preloader

همه چیز درباره زائده استخوانی کنار پا (Bunions)


همه چیز درباره زائده استخوانی کنار پا (Bunions)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14292 اشتراک گذاری :

یک Bunions (میخچه ، پینه پا )چیست؟

یک زایده استخوانی مانند است که بر روی مفصل ایجاد شده و بیشتر روی انگشت شست پا و در متاتارسوفالانگه (MTP) جایی که انگشت به پا متصل می شود، ایجاد می گردد این امر به آرامی و در طول زمان اتفاق می افتد و در نهایت بزرگتر شده و از بین می رود. این زائده می تواند به نوبه خود انگشت شست پای شما را تحت تاثیر قرار دهد تا آنجا که آن را از کار بیندازد و گاهی ممکن است در بالای انگشت پا یا در کنار آن باشد.

علائم

واضح ترین نشانه آن یک توده برآمده روی مفصل است ممکن است ایجاد درد کند، متورم یا قرمز شود، همچنین می تواند روی انگشتان دست شما، به ویژه انگشت بزرگ شما، ظاهر  شود.

علل

شرایطی که موجب صدمه دیدن مفاصل شما می شوند، مانند آرتریت روماتوئید که می تواند منجر به Bunions شود.

کفش های نامناسب، به خصوص اگر در آنها انگشتانتان جمع شوند و تنگ باشند، بعضی از افراد به دلیل شکل پاهایشان بیشتر احتمال دارد که دچار این عارضه شوند.

زائده استخوانی کنار پا در نوجوانان

این اتفاق اغلب در دختران بین 10 تا 15 سال می افتد، اما پسران نیز می توانند دچار آن شوند پزشکان دقیقا مطمئن نیستند که چرا دختران احتمال بیشتری دارند که به آن مبتلا شوند، اما ممکن است دلیل آن تفاوت در کفش آنان باشد  بر خلاف بزرگسالان، جوانانی که دارای bunions هستند معمولا می توانند انگشتان پا خود را حرکت دهند، اما هنوز هم درد دارند نوجوانان به طور معمول به خاطر شیوه زندگی در خانواده هایشان دچار آن می شوند، نه به دلیل یک مشکل سلامتی.

بونونیت یا میخچه پا

این یک زائده است که بر روی مفصل انگشت کوچک پا و انگشت کناری اش شکل می گیرد همچنین به آن میخچه خیاطی هم می گویند چون اکثر خیاط ها به دلیل اینکه مدت چندین ساعت با پای خود بر روی پدال چرخ میزنند دچار آن می شوند و باعث می شود که در نزدیکی انگشتان پا هایشان پینه بزند.

تشخیص

پزشک احتمالا می تواند فقط با نگاه کردن به پای شما آن را تشخیص دهد و برای بررسی بیشتر از رادیوگرافی  بهرمند شود تا ببیند آیا مفصل آسیب دیده است یا خیر همچنین می تواند بگوید که چقدر جدی است و احتمالا چه چیزی باعث آن شده، این کار  می تواند به او کمک کند تصمیم بگیرد که چگونه با آن برخورد کند.

درمان: تغییر کفش

این ممکن است تمام کاری باشد که شما باید برای مدیریت درد  استخوان کنار پا انجام دهید. دکتر شما می تواند به شما در انتخاب کفش هایی که برای شما مناسب است راهنمایی دهد، این کفش ها باید پنجه پهن باشد و 2 تا 3 سانت پاشنه داشته باشد  پاشنه های بلند روی قسمت  جلوی پای شما فشار وارد می کنند و می تواند موجب ایجاد مشکلات دیگر شوند. از کفش هایی که تنگ هستند  و یا انگشتانتان را جمع می کنند دوری کنید.

درمان: یخ

برای تسکین درد و تورم، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یخ خرد شده را در یک حوله قرار دهید و آن را بر روی استخوان کنار پای خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آن را بیش از 20 دقیقه نگذارید زیرا می تواند باعث یخ زدن بافت پا و عضله پای شما شود اگر دچار آسیب عصبی یا مشکلات گردش خون هستید، قبل از قرار دادن یخ روی پاها، با دکتر خود مشورت کنید.

درمان: چسباندن چسب های مخصوص

پد های مخصوص این کار می توانند از صدمه و درد بیشتر منطقه ای که درگیر شده جلوگیری کنند. اما برای استفاده بار نخست با پزشک خود مشورت کنید و یا یک پد را برای مدت کوتاهی آزمایش کنید تا ببینید آیا کمک می کند یا خیر اگر این درمان برای شما اشتباه باشد، می تواند فشار را افزایش دهد و باعث مشکلات بیشتری شود.

درمان: دارو

داروهای ضد درد مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند. اگر بونون شما به علت آرتریت یا یک بیماری دیگر ایجاد شود، پزشک ممکن است برای آن نیز دارو هایی به شما بدهد.

عوارض: بورسیت

یک کیسه پر شده با مایع، به نام بورسا، در نزدیکی مفصل در بالای انگشتان پا قرار دارد. هنگامی که این کیسه به علت بنیون بزرگتر می شود، بورا می تواند متورم و دردناک شود به این مشکل، بورسیت می گویند. این وضعیت می تواند حتی موجب آسیب بیشتر شود و ممکن است به بافت مفصل و غضروف صدمه برساند. این اتفاق می تواند منجر به آرتریت شود.

عوارض جانبی: متاتارسالژی

این وضعیت زمانی است که زائده پای شما متورم می شود و درد میگیرد. کفش هایی که بیش از حد تنگ و یا خیلی گشاد و تخت هستند می تواند آن را بدتر کند. به عنوان مثال، زمانی که شما در حال ورزش های دویدنی هستید، احتمال بیشتری برای آسیب دارید، بهتر است در این مواقع از کفش با کفی های طبی کمک بگیرید.

عوارض جانبی : Hammertoe

 Bunionمی تواند خم شدن در مفصل های ​​انگشت دوم، سوم یا چهارم شما را دچار مشکل کند.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که عضلات و تاندونها از موقعیت خود خارج می شوند. کفش راحت تر می تواند کمک کند، اما اگر پزشک شما مشکلات را جدی تر تشخیص بدهد ممکن است شما را تحت عمل جراحی قرار دهد.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
حمید اسماعیلی سرور 1399/01/15
خوب بود ولی با پزشک صحبت کنیم بهتره