preloader

چاقی شکم در زنان


چاقی شکم در زنان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13398 اشتراک گذاری :

آیا می دانید کمربندتان درباره ی وضعیت سلامتی تان چه می گوید؟چرا چاقی شکم در بین زنان یائسه بیشتر شایع است ؟چاقی شکم چه خطراتی را برای فرد در پی دارد و برای رهایی از این مشکل چه کنیم؟

اگر مجبورید کمربندتان را بازتر از قبل ببندی،د بدانید که این مسئله یکی از نشانه های پیری است. مخصوصا بعد از یائسگی این مشکل جدی تر خودش را نشان می دهد. چرا که بعد از یائسگی چربی ها بیشتر در شکم جمع می شوند تا جاهای دیگر بدن.

باید بدانید که جمع شدن چربی در شکم و چاقی شکم تنها مشکلش این نیست که بستن زیپ شلوار را سخت تر می کند. تحقیقات نشان داده است که چاقی شکم ریسک ابتلا به یکسری بیماری ها را در فرد افزایش می دهد . خبر خوب این است که با انجام کارهایی می توان شکم را کوچکتر کرد و از خطرات ناشی از چاقی شکم در امان ماند.

چاقی شکم باعث چه مشکلاتی می شود؟

مشکل چاقی شکم تنها محدود به جمع شدن چربی در زیر پوست نمی شود، بلکه برخی از چربی ها در لایه های داخلی شکم و اطراف اعضای داخلی بدن جمع می شوند . اجتماع چربی در زیر پوست تنها زیبایی فرد را دچار مشکل می کند ولی چربی هایی که در قسمت داخلی شکم جمع می شوند سلامتی فرد را به خطر می اندازند. بعضی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

  •  بیماری های قلبی-عروقی
  • دیابت نوع 2
  • سرطان روده ی بزرگ

تحقیقات ثابت کرده است که چاقی شکم حتی در افرادی که وزن نرمالی دارند و فقط شکم آنها بزرگ است، خطر مرگ  نابهنگام را افزایش می دهد. در واقع مطالعات نشان داده است که برخی از زنان با اینکه شاخص توده ی بدنی شان (BMI) نرمال است و وزن کلی آنها نرمال است ولی چاقی شکم دارند، همین امر خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی –عروقی را در مورد آن ها افزایش می دهد.

اندازه گیری دور شکم

برای اینکه بفهمید شکمتان چاق است یا نه دور شکمتان را به صورت زیر اندازه بگیرید:

  1. یک متر نواری را دور شکمتان بگیرید. (بدون لباس اندازه گیری را انجام دهید.)
  2. متر را سفت بکشید و نگه دارید تا سفت به دور شکمتان بچسبد ولی پوستتان را فشار ندهد.
  3. دقت کنید متر بطور هم سطح دور شکمتان باشد .
  4. نفس عمیق بکشید و سایز شکمتان را اندازه بگیرید و یادداشت کنید و حواستان باشد شکمتان را تو ندهید.

اندازه ی دور شکم 89 سانتی متر یا بیشتر در زنان نشانه ی چاقی شکم است و ریسک ابتلا به بیماری های مختلفی مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را در فرد افزایش می دهد. در مورد مردان هم اندازه دور شکم 102 سانتی متر یا بیشتر نشانه ی چاقی شکم است و شانس ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد.

از بین بردن چربی های شکم

با انجام ورزش هایی مثل انواع کرانچ یا دیگر تمرینات ورزشی مخصوص شکم می توان ماهیچه های شکم را سفت کرد ولی نمی توان از شر چربی های شکم راحت شد . برای از بین بردن چربی های داخلی شکم بایستی رژیم غذایی سالم داشت و در کنار آن ورزش هم کرد تا چربی های کل بدن آب شوند.

 

بهترین جراح لیپوماتیک شکم در تهران

پیشگیری و درمان چاقی شکم

  1. رژیم غذایی سالمی داشته باشید: از میوه ها و سبزیجات و غلات بیشتر در غذایتان استفاده کنید، همینطور از پروتئین ها و لبنیات کم چرب. استفاده از چربی های اشباع شده در گوشت و لبنیات پرچرب مثل کره و پنیر را به حداقل برسانید.و به جای آنها چربی های اشباع نشده مثل چربی موجود در ماهی و آجیل و روغن های گیاهی را جایگزین کنید.
  2. حواستان به اندازه ی غذایی که می خورید باشد: توجه کنید که غذاهای سالم هم کالری دارند. وعده های غذاییتان را کوچک کنید . وقتی به رستوران می روید غذایتان را با دوستانتان تقسیم کنید یا هر وعده ی غذا را نصف کنید مثلا نصف آن را بخورید و نصف دیگر را به خانه ببرید.
  3. در برنامه ی روزانه ی خود حتما فعالیت ورزشی را هم بگنجانید:  پیاده روی در هوای سالم  یا تمرینات ایروبیک قدرتی مثل پیاده روی تند برای اکثر افراد مناسب هستند.علاوه بر این توصیه می شود حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی (تقویت عضله) انجام دهید. توجه داشته باشید که برای کاهش وزن یا تناسب اندام باید بیش از این میزان ورزش کنید .

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید