preloader

عفونت‌های مقاوم به درمان، تا سال ۲۰۵۰ بیش از سرطان قربانی خواهند گرفت


عفونت‌های مقاوم به درمان، تا سال ۲۰۵۰ بیش از سرطان قربانی خواهند گرفت
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12031 اشتراک گذاری :

تابستان امسال دولت بریتانیا کمیته ای را مسئول بررسی مقاومت بدن به آنتی بیوتیکها کرد تا راههایی برای مقابله با این خطر بیابند.

اولین گزارش این گروه پنج شنبه بیستم آذرماه منتشر شد و در آن شدیدا تاکید شده است که هزینه انسانی مقاومت عفونت ها به درمان چنان زیاد است که یک اقدام اساسی را نیاز دارد.

پروفسور سالی دیویس مشاور ارشد پزشکی انگلستان این گزارش را قدمی رو به جلو برای درک ابعاد واقعی این تهدید دانسته است.

در این گزارش آمده شده:اگر برای مقاومت به آنتی بیوتیکها راهی پیدا نشود ،عفونت های غیر قابل درمان تاثیر زیادی بر روی سلامت و اقتصاد کشورها خواهند گذاشت و بسیاری از دستاوردهای پزشکی که تا به امروز به وجود آمده از بین خواهند رفت.

عفونتهای مقاوم به آنتی بیوتیک،هم اکنون فقط در اروپا و آمریکا سالیانه جان پنجاه هزار نفر را میگیرد و در دیگر کشورهای دنیا نیز صدها هزار نفر قربانی می شوند و تخمین درستی در این باره وجود ندارد.

این گزارش تخمین زده است که که در حال حاضر حداقل سالیانه هفتصد هزار نفر در سراسر دنیا به علت عفونتهای مقاوم به درمان جان خود را از دست می دهند که این رقم در سال 2050 به ده میلیون نفر خواهد رسید این در حالیست که پیش بینی میشود در آن سال سرطان هشت میلیون و دویست هزار نفر قربانی داشته باشد.

طبق این گزارش ،مقاومت به آنتی بیوتیک فقط مختص کشورهای ثروتمند نبوده و کشورهای کم در آمد هم در معرض این معضل هستند به خصوص مالاریا ،ایدز و سل مقاوم به درمان.

با این حال میزان این مقاومت در کشورهای مختلف بستگی به این دارد که مصرف آنتی بیوتیکها چقدر بی رویه  یا متعادل است.

مصرف جهانی آنتی بیوتیک بین سالهای 2000 تا 2010 تقریبا شاهد افزایش 40 درصدی بوده است

اما این رقم این موضوع را نشان نمیدهد که این مصرف در بعضی از کشورها کمتر و در بعضی از کشورها  به نحوی است که  10برابر کشورهای دیگر آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که با تجویز بی رویه این دارو ها مواجه می باشد و مصرف آنتی بیوتیک در ایران تقریبا برابر مصرف کل اروپا می باشد و بر این اساس میزان مصرف 16 برابر استاندارد جهانی است.

 

این گروه تخمین زده است که در 35 سال آینده سیصد میلیون نفر به خاطر عفونت های مقاوم به درمان خواهند مرد که این موضوع تولید ناخالص جهانی را در سال 2050 دو تا 3.5 درصد کاهش خواهد داد که این یعنی شصت تا صد میلیون دلار!

در این گزارش آمده که چهار روش درمانی در تمام دنیا به صورت امری عادی درآمده .به عنوان مثال:شیمی درمانی ،پیوند اعضا ،سزارین،تعویض مفصل که جمعا 4 درصد تولید ناخالص جهانی را تشکیل میدهند که به شدت وابسته به آنتی بیوتیکها هستند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید