preloader

چگونه می توان در خانه از شر میخچه خلاص شد


چگونه می توان در خانه از شر میخچه خلاص شد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10455 اشتراک گذاری :

میخچه چیست؟

میخچه دارای نواحی سفت و ضخیم شده ای از پوست است که به طور معمول در انگشتان پاها رخ می دهد. آنها شبیه به زگیل هستند، اما معمولاً سخت تر، کوچکتر و دردناک تر هستند.
میخچه خطرناک نیست، اما می تواند باعث تحریک شود .آنها همچنین بیشتر از مردان بر زنان تأثیر می گذارند.


سه نوع میخچه وجود دارد:
سخت
نرم
دانه ای


میخچه سخت رایج ترین نوع میخچه است .این نوع شامل مناطق کوچک و فشرده شده از پوست سخت هستند که معمولاً در ناحیه وسیع تری از پوست ضخیم دیده می شوند.

از طرف دیگر، گوشه های نرم، سفید یا خاکستری دارند و از نظر بافت مثل لاستیک هستند. آنها اغلب بین انگشتان پا ظاهر می شوند دانه ها هم مانند بذر کوچک هستند و معمولاً در کف پا یافت می شوند.
هرچه فشرده تر شوند، میخچه بسیار دردناک تر می شود.

میخچه یک بیماری پوستی نیست. این اتفاق واکنش بدن شما به فشار یا اصطکاک روی پوست است. در اینجا نحوه جلوگیری و درمان آنها در خانه آورده شده است:


تشخیص میخچه

آزمایش های تخصصی برای تشخیص میخچه ضروری نیست. مشاهده مستقیم میخچه و پوست اطراف آن در همه موارد ضروری است.
میخچه به طور معمول گرد است و در طرفین و قسمتهای بالای پاها رخ می دهد. تفاوت اصلی میخچه و زگیل در این است که تماس با زگیل دردناک نیست. ممکن است یک میخچه در برابر لمس کردن دردناک باشد زیرا پوست ملتهب است و ممکن است یک مرکز سخت یا نرم داشته باشد.


نحوه جلوگیری از بوجود آمدن میخچه

برای اطمینان از اینکه میخچه های شما پس از درمان توسعه نیافته و دیگر برنمی گردند باید شرایطی را که باعث ایجاد آنها شده است از بین ببرید. در اینجا چند نکته برای کمک به از بین بردن اصطکاک و جلوگیری از شکل گیری میخچه آورده شده است:


کفش و جوراب مناسب تهیه کنید. برای رسیدن به سایز مناسب ، از یک فروشنده بخواهید تا پای شما را اندازه بگیرد و سپس کفش هایی را انتخاب کنید که خیلی گشاد و یا خیلی تنگ نباشند. نکته مهم برای گرفتن سایز کفش مناسب این است که در انتهای روز ، زمانی که ممکن است پای شما کمی متورم باشد ، کفش بخرید.


ناخن های پا را مرتب کنید. اگر ناخن های پا خیلی بلند هستند ، می توانند انگشتان پا را در کفش تحت فشار قرار دهند . این اتفاق می تواند فشار ایجاد کند و باعث شود تا با گذشت زمان میخچه تشکیل شود.


از چسب های میخچه استفاده کنید  چسب میخچه به محافظت در برابر فشار بیش از حد یا اصطکاک در اطراف میخچه کمک می کند. آنها در انواع مختلفی از جمله فوم ، نمد ، و ... وجود  دارند. به طور معمول ، این انگشتی ها به شکل دونات ( برای توزیع یکسان فشار در اطراف میخچه ) با پشتی چسبی در دسترس هستند . آنها باید در جای خود قرار بگیرند تا میخچه در سوراخ وسط آن ها  قرار گیرد.


پا را تمیز نگه دارید. روزانه پاهای خود را با صابون ، آب و یک برس تمیز کننده مناسب بشویید.


پاهای خود را مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از خشکی و اصطکاک از کرم پا به طور مرتب استفاده کنید.

 

چگونه از شر میخچه خلاص شویم

قبل از درمان میخچه، ابتدا باید علت اصطکاک خود را ارزیابی کنید. در بسیاری از موارد ، هنگامی که فشار یا اصطکاک از بین برود رشد میخچه متوقف می شود و از بین می روند.
اگر محافظت میخچه از سوزش بیشتر مشکل شما را برطرف نمی کند، متخصصان پوست برای خلاص شدن از شر میخچه اقدامات زیر را توصیه می کنند:


1 - پای خود را در آب گرم خیس کنید
اطمینان حاصل کنید که ذرت به مدت حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که پوست نرم شود کاملاً فرو رفته است.
2- روی میخچه تان سنگ پا بکشید
سنگ پا سنگی زبر متخلخل و ساینده است که برای لایه برداری پوست های خشک از آن استفاده می شود. سنگ پا  را در آب گرم فرو کنید و سپس از آن استفاده کنید تا میخچه را به دقت بچینید. حرکات دایره ای یا ملایم  به از بین بردن پوست مرده کمک می کند.
نکته: روی پوست را  زیادی سنگ پا  نکشید. این کار  می تواند باعث خونریزی و عفونت شود.


3- لوسیون روی میخچه بمالید
از لوسیون یا کرم مرطوب کننده دارای  اسید سالیسیلیک استفاده کنید. اسید سالیسیلیک پروتئین کراتین را که میخچه و پوست مرده اطراف آن را تشکیل می دهد ، حل می کند. با این حال ، اسید سالیسیلیک به طور کلی برای مبتلایان به دیابت ، یا کسانی که گردش خون ضعیف یا پوست ضعیف دارند  توصیه نمی شود.


4- از چسب های میخچه استفاده کنید
با استفاده از انگشتی ها و چسب ها، از میخچه در برابر تماس با کفش خود محافظت کنید.
سعی نکنید میخچه های خود را کنده و یا آن ها را برش دهید ، زیرا این کار می تواند منجر به عفونت خطرناک بافتهای اطراف شود. قطع یا تراشیدن گوشه های آن ها فقط باید توسط پزشک انجام شود.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
اگر میخچه بسیار دردناکی دارید یا به دیابت، پوست شکننده یا بیماری های شریانی مبتلا هستید ، قبل از شروع درمان خانگی باید با پزشک مشورت کنید. اگر میخچه شما علائم عفونت یا علائم از جمله موارد زیر را نشان می دهد نیز باید به پزشک مراجعه کنید
بدتر شدن درد
چرک یا عفونت
ورم
قرمزی


میخچه یک بیماری غیر سرطانی است که با داروهای خانگی یا معالجه درمانی قابل کنترل است و جراحی به ندرت لازم است. در صورت موفقیت آمیز بودن  درمان ، اگر ناحیه آسیب دیده همچنان تحت تأثیر اصطکاک یا فشار باشد ، ممکن است میخچه برگردد.
شما باید از کفش مناسب استفاده کنید تا از رشد میخچه جلوگیری شود و به یاد داشته باشید که پای خود را به درستی درمان کنید.

 

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
علی قاسمی 1398/10/10
ممنون از مطلب خوبتون