورزشی انجام داد. برخی از بیماران دچارکم آبی بدن می شوند  با این حال، مایعات داخل وریدی به منظور تامین آب مورد نیاز مصرفی شان  وجود  دارد. افرادی که دچار کم آبی هستند باید از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، و نوشابه اجتناب کنند. یک مطالعه نشان داد کهبه  کودکانی که دچار کم آبی اند باید مایعات از طریق دهان داده شود.
در شرایط خاص کم شدن آب بدن توسط  داروهای مناسب درمان می شود. ممکن است شامل داروهای ضد اسهال، ضد استفراغ (توقف استفراغ) و داروهای ضد تب شود

پیشگیری از کم آبی بدن


پیشگیری واقعا مهم ترین درمان برای کم آبی است برای اکثر افراد برای جلوگیری از کم آبی مصرف مقدار زیاد مایعات و غذاهایی که محتوای آب بالایی اند مانند میوه ها و سبزیجات توصیه . در مورد داشتن  فعالیت ها در گرمای شدید و داغترین ساعات از روز، باید با احتیاط انجام شود و برای تمام افرادی که  که ورزش می کنند  جایگزین کردن مایعات از دست رفته بدن باید یک اولویت باشد. از آنجا که افراد مسن و بسیار جوان اغلب بیشتر در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند ، توجه ویژه ای باید به این قضیه داشته باشند  تا مطمئن شوند که مایعات به اندازه کافی دریافت می کنند .

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید