preloader

رابطه بین ویتامین D و آرتروز


رابطه بین ویتامین D و آرتروز
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10636 اشتراک گذاری :

ویتامین D و آرتروز

ویتامین D به استخوانهای شما کمک می کند تا بتوانند کلسیم را جذب کنند، این فرایند علاوه بر اینکه برای سلامتی استخوان ها بسیار مهم  است، برای حرکت ماهیچه ها، برقراری ارتباط بین اعصاب و مبارزه با التهاب بسیار مهم است. براساس نتایج بدست آمده از تحقیقات بنیاد آرتریت، افرادی که استروئیدهای خوراکی مصرف می کنند، نسبت به افرادی که از آنها مصرف نمی کنند، دو برابر بیشتر کمبود ویتامین D دارند. استروئیدهای خوراکی یک درمان متداول  برای مبتلایان به آرتروز است.
یک منبع علمی دیگر از منابع معتبر جهانی دریافت که کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) بسیار شایع است و ممکن است با درد اسکلتی و عضلانی مرتبط باشد.


نداشتن ویتامین D به اندازه کافی می تواند:
بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد
کلسیم و فسفر را کاهش دهید
اگر زن هستید، خطر ابتلا به بیماری آرتروز در شما افزایش می یابد.
اما بزرگترین نگرانی برای کمبود ویتامین D پوکی استخوان یا استخوان های شکننده است. این شرایط خطر شکستگی استخوان، درد استخوان و کاهش شنوایی را افزایش می دهد. در ادامه مطلب متوجه می شوید که  در صورت کمبود ویتامین D چه باید بکنید.


ویتامین D چگونه بر استخوانهای شما تأثیر می گذارد؟

کمبود ویتامین D می تواند منجر به پوکی استخوان شود. دوزهای بالا از قرص پردنیزون که  یک داروی آرتروزی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. این حالت باعث می شود که استخوانهای شما چگالی خود را از دست دهند و ضعیف شوند و این باعث می شود خطر شکستگی استخوان در اثر حوادثی مثل افتادن یا  ضربه خوردن به اشیاء افزایش یابد. اگر آرتریت دارید با پزشک خود مشورت کنید و فکر آن را کنید ممکن است در معرض ابتلا به پوکی استخوان باشید. پوکی استخوان اغلب بدون علائم ایجاد می شود و برای تشخیص نیاز به آزمایش سنجش تراکم مواد معدنی استخوان دارد.
 

در صورت ابتلا به آرتریت و کمبود ویتامین D چه باید کرد؟


مکمل ها و رژیم غذایی
دریافت کافی کلسیم و ویتامین D برای داشتن استخوانهای سالم بسیار مهم است، این اولین قدم برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان است. کلسیم برای سالم نگه داشتن استخوان ها ضروری است ، در حالی که ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و همچنین از استخوان های شما محافظت می کند. غذا بهترین منبع برای دریافت این مواد مغذی می باشد. می توانید کلسیم را از شیر، ماست و پنیر کم چرب دریافت کنید. ویتامیندر ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن نیز موجود است.
همچنین می توانید آن را از  غلات غنی شده در صبحانه، آب میوه ها و سایر محصولات غذایی که کلسیم و ویتامین D دارند، پیدا کنید. برچسب تغذیه ای روی این موارد تقریباً به شما مقدار روزانه مورد نیاز بدن را نشان می دهد.


ورزش
خبر خوب این است که پوکی استخوان و علائم آرتروز هر دو با ورزش بهبود می یابند. در حالی که مکمل ها و نور خورشید ممکن است التهاب مفاصل را تسکین ندهند اما از سبب سلامتی  عضله ها  می شوند و عضلات قوی در اطراف مفاصل می تواند برخی از ناراحتی های ناشی از آرتروز را برطرف کند. این امر به این دلیل است که ماهیچه های قوی تر مقداری از فشار روی  غضروف آسیب دیده در مفاصل را از بین برده و از استخوان ها پشتیبانی می کنند.
در برخی از ورزش ها مانند یوگا یا کار با وزنه ممکن است خطر افتادن برای شما بیشتر باشد. اگر آرتروز و یا پوکی استخوان دارید، در مورد انجام تمرینات مناسب با پزشک خود صحبت کنید.


آیا مکمل های ویتامین D برای آرتریت موثر است؟

از لحاظ تئوریکی باید ویتامین D در جلوگیری، کند شدن یا کاهش التهاب ورم مفاصل مفید باشد. اما شواهد چندانی در این خصوص وجود ندارد که مکمل های ویتامین D بتوانند علائم ورم مفاصل را تسکین داده یا از آن جلوگیری کند. به عنوان مثال، مطالعه ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد مبنی بر اینکه آیا مصرف مکمل های ویتامین D به افراد  کمک می کند یا خیر.

و به این نتیجه رسیده بودند در افرادی که به مدت دو سال مکمل ویتامین D مصرف کردند، هیچ بهبودی در درد زانو حاصل نشد.
یک مطالعه دیگر نشان داد که ویتامین D ممکن است در حفظ غضروف زانو کمک کند. محققان دریافتند که افراد مسن در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر و در نتیجه داشتن سطح بیشتر ویتامین D در خون خود، می توانند بهتر غضروف زانو را حفظ کنند. پایین آمدن سطح ویتامین  Dو کاهش  زمان قرار گرفتن در معرض  آفتاب با از دست دادن غضروف بیشتر همراه بود.


سطح ویتامین D بسیار زیاد


این اتفاق اگرچه نادر است، اما دریافت بیش از حد ویتامین D از طریق مکمل ها ممکن است ایجاد مسمومیت با ویتامین D یا هیپرویتامینوز D را موجب شود.

ویتامینD زیاد سبب ایجاد کلسیم در خون شما می شود. این حالت می تواند علائمی مانند:
اشتهای ضعیف
حالت تهوع
استفراغ
خستگی
تکرر ادرار
مشکلات کلیوی

را به همراه داشته باشد.


ممکن است نور خورشید به پوست شما بیش از حد آسیب برساند. قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، همیشه از ضد آفتاب با  SPF 15یا بیشتر استفاده کنید. در حالی که مؤسسات ملی بهداشت ماندن افراد چند روز در هفته به مدت 5 تا 30 دقیقه در طول تابستان را توصیه کرده اند در این حالت هم استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان اهمیت دارد.
اگر در شهری زندگی می کنید که در طول زمستان نور آفتاب کمی دارد، در مورد مصرف مکمل های ویتامین با پزشک خود صحبت کنید. یا اگر قبلاً آنها را مصرف کرده اید، در مورد میزان نیاز خود با پزشک مشورت کنید تا سطح آن در بدن تان نرمال بماند.

پوکی استخوان اصلی ترین نگرانی مربوط به آرتریت و کمبود ویتامین D است. افراد مبتلا به آرتروز که استروئیدهای خوراکی مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان باشند زیرا احتمالاً دو برابر کمبود ویتامین D دارند. اما دریافت مقدار کافی کلسیم و ویتامین D می تواند به کاهش روند پوکی استخوان کمک کند. همچنین پزشک شما ممکن است داروهایی را برای جلوگیری از پوکی استخوان تجویز کند.
ورزش و داشتن فعالیت برای مدیریت پوکی استخوان و آرتریت نیز بسیار مهم است. قبل از شروع ورزش با پزشک مشورت کنید. یک فیزیوتراپی می تواند به شما اطمینان دهد که با خیال راحت ورزش کنید. کمکی هایی مانند عصا، واکرها یا وسایلی دیگر می توانند زندگی با آرتریت را کمی ساده تر کرده و فشار را از استخوان های شما بردارند.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید